Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Zdravím,
snažím se přijít na vzoreček, zda vozidlo dostane smyk (vodorovný povrch), ale nedaří se. Našel jsem pouze vzoreček, kdy potřebuju znát poloměr zatáčky, ale já znám úhel otočení kola.
rychlost = 10m/s
úhel otočení kola = 15° (úhel je natočení kola oproti aktuálnímu směru pohybu vozidla)
hmotnost = 1000kg
smykový koef = 0,5
Předem děkuji
Offline
Ahoj, tady jsou také nějaké příklady, i když ne ty, co hledáš:
http://reseneulohy.cz/230/treci-sila-a-smyk-v-zatacce
Offline
↑ pazzicz:
Možno keby si to dal do fyziky...
Offline
Zkoušel jsem ještě zakomponovat do vzorečku úhlovou rychlost , kdy jsem si odvodil, že , kde alfa = úhel otočení kola.
Když to dosadím do vzorečku úhlové rychlosti a můžu dosadit poloměr do vzorečku
Obrázek k úvaze ZDE
Nevím však jestli je má úvaha správná. Řekl jsem si, že aktuální rychlost je tečna ke kružnici a úhel otočení kola mi tuto kružnici protne (sečna). Úhel mezi tečnou a sečnou je roven úhlu otočení kol. Pokud spojím body T1, T2 (protnutí sečny a kružnice) a S (střed kružnice), dostanu rovnoramenný trojúhelník, kde mám úhly v bodě S a stejné úhly v bodech T1 a T2. Trojúhelník musí mít vnitřní úhly rovny 180°, takže a , protože v bodě T1 máme pravý úhel mezi tečnou a bodem S.
Offline
Tohle je špatně, protože je úhlová rychlost, ne úhel.
Nevím však jestli je má úvaha správná.
Není správně z víc než jednoho důvodu, ale asi nemá smysl to rozepisovat, vzhledem k tomu, že znamená něco jiného.
Možná bych začal takhle, ale nejsem si vůbec jistý:
Offline
Zkusil bych jednu z možností:
- Z úhlu natočení (předního) kola a vzdálenosti k zadnímu spočítat poloměr zatáčky a použít na začátku zmíněný vzorec.
- Zase spočítat poloměr a potom počítat odstředivou sílu a stanovit, kdy překoná smykovou sílu (danou hmotností auta a gravitací) - vhodnou úpravou by mělo jít to zobecnit a zbavit se té síly a hmotnosti.
Nejlépe pak zkusit obojí a výsledky porovnat:-)
Pak bych to dále zpřesnil zavedením šířky vozidla a výšky těžiště. Tím se dostaneš k tomu, že přítlačná síla na levá a pravá kola se liší a dostaneš okrajovou podmínku, která může vést k převrácení dřív než nastane smyk.
Offline
Z úhlu natočení (předního) kola a vzdálenosti k zadnímu spočítat poloměr zatáčky a použít na začátku zmíněný vzorec
Délku auta bohužel neznáme.
Vzkřísil jsem téma (původní dotaz je z minulého roku), protože mě zajímalo, jestli se to dá řešit i s takto neúplným zadáním.
Asi to nepůjde, že ne?
Offline
Dobrý den,
dnes jsem řešil stejný problém. jinak pokud to chcete použit například třeba do hry, jako já. Tak bych doporučil na místo poloměru zatáčky, použít poloměr otáčení auta.
Vmax = sqrt{meziNápravovýRozvorVMetrech / sin^{-1}(90 - úhelOtočeníKola) * 9.8 * odporKolOprotiSilnici}
Snad pomůže :-D
Offline
Ahoj, jak jsi ten vzorec odvodil?
Offline