Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑ vytautas:
Ten druhý obrázek, co jsem poslal je celé zadání.
Přidávám ještě celý postup výpočtu:
Potřebuji vědět, jak se dopracovalo k té červeně podtržené matici (ϕ)α,α. Zbytek dopočítat umím
Offline
Ahoj ↑ orisk:,
Riesenie je okamzite, od okamihu, ked si napisal text cvicenia.
Mas dani v texte popis tvojeho zobrazenia. ↑ orisk:
Ide o osovu symetriu priamky p.
Text cvicenia ti da prvy vektor bazy v1, pouzit en v rieseni
Vyber dvoch ostatnych vektorov v2,v3 je tu vybrany vdaka definicii osovej sumernosti. (Ich obrazy su....)
V tejto bazy mas okamzite tvoju hladanu maticu ( pociarchnutu cervenov)
Zvysok je klasicke pouzitie zmeny baz....
Pochopitelne kazdy iny mozny vyber v1,v2,v3. by ti dal iny, ale analogicky postup co by ta doviedol k tomu istemu konecnemu vysledku.
Offline
↑ orisk:
je mi jasné, čo potrebuješ vedieť. Otázka smerovala na teba. Ako je teda definovaná matica ?(čakám tvoju odpoveď, nie obrázok s riešením) potom môžme pokračovať s riešením.
Offline
↑ vanok:
Mám směrový vektor v1 a na něj kolmé vektor v2,v3. Nevím, jak pomocí těch vektorů provést osovou symetrii.
↑ vytautas:
Matice je definovaná v zadání jako symterie podle přímky p.
Offline
↑ orisk:
ok, teda, treba si asi ujasniť pojmy
zobrazenie je zrkadlenie podľa priamky . Matica je matica prechodu zobazenia od báze k báze a je definovaná ako , kde sú súradnice vektora v báze .
A teraz si už len stačí nakresliť situáciu, uvedomiť si, čo robí s vektorom a s vektormi (teda ako vyzerá pre ).
z toho ti už vyplynie prečo vyzerá matica tak, ako vyzerá.
Offline
↑ vytautas: ,↑ orisk:
Ano, tu ak mas sponmienky z geometrie smerovy vektor v1 sa tvojou symetriou nemeni.
A kolme vektory v2,v3 na v1, sa danou symetriou transformuju na -v2,-v3.
Zvysok je ozaj hracka.... skutocne.
Offline
↑ vytautas:
Moc děkuju za snahu, ale příliš tomu, co tu popisuješ nerozumím. Potřeboval bych to vysvětlit polopaticky, jinak na to asi nikdy nepřijdu.
Offline
↑ orisk:
musíš mať nejaké základy lineárnej algebry, bez toho to nejde. Ak ti nie sú jasné pojmy, preštuduj si skriptá. Ak ti nie je jasný niektorý krok, tak sa pýtaj konkrétne na krok.
Offline
↑ vanok:
Jestli to dobře chápu, tak vektor v1 zůstává tedy stejný (přímka p), tzn(3,0,-1) a vektory v2 a v3 se symetricky otočí, takže budou mít hodnotu v2=(-1,0,-3) a v3=(0,-1,-1).
Ale pořád nechápu, jak z toho dostanu tu diagonální matici:
1 0 0
0 -1 0
0 0 -1
Žádnou operací s maticemi se mi to nepodařilo.
Offline
↑ orisk:,
V bazi (v1,v2,v3)
Vector v1=1v1+0v2+0v3 ma suradnice (1,0,0)
Vektor v2= 0v1+1v2+0v3 ....
Staci?
Kontrola.
Offline
No oznacenie nie je dokonale.
V bazy
atd.
No ked je jasne o aku bazu ide piseme jednoducho...=(1,0,0). Co tu bolo jasne povedane ....ale pre opatrnych a vahajucych ludi je to opatrnejsie pisat z tym indexom. ( hovori sa o " abus de language"... a je uzitocne porozmyslat, aj preco taketo nepresnosti mozu byt uzitocne aj na pokrok vedy.... )
Offline
↑ orisk:
ako som písal vyššie, definícia je takáto
Máš zrkadlenie podľa priamky , ktorá má smerový vektor . A čo robí zrkadlenie podľa priamky s bodmi na priamke ? No, nerobí s nimi nič, ostávajú tam kde sú. Teda , čo sa ale rovná . Teda
preto je prvý stĺpec taký, aký je.
ďalej keď vieš, že je kolmý na priamku , tak ako vyzerá obraz .Je to zrkadlenie, teda ho prevedie na násobok, teda . Teda vyjadrená v báze je to a tak súradnice vzhľadom k sú
rovnako pre , až na to, že a tak súradnice vzhľadom k sú
Dôkladne ti doporučujem prejsť si základy lingebry, toto je len prepis definícii, bez tohto sa nepohneš ďalej.
Offline