Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj, pomůžete mi prosím s vyřešením této slovní úlohy. :)
Urči počet dětí, kteří navštěvují školu. Žáků je méně než 500. Když žáci vytvoří dvojice, jeden žák zbude. Stejně tak zůstane jeden žák, pokud vytvoří skupiny po 3, 4, 5, 6 osobách. Po rozdělení do sedmičlenné skupiny žádný žák nezbude.
počet žáků je liché
x je dělitelné 7 a zároveň nesmí být dělitelné 3, 4, 5, 6,
x<500
(výsledkem je 301 žáků)
Offline
Nevím, jak ti můžu poradit, aby to nebylo smazáno. Prostě nejen že to tvoje číslo nesmí být dělitelné 3,4,5,6, ale číslo o 1 menší naopak musí být. A co se týká dělitelnosti sedmi, pak bude to o jedničku menší číslo mít zbytek po dělení sedmi 6. No a z toho to najdeš. Kdybys chtěla vědět víc, napiš zprávu.
Offline
Naznačím úvahu, akou by si sa mala uberať.
Označme si náš hľadaný počet žiakov ako . Vieme, že počet žiakov je nepárny (po utvorení dvojíc ostane jeden žiak), čo možno zapísať ako
(1)
kde je neznámy parameter-prirodzené číslo, ktoré určuje počet dvojíc. Jeho veľkosť nás nezaujíma (zatiaľ). Tým máš ošetrenú podmienku deliteľnosti dvojkou.
Vieme však, že trojka delí bezo zvyšku počet všetkých žiakov mínus jeden, teda
a keďže trojka dvojku nedelí, musí platiť že parameter je deliteľný tromi, teda ho môžeme vyjadriť pomocou iného prirodzeného parametra ako
(2)
a po dosadení (2) do (1) dostaneš výraz, ktorý po odčítaní jedničky bude deliteľný dvojkou aj trojkou, teda už máš ošetrenú aj podmienku deliteľnosti trojkou (a nielen to).
Podobným spôsobom ošetri aj podmienky deliteľnosti ostatnými číslami zo zadania. Nakoniec už len treba nájsť riešenie výrazu pre pomocou vhodného neznámeho (prirodzeného) parametra tak, aby platilo, že .
Offline
↑ KateKat:
Ahoj,
nevím jestli se vyznáš v ↑ Ferdish:, ale myslím, že se přes to stejně dostaneš k mému řešení.
Když si najdeš nejmenší společný násobek (N) čísel 2,3,4,5,6, tak víš, že
a*N+1=7*b
a*N+1 je počet žáků (menší než 500) - vzhledem k tomu, že se jedná o jednu rovnici o 2 neznámých, tak bych ti doporučil postupně dosazovat čísla (od 1 do 8) za "a" a zkoušel dělitelnost 7
Offline
↑ KateKat:
Ano, n je nejmenší společný násobek. Ty totiž prvně hledáš, jaké číslo může být to o jedničku zmenšené. A to je dělitelné 2,3,4,5,6, protože to původní číslo dává zbytek 1. Takže nejmenší společný násobek a jeho násobky další budou toto splňovat. Takže 60,120,180,240,300,360,420,480 jsou menší než 500 a splňují tuto podmínku.
No a pak ještě musí to číslo o jedničku menší splňovat to, že po dělení sedmi mají zbytek 6, protože pak to původní číslo o 1 vyšší bude dělitelné sedmi. No a tady jsou ty zbytky 4,1,5,2,6,3,0,4 (kdyby jich bylo víc, těch násobků 60, tak se ti to bude periodicky opakovat). A takto přijdeš na tu 300 a tedy na to, že původní číslo je 301.
Offline
↑ 2pir:
Samozrejme, ide to aj cez NSN a pre niektorých je to možno viditeľné na prvý pohľad, ale keďže to zadávateľku samotnú nenapadlo (ani nenaznačila svoj pokus o riešenie, takže som nemal ani referenciu o tom, čo ovláda a čo nie), chcel som ju naviesť na riešenie iným spôsobom - síce o niečo zdĺhavejším, avšak regulárnym a z môjho pohľadu viac intuitívnym.
Potom by IMO zadávateľka aj sama pochopila, prečo musí hľadať práve násobok čísla 60 zväčšený o 1, deliteľný siedmimi a zároveň menší než 500, a že sa k tomuto faktu dá dopracovať aj rýchlejšie ako podľa môjho návrhu.
Offline
Poznamka.
Vseobecna situacia je popisana v https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Č%C3%AD … tc%C3%ADch
V inych verziach je to podrobnejsie spracovane. ( fr. engl napr. )
Offline