Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Prosím o radu s následujícím příkladem:
Čtyřstěn, jehož protilehlé strany jsou shodné, mají navzájem shodné stěny tvořené ostroúhlým trojúhelníkem.
Dokázat, že mají shodné stěny je jednoduché, ale jak dokázat, že se jedná o ostroúhlé trojúhelníky? Díky za rady.
Offline
↑ UčitelT:
Steny štvorstena aj podstava sú trojuholníky (dohromady 4).
Ktoré steny sú protiľahlé?
Online
↑ UčitelT:
Zdravím,
jak je definovaná strana čtyřstěnu? Čtyřstěn je těleso, které má 6 hran. Úloha je zadána dost podivně.
Offline
Zdravím,
↑ UčitelT: snad jsem pochopila jak jsou k sobě umístěny shodné hrany (pro trojúhelník ABC, který je podstavou každá hrana AB, BC, AC má "svou" shodnou hranu jdoucí k vrcholu). Potom ale nejsou trojúhelníky navzájem shodné (po dvojicích), jelikož odvodíme návaznost jednotlivých dvojic na sebe a shodné jsou všechny trojúhelníky, co čtyřstěn tvoří (vyšlo tak i v důkazu?). Potom by to snad šlo použit i na důkaz, že jsou ostroúhlé.
Nebo, pokud si vybavuji geometrické důkazy, tak často se uplatní spor (předpoklad, že ostroúhlý není). Ale celý postup nemám, ani nejsem si jistá se správným porozuměním zadání. Je možné vidět v širším kontextu (je to sbírka apod.?) Děkuji.
Offline
Pochopení je správné (každá hrana trojúhelníka ABC je opravdu shodná s jednou hranou jdoucí k vrcholu) a trojúhelníky jsou všechny shodné. K tomu jsem již dospěl také. Problém je právě v tom, jak dokázat, že trojúhelníky nejsou tupoúhlé. Jinak zadání příkladu nevychází ze sbírky.
Offline
↑ UčitelT:
děkuji, mne napadá jen "rozbalit" boční stěny do roviny podstavy a doplnit na velký trojúhelník. Měly by vznikat "doplňkové" rovnoramenné trojúhelníky, úhly by měly jít odvodit od velikosti úhlů vnitřního trojúhelníku ABC a podívat se na úhly, co vzniknou ve velkém trojúhelníku (označím tak po rozbalení vrcholu D do roviny). Ale nevím, zda už zde mlčky nepředpokládám, že trojúhelníky jsou ostroúhlé.
Přesunu do zajímavých pro SŠ, kde bude větší odezva nápaditějších kolegů (a zkuste více rozvést, jak úloha vznikla). Děkuji.
Offline
Pozdravujem a tiez posielam priania do tohto Noveho Roku.
↑ jelena:d
↑ UčitelT:
Taketo stvorsteny, co maju dvojice hran rovnakej dlzky su zname.
Nestuduju sa na strednej skole? ( poznamka, cim dalej tym sa menej uci geometria, aspon v Europe. A inde?)
Myslienka od ↑ jelena:, je iste najlepsia na riesenie problemu, ze ide o ostrouhle trojuholniky.( tu nedam formalny dokaz,ale skor klucovu heuresticku myslienku,...co uspokoji stredoskolaka)
Podla terminologie v ↑ jelena:, maly trojuholnik a velky su podobne ( pre dany stvorsten)[velky mozme volat plast stvorstenu]
Je jasne, ze ak jeden uhol je tupy v , tak druhe dva dotykajuce uhly vo velkom trojuholniku po zlozeni modelu sa nemozu prekryvat, ( je tam medzera!) [ v pripade troch ostrich uhlov sa prekryvaju, a tak ak sa v priestore stotoznia su mimo roviny maleho trojuholnika]
Tieto stvorsteny maju aj ine zaujimave vlasnosti.
Tak nejake otazky na riesenie:
Nech ABCD je jeden taky stvorsten ( tetraeder)
A) najdite ( urcite, popiste) jeho isobarycentrum = tazisko G
B) dokazat ze G je stred opisanej guly tomuto stvrstenuu
C) vpisala gula existuje?y
D) co mozeme povedat o useckach ktore tvoria stredy stran rovnakich dlzkok?
Offline