Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj, to je nějaký šaolin, co? Fakt se divím, jaké hovadiny tam bohužel někdo dokáže vymyslet... :( Tohle vůbec nejsou grafy, nejsou tam ani osy, natož aby byly označené, není tam vyznačená orientace os, bod c... Takže žádná odpověď ve skutečnosti správná není, protože ani v jednom případě se nejedná o graf. No nic, po Tobě se chce zřejmě něco jiného.
Jde o to si uvědomit význam derivace jako směrnice tečny v bodě. Derivace je nulová, pokud je tečna rovnoběžná s osou x (která tam ovšem není, asi si ji tam máš domyslet, prostě matika hadr), je větší než nula, pokud tečna v daném bodě směřuje "doprava nahoru". Pozor na případy, kdy derivace neexistuje, např. poslední "graf".
Offline
↑ pavelka.a:
Bod c má být přeci bod na ose x, tečnu pak hledáme ke grafu funkce v bodě, který je průsečíkem grafu funkce a kolmice k ose x vztyčené tak, aby procházela bodem c. Ta kolmice je pravděpodobně v těch obrázcích nakreslena, je to ta svislá přímka, ale osa x, a tím tedy i bod c, chybí.
Když už by se to mělo vyložit, jak jsem popsal výše, tak v třetím a posledním případě není ani derivace definovaná, protože v rohu nemůže být udělána tečna, takže poslední případ zaškrtlý být nemá. Dále vyhovující případ by byl i šestý, tam je tečna vodorovná, tedy derivace nulová.
A kromě jiného je taky špatně slovní zápis. Má být "...jediné, co o ní víme, je,..." - vizte čárky před a za "co o ní víme", to je totiž vedlejší věta. Tohle a prasecky nakreslené "grafy" mě tedy dokáže rozčílit. Vlastně k těm grafům: Striktně správná odpověď není ani jedna, protože tam právě chybí ten bod c.
Offline
↑ pavelka.a: Vypadá to, že bod c má být průsečík toho "grafu" a svislé čáry, která může znázorňovat ledacos. Jak už psal ↑ Sergejevicz:, z těch odpovědí by měla být správná i ta šestá, protože je tam derivace nulová, naopak v posledním případě derivace neexistuje.
Ale je fakt ostuda, jak je ten příklad zadaný.. Co je to za předmět? Asi vím, kdo to vymýšlel... Hlavně že je oblíbený u studentů, to, že nic nenaučí, že říká studentům, že se nemají učit a že vymýšlí takováhle zvěrstva, která nemají s matematikou nic společného, nikoho nezajímá...
↑ Sergejevicz: Tohle by se mělo vyfotit a ukazovat jako odstrašující případ pro ty, co vymýšlejí příklady studentům.
Offline