Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý den, když mám prosím určit parametrické výjádření přímky procházejícícm body A [1;3] a B [3;-1], je správný výsledek:
x = 1 + 2t
y = 3 - 4t
je to to samé jako:
x = 1 + t
y = 3 - 2t
?
Děkuji
Offline
↑ Elisa:
Ahoj.
Poznamenám jednu skutečnost, kterou si ne každý uvědomuje.
Nechť přímka je určena parametrickou rovnicí
(1) .
Nechť dále je spojitá rostoucí nebo klesající funkce zobrazující na , kde je
nějaký otevřený interval, třeba opět .
Substitucí dostaneme z rovnice (1) rovnici
(2) .
Je zřejmé, že bod má vyjádření rovnicí (2) právě tehdy, má-li vyjádření rovnicí (1), takže
i rovnici (2), např.
(2') ,
můžeme považovat za parematrické vyjádření přímky .
Z praktických důvodů samozřejmě upřednostňujeme vyjádření (1), jehož tvar je nejjednodušší.
EDIT. Ještě jsem to poněkud zobecnil.
Offline
↑ Elisa:,
Ahoj mysli na vektorovu parametricku formu.
kde t je realnych parameter.
Akoze vies, ze smerove vektory danej priamky mozu byt vybrane lubovolne tak, ze su vzdy nenulove a linearne zavisle. A pre kazdy vyber smeroveho vektoru dostanes inu ( spravnu !) parametricku rovnicu priamky. ( Preto v niektorych cviceniach sa pozaduje urcita forma smeroveho vektoru...)
Offline
Další pohled na věc:
Ve vyjádření
I:
x = 1 + 2t
y = 3 - 4t
se pracuje se směrovým vektorem (2, -4 ) , zatímco vyjádření
II.
x = 1 + t
y = 3 - 2t
můžeme brát tak, že směrovým vektorem v něm je (1, -2 ) , což je "polovina z" (2, -4),
takže jde o směrový vektor téže přímky. Oba přístupy jsou ekvivalentní - v podstatě i co do
praktické stránky. Rozdíl mezi nimi by byl tehdy, když by úloha měla fyzikální obsah , tj. popis
přímočarého rovnoměrného pohybu, při čemž by směrový vektor byl vektorem rychlosti a t
časová proměnná. Pak by soustavy I, II popisovaly dva různé pohyby (přímočaré rovnoměrné),
i když po téže přímkové dráze.
Pokud je v úloze na nalezení směrového vektoru přímky stanovna nejaká další podmínka, např.
že směrový vektor má mít jednotkovou velikost a pod., pak je to opět z praktických důvodů -
aby se řešení učiteli pohodlněji kontrolovalo.
Offline