Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 11. 03. 2018 11:35

zswx
Příspěvky: 26
Reputace:   
 

Rovinné obrazce

Zdravím, ve škole probíráme rovinné obrazce a potřebuji s nimi trochu pomoct. Moc děkuji za reakce.

Vypočtěte průměr kruhu, jehož číselná hodnota obsahu a obvodu je vyjádřena týmž číslem.

Offline

 

#2 11. 03. 2018 12:12

Blackflower
Místo: Bratislava
Příspěvky: 1303
Škola: FMFI UK BA, EFM, absolvent 2016
Pozice: aktuár
Reputace:   71 
 

Re: Rovinné obrazce

↑ zswx: Ahoj,
stačí dať do rovnosti vzorec pre obvod a obsah kruhu.

Offline

 

#3 11. 03. 2018 12:30

zswx
Příspěvky: 26
Reputace:   
 

Re: Rovinné obrazce

Takže stačí, když napíši r = o:π?

Offline

 

#4 11. 03. 2018 12:37

Blackflower
Místo: Bratislava
Příspěvky: 1303
Škola: FMFI UK BA, EFM, absolvent 2016
Pozice: aktuár
Reputace:   71 
 

Re: Rovinné obrazce

↑ zswx:
obvod: $o=2\pi r$
obsah: $S=\pi r^2$
Musí platiť: $o=S$
Čiže dosaď vzorce, vykráť $\pi$ a vyjadri $r$.

Offline

 

#5 11. 03. 2018 12:42

zswx
Příspěvky: 26
Reputace:   
 

Re: Rovinné obrazce

Dobře, děkuji za pomoc.

Offline

 

#6 11. 03. 2018 13:42

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5087
Reputace:   127 
 

Re: Rovinné obrazce

To je ovšem pěkně hloupý příklad, protože po nás chce, abychom dali do rovnosti délku a plochu, což ve skutečném světě nemůžeme nikdy udělat, protože délka a plocha jsou v jiných jednotkách.

Takto (čistě matematicky) nám sice vyjde, že r=2, ale mohou to být dva palce, dva metry, dva světelné roky - a při troše fantazie zjistíme, že ten kruh může být úplně libovolně velký, protože vždy můžeme zvolit takovou jednotku délky, aby mám velikost (libovolného) kruhu vyšla 2. Protože jednotky délek si můžeme volit zcela libovolně.

Offline

 

#7 11. 03. 2018 13:50

Blackflower
Místo: Bratislava
Příspěvky: 1303
Škola: FMFI UK BA, EFM, absolvent 2016
Pozice: aktuár
Reputace:   71 
 

Re: Rovinné obrazce

↑ MichalAld: Jasné. Už som sa presne s takýmto príkladom stretla, a tiež niekto použil úplne rovnaký argument ako ty. Ale keď sa zadanie napíše takto, že vyjadrené tým istým číslom, neznamená to, že máme porovnávať centimetre a centimetre štvorcové. Zadanie chce, aby sa tento príklad riešil "bezrozmerne", teda že si "odmyslíme" jednotky. Viem si predstaviť, že matematicky korektné zadanie príkladu by mohlo znieť nejako takto: "Vypočítajte polomer kruhu, pre ktorý platí, že počet centimetrov, ktoré vyjadrujú jeho obvod, je rovnaký, ako počet centimetrov štvorcových, ktoré vyjadrujú jeho obsah."

Offline

 

#8 11. 03. 2018 14:44 — Editoval MichalAld (11. 03. 2018 14:57)

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5087
Reputace:   127 
 

Re: Rovinné obrazce

↑ Blackflower:
Čistě matematicky je to samozřejmě v pořádku.
Jenže když budeme dělat "matematiku jen pro matematiku", nebude z ní žádný relálný úžitek. Užitek je z ní jen tehdy, když se její výsledky dají použít i v reálném (skutečném) světě.
A abychom to mohli dělat, je třeba přidat navíc pár požadavků, které jsou někdy tak samozřejmé, že se nad tím už nikdo ani nepozastavuje, takže to člověk vlastně ani nikde neuslyší.

Jedna z věcí je, že pokud chceme reálný svět popisovat čísly, musíme si také zvolit ty "základní jednotky". Nemá žádný smysl říct, že vzdálenost mezi Prahou a Brnem je 200 000. Jediné, co má smysl říct je že ona vzdálenost je 200000x větší než ta tyčka, co mám opřenou v koutě (a říkám jí "metr").

A musíme zajistit, aby vztahy, které mají popisovat náš skutečný svět nezávisely na tom, jak velké si ty základní jednotky zvolíme (jak dlouhou si tu "metrovou tyč" uříznu). Proto se taky ve všech fyzikálních zákonech objevují takové ty konstanty, které nám korigují naši volbu jednotek - podle toho, jak si zvolíme jednotky, takové máme konstanty.

A příklad s kruhem (o obvodu rovném obsahu) je zrovna příklad, který nemůže popisovat skutečný svět, nemůže popisovat žádný "skutečný, existující kruh". Protože všechny předpovědi stran skutečných kruhů nemohou záviset na tom, jaké si zvolíme základní jednotky.

Je to přesně příklad takové "matematiky jen pro matematiku", jenže na to studenty nikdo neupozorní.

Takto to vede na představu, že existují kruhy, které mají větší plochu než obvod, a kruhy které mají menší plochu než obvod, a to už jsme jen kousek od představy, že existují topné spirály, na kterých je napětí menší než výkon a topné spirály kde je napětí větší než výkon. A za chvíli se můžeme dostat k tomu, že velikost závaží je větší nebo menší než jeho hmotnost, a potažmo k tomu, že doba, než zmíněné závaží spadne ze stolu na zem je větší nebo menší než jeho hmotnost.


Pokud bychom sestrojili kruh, který má ve středu Prahu a někde na obvodu Brno a ptali se, zdali je jeho plocha větší než obvod, můžeme dostat dost rozdílné odpovědi. Pokud budeme měřit délky ve světelných letech, dostaneme odpověď že plocha kruhu je zcela zanedbatelná ve srovnání s jeho obvodem. Pokud budeme jako jednotku délky používat velikost vodíkového atomu, dostaneme odpověď, že plocha onoho kruhu je mnohem, mnohem větší, než jeho obvod.

Ale přitom je to pořád ten samý kruh, má pořád ten samý obvod a tu samou plochu.

Ve fyzice říkáme, že takovéto tvrzení (předpovědi, výsledky) které závisí na něčem, co si můžeme libovolně zvolit, nemohou mít fyzikální význam. Nemohou popisovat nic ze skutečného světa.

Jinak by to bylo super - mohli bychom si takto udělat definici metru - že je to taková délka, při které má kruh stejný obvod jako obsah. A žádný "skutečný etalon" odněkud z Paříže bychom vůbec nepotřebovali...

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson