Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Ahoj,
mám dotaz, jak převedu 3 rozměrný vektor rychlosti na rychlost v m/s?
Díky za radu.
Offline
↑ Jj:
Tedy příklad:
Vektor rychlosti : ??
Děkuji
Offline
↑ Jj:
Děkuji, už mi to je jasné.
A jakým algoritmem by to šlo udělat obráceně? Z rychlosti na vektor?
Nic mě nenapadá...
Offline
↑ Jj:
Jde o to, že mám azimut větru (tedy směr) a velikost rychlosti větru a nevím, jakým způsobem to převést na vektor.
Offline
↑ holyduke:
Ahoj, děkuji za odpověď, mohl bys mi to prosím demonstrovat na jednoduchém příkladě?
Děkuji.
Offline
↑ PanTau:
Řekl bych, že pokud v kartézských souřadnicích
- osa y směřuje k severu, osa x k východu,
- vektor o délce 'v' vychází z počátku,
- azimut by měl být orientovaný úhel 'alfa' mezi osou y a vektorem v
pak bude pro složky vektoru v platit:
.
Offline
↑ Jj:
AHOJ, díky za odpověď. Trošku se s tím stále peru.
Našel jsem na https://en.wikipedia.org/wiki/Azimuth, že pokud to není z počátku, přičtu souřadnice dle následujícího vzorce.
A proto jsem postupoval následovně.
X: 70
Y: 83
Z: 500
Azimut větru: 225° (proměnná úhel větru)
Rychlost větru: 80 m/s (proměnná v)
Vector3f vw = new Vector3f( 70 + v * Math.sin(Math.toRadians(uhelvetru)), 83 + v * Math.cos(Math.toRadians(uhelvetru)), 500);
Je výstup:
Vector3{x=34.64466, y=47.64466, z=500.0}
Rychlost vypočtená z vektoru: :503.45830636640875
Pokud z složku nastavím na 0, tak je výpočet:
Vector3f vw = new Vector3f( 70 + v * Math.sin(Math.toRadians(uhelvetru)), 83 + v * Math.cos(Math.toRadians(uhelvetru)), 0);
Vector3{x=34.64466, y=47.64466, z=0.0}
Rychlost vypočtená z vektoru: :58.908965780538814
Což se mi zdá jako blbost, pokud platí to, co jsi napsal výše (rychlost vektoru je počítána absolutní hodnotou vektoru), protože se nemůžu dopočítat.
Nevíš kde by mohla být chyba?
Moc děkuji za odpověď.
Offline
to 70, 83 a 500 jsou metry? a scitaji se s metry za sekundu? to je blbost, to je jasne. Asi je potreba nepouzivat vzorecek pro souradnice druheho bodu, pokud zname prvni bod a azimut.
Offline
PS: Pridal jsem vitr do odpovedi v puvodnim odkazu. Link na kod je https://sagecell.sagemath.org/?z=eJxdkN … ;lang=sage
Offline
↑ kaja.marik:
Máš pravdu, metry to nejsou.
Abych to převedl na metry, vynásobím to 10 (takové mám měřítko).
Tomu moc nerozumím:
Asi je potreba nepouzivat vzorecek pro souradnice druheho bodu, pokud zname prvni bod a azimut.
Offline
Ahoj,
tak jsem vše dal pomocí vašich odpovědí do kupy. Nyní je vše funkční a postup, který jste doporučily funguje.
Děkuji za pomoc.
Offline
Prima. Ta moje poznamka mela nasledujici smysl: Na vstupu mame delku vektoru a azimut, ocekavame vektor. Prislusny vzorec z wikipedie ma na vstupu bod, azimut a vzdalenost a na vystupu druhy bod. Tedy to je neco uplne jineho a nehodi se to na nas pripad. Proto nema smysl ten vzorec puzivat.
Tak to jenom na okraj. Mam radost ze se podarilo.
Offline
↑ kaja.marik:
Ano, moc děkuji, napadlo mě (už jen ze zvědavosti), jakým způsobem by bylo možné vypočítat jaký zvolit úhel, azimut a počáteční rychlost, aby při určitém větru střela trefila cíl?
Offline
Mozna se tento jendoduchy pripad da vyresit i analyticky, ale jinak bych pouzil treba Metodu strelby, https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_method
A pokud by to bylo za valky na lodi v Pacifiku, tak pocitac https://www.youtube.com/watch?v=s1i-dnAH9Y4 a https://en.wikipedia.org/wiki/Rangekeeper
Offline
Stránky: 1