Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Mohl bych poprosit o dovysvětlení, jak funguje derivování reálných čísel? Normálně to má být 0, ale v sešitě mám napsané tohle:
...
derivace se rovná , tzn. 4 se nezměnila v 0, ale zůstala 'čtyřkou. Jak je to možné? Nebo to mám špatně zapsané?
Offline
↑ AterCZ: Ahoj, neexistuje nic ako derivovanie cisel. Derivaciu maju funkcie. Je pravda, ze derivaciou konstantnej funkcie je nulova funkcia, ale funkcia nie je konstantna.
Rad poradim aj dalej, ak mas dalsie otazky, ale najprv prosim napis, z akej knihy studujes. Ak iba z poznamok alebo nahodne najdenych veci na internete, diskusia nebude mat zmysel.
Offline
↑ vlado_bb: děkuji za vysvětlení, teď to chápu tak, že sklon tečny v jakémkoliv bodě konstantní funkce je 0.
Učím se z příkladů, které profesor zadává na semináři. Potom se před testem k příkladům vracím a občas zapomenu, jak něco funguje.
Offline
↑ AterCZ:
Ahoj.
V pokročilejších partiích matematiky učit se z příkladů již nestačí, neboť
vzájemné souvislosti mezi pojmy zde již nebývají patrné na první pohled,
jak tomu bylo v matematických partiích nižšího stupně pokročilosti.
Především je potřeba znát obecnou teorii, abychom s její pomocí mohli
úlohu správně uchopit.
Offline
↑ Rumburak: ok, děkuji. U derivací jsem se podíval na videa Khan academy a pročetl pár stránek o tom, jak derivace fungují. Je to dostatečné, nebo bych správně měl toho nastudovat ještě více?
Offline
↑ AterCZ:
Knihu, kterou Ti doporučil kolega ↑ vlado_bb: lze nalézt i zde.
Ta videa bych já bral jen jako doplněk - kniha je kniha :-) .
Offline
↑ AterCZ: Par uloh, na ktorych si mozes overit, ci spravne chapes pojem derivacia funkcie:
1. Nech . Aka je derivacia tejto funkcie?
2. nema derivaciu v nule.
3. Najdite priklad funkcie, ktora je definovana v kazdom , ale derivaciu ma iba v jednom bode.
Offline
↑ vlado_bb:
No.
Ak ide ozaj o SŠ, tak toto sú dosť brutal úlohy... :-D
Aspoň my sme takéto úvahy o derivácii na SŠ nerobili...
Ale tak časy se mění (možno).
Offline
↑ misaH: To je mi jasne, ved som aj pisal o pochopeni pojmu derivacia, nie o jeho rutinnom pouzivani. Na strednych skolach sa zejme uci (ak vobec) pouzivanie derivacie v istej triede funkcii, co je nieco ine ako pochopenie pojmu.
Offline
vlado_bb napsal(a):
↑ AterCZ: Par uloh, na ktorych si mozes overit, ci spravne chapes pojem derivacia funkcie:
1. Nech . Aka je derivacia tejto funkcie?
2. nema derivaciu v nule.
3. Najdite priklad funkcie, ktora je definovana v kazdom , ale derivaciu ma iba v jednom bode.
Ahoj, mohol by som sa spýtať na nejakú nápovedu k otázke 3)? Cítim že to bude nejaký trik, napr. keby nebola spojitá ale definovaná na celom R okrem nejakého bodu... hmm...
Offline
↑ Peter_CSR: Ano, uvazujes vcelku spravnym smerom, naspojitost v kazdom bode okrem jedneho spolahlivo zaruci neexistenciu derivacie v tychto bodoch. Uz to len nejako vymysliet, aby v tom jedinom bode, kde bude spojita, mala aj derivaciu. Ako pomocna uloha by stalo za to pouvazovat nad funkciou, ktora je definovana vsade, ale spojita v prave jednom bode.
Offline
↑ vlado_bb:a to je práve ona funkcia nad ktorou uvažujem ale nenapadá ma... nejaká nápoveda?...
Offline
vlado_bb napsal(a):
↑ Peter_CSR: Skus nejakym sikovnym sposobom upravit Dirichletovu funkciu.
$f=\begin{cases}
oh, neviem to zapísať v latexe, takže:
D(x) je:
1, ak je x iracionálne
0, ak je x racionálne
1, ak je x 1
a derivácia je evidentne v 1.
Nebudem písať pre čo, ak je to správne nech sa potrápi aj OP, moja otázka len je: áno alebo nie?
Offline
↑ vlado_bb:
...aha tak... na toto nemám jednoducho matematický aparát... Ale celkom by ma zaújmalo riešenie, ak sa tu niekedy objaví...
Offline
Offline
↑ Peter_CSR:
Dirichletova funkce je obvykle definována předpisem
D(x) := 1 , pokud x je racionální číslo,
D(x) := 0 , pokud x je iracionální číslo,
tedy opačně, než jak píšeš v ↑ Peter_CSR:.
(Stručněji lze říci, že D je charakteristickou funkcí množiny všech racionálních čísel.)
Geometrický popis: Bod [t, D(t)] leží na ose x, pokud t je iracionální, resp. na přímce
o rovnici y = 1, pokud x je racionální (při obvyklém označení souřadnicových os,
pochopitelně).
Uvažovaná funkce D je v každém bodě svého definičního oboru nespojitá (zprava i zleva),
protože v každém bodě osy x platí, že libovolné jeho okolí (oboustranné či jednostranné)
obsahuje jak čísla racionální, tak i čísla iracionální. (V zájmu procvičení si proveď tento
důkaz podrobně - vyjdi z definice spojitosti a z faktů, že je racionální a iracionální).
Platí i další tvrzení: Funkce D nemá v žádném bodě svého def. oboru derivaci zprava
ani zleva, vlastní ani nevlastní. (Opět si proveď podrobné důkazy - nejvíc se naučíš právě
pečlivým "sestrojováním" důkazů.)
Až tyto kroky zvládneš, zamysli se nad chováním funkcí
,
v okolí bodu , tj. co můžeme říci o jejich spojitosti či derivaci v tomto bodě.
Offline
↑ Rumburak:
vďaka, vyzerá to ako veľmi zaújmavé cvičenie. Pustím sa na to ale najskôr si musím dobrať pár tém.... ako obvykle, moja literatúra sa nezmieňuje o vlastných či nevlastných deriváciách a pod. .
Offline
vlado_bb napsal(a):
↑ Peter_CSR: O aku literaturu ide?
to tu radšej ani zverejňovať nebudem :)
Ak máš doporučenie na nejaký súhrn matematiky, ideálne voľne dostupný na Uložto, tak si rád nechám poradiť. Rumburak doporučil Vojtěcha Jarník Diferenciální počet I., II. a Integrální počet I, II. Diferenciální počet I. mám, ale je to celkom zdĺhavé, tak večerné čítanie na pár týždňov, alebo skôr mesiacov... :) Ak je tu niečo zostručnené pre stredoškolské potreby porozumenia základov matematicky... rád si nechám doporučiť.
Offline