Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑ vlado_bb:
No - tipujem, že táto dáma študuje na VŠ učiteľskú matematiku...
Offline
↑ aniuce:
Asi najčastejší spôsob je uvedomiť si, že delenie sa dá napísať pomocou násobenia a potom použiť dôkaz sporom.
Offline
sjaustirni napsal(a):
↑ aniuce:
Asi najčastejší spôsob je uvedomiť si, že delenie sa dá napísať pomocou násobenia a potom použiť dôkaz sporom.
Offline
↑ aniuce:
Ahoj.
Podrobný důkaz ovšem závisí na tom, jakým způsobem je daný číselný obor
spolu s aritmetickými operací a uspořádáním vybudován, což je celkem dost práce.
Také je ovšem možno zavést ten který číselný obor axiomaticky a pak to
bude poněkud jiné ...
Offline
↑ vlado_bb:
-6 / -2 = x
------------
Rovnice to je, pokud se L = P (leva strana rovna prava)
L = -6 / -2
P = x
L = P
A operace, ktere nad rovnici muzes delat je treba nasobeni obou stran -1. Ve skole jsme napravo dali caru, napsali si tam poznamku, ze nasobime -1 a na dalsim radku to pronasobili.
-6 = -2 * x | *(-1)
L * (-1) = P * (-1)
-6 * (-1) = (-2 * x) * (-1)
Pak je treba si davat pozor na scitani a roznasobit obe cisla.
Ale nevim, jestli to neni slozitejsi pro deti :)
Nektere veci je treba brat proste jako fakt, jakoze se cislo 1 pise 1, cisla 3 5 6 9 jsou si vzhledove podobna a je treba si davat pozor a nesplest to pri cteni :)
Kazdopadne, psat si poznamky, je dobre, moc mi to v matice pomohlo, vzdycky jsem mel za 2. Hodne mi pomahalo psat si postup krok za krokum pri operaci s krivkami (polynomy, kruznice, elipsy, vektory)
Offline
↑ mracek: Ja len ze ak mame dokazat, za podiel dvoch zapornych cisel je kladne (alebo sucin, co je to iste), tak sotva mozeme pouzit, ze . Preto som sa hned na zaciatku pytal zadavatelky, co je mozne pouzit pri dokaze. Odpoved zatial neprisla.
Offline
↑ mracek:
Každopádně je nutné ujasnit si, co o té číselné struktuře již víme (či máme vědět),
Teprve na tomto základě je možno stavět důkaz nějakého dalšího tvrzení.
Co tedy už je Ti známo o číslených operacích a relaci uspořádání ? Napiš to sem a uvidíme.
Viz kolega ↑ vlado_bb:.
Offline
Pozdravujem,
Poznamka.
Na ZS skole sa niekedy pouzival takyto postup. ( pisem schematicky)
Nech x, y su dve kladne cisla.
Vieme, ze (-x) × 0 = 0
Co da: (-x) × ( y – y ) = 0.
A tak: (-x) × y – x × (-y) = 0.
A potom: (-x) × y + (-x)×(-y) = 0.
A potom: (-xy) + (-x)×(-y) = 0.
A na koniec: (-x)×(-y) = xy
.
Offline
Tak, pak mne napada, snad jenom pouzit graf (nakreslit), pripadne scitani.
a + a = 2*a
3 + 3 = 6 - souhlas?
-3 + -3 = -6 - souhlas i s timto? pak...
2 * -3 = -6 - a kdyz to podelim -3
2 = -6 / -3
a + a = 2*a
a=+3: 3 + 3 = 6 = 2 * 3
a=-3: -3 + -3 = -6 = 2 * -3
graf
. . . 0
< - o - >
. . . . . 0
< - - - o - - - >
1 carka vlevo (zaporna) 3x, udela 3 carky vlevo
2 carka vpravo 3x udela 3 carky vpravo
A kdyby bylo -3x, tak se prevadi na opackou stranu.
Offline
↑ aniuce:
Dk., že podíl dvou kladných čísel je kladné číslo, by mohl vypadat třeba takto (sporem):
Nechť a předpokládejme, že . Existuje tedy
takové, že
.
Když tuto rovnost vynásobíme číslem , dostaneme
a dalšími úpravami
,
(*) .
Avšak čísla v poslední rovnosti mají splňovat (jak uvedeno výše) podmínky
,
takže a tedy , čili , což je ve sporu s (*).
Obdobně se zbývajícími důkazy, při čemž lze využít, co už bylo dokázáno dříve.
Offline