Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 13. 04. 2018 09:20

KateKat
Zelenáč
Příspěvky: 8
Pozice: student
Reputace:   
 

ČÍSELNÉ OBORY - slovní úloha

Ahoj, pomůžete mi prosím s vyřešením této slovní úlohy. :)

Urči počet dětí, kteří navštěvují školu. Žáků je méně než 500. Když žáci vytvoří dvojice, jeden žák zbude. Stejně tak zůstane jeden žák, pokud vytvoří skupiny po 3, 4, 5, 6 osobách. Po rozdělení do sedmičlenné skupiny žádný žák nezbude.
počet žáků je liché

x je dělitelné 7 a zároveň nesmí být dělitelné 3, 4, 5, 6,
x<500

(výsledkem je 301 žáků)

Offline

 

#2 13. 04. 2018 09:38 — Editoval DominikBnP (13. 04. 2018 09:39)

DominikBnP
Příspěvky: 93
Škola: FJFI ČVUT
Reputace:   
 

Re: ČÍSELNÉ OBORY - slovní úloha

Nevím, jak ti můžu poradit, aby to nebylo smazáno. Prostě nejen že to tvoje číslo nesmí být dělitelné 3,4,5,6, ale číslo o 1 menší naopak musí být. A co se týká dělitelnosti sedmi, pak bude to o jedničku menší číslo mít zbytek po dělení sedmi 6. No a z toho to najdeš. Kdybys chtěla vědět víc, napiš zprávu.

Offline

 

#3 13. 04. 2018 09:39 Příspěvek uživatele Jj byl skryt uživatelem Jj. Důvod: Dublováno.

#4 13. 04. 2018 10:03 — Editoval Ferdish (13. 04. 2018 10:06)

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: ČÍSELNÉ OBORY - slovní úloha

Naznačím úvahu, akou by si sa mala uberať.

Označme si náš hľadaný počet žiakov ako $n$. Vieme, že počet žiakov je nepárny (po utvorení dvojíc ostane jeden žiak), čo možno zapísať ako

$n=2a+1$ (1)

kde $a$ je neznámy parameter-prirodzené číslo, ktoré určuje počet dvojíc. Jeho veľkosť nás nezaujíma (zatiaľ). Tým máš ošetrenú podmienku deliteľnosti dvojkou.
Vieme však, že trojka delí bezo zvyšku počet všetkých žiakov mínus jeden, teda

$3|(n-1)\Rightarrow 3|2a$

a keďže trojka dvojku nedelí, musí platiť že parameter $a$ je deliteľný tromi, teda ho môžeme vyjadriť pomocou iného prirodzeného parametra $b$ ako

$a\equiv 3b$ (2)

a po dosadení (2) do (1) dostaneš výraz, ktorý po odčítaní jedničky bude deliteľný dvojkou aj trojkou, teda už máš ošetrenú aj podmienku deliteľnosti trojkou (a nielen to).
Podobným spôsobom ošetri aj podmienky deliteľnosti ostatnými číslami zo zadania. Nakoniec už len treba nájsť riešenie výrazu pre $n$ pomocou vhodného neznámeho (prirodzeného) parametra tak, aby platilo, že $n<500\wedge 7|n$.

Offline

 

#5 13. 04. 2018 10:37

2pir
Příspěvky: 29
Reputace:   
 

Re: ČÍSELNÉ OBORY - slovní úloha

↑ KateKat:
Ahoj,
nevím jestli se vyznáš v ↑ Ferdish:, ale myslím, že se přes to stejně dostaneš k mému řešení.
Když si najdeš nejmenší společný násobek (N) čísel 2,3,4,5,6, tak víš, že
a*N+1=7*b
a*N+1 je počet žáků (menší než 500) - vzhledem k tomu, že se jedná o jednu rovnici o 2 neznámých, tak bych ti doporučil postupně dosazovat čísla (od 1 do 8) za "a" a zkoušel dělitelnost 7

Offline

 

#6 13. 04. 2018 10:38

KateKat
Zelenáč
Příspěvky: 8
Pozice: student
Reputace:   
 

Re: ČÍSELNÉ OBORY - slovní úloha

Stále tomu nerozumím v řešení je napsáno jen
Nejprve určíme n(2, 3, 4, 5, 6)=60
Počet žáků určíme jako násobek 60 zvětšený o 1, který je zároveň dělitelný 7 a menší než 500

Offline

 

#7 13. 04. 2018 10:40

KateKat
Zelenáč
Příspěvky: 8
Pozice: student
Reputace:   
 

Re: ČÍSELNÉ OBORY - slovní úloha

jak vypočítám n

Offline

 

#8 13. 04. 2018 10:42

2pir
Příspěvky: 29
Reputace:   
 

Re: ČÍSELNÉ OBORY - slovní úloha

n je nejmenší společný násobek
spočítá se z rozkladu na prvočísla

Offline

 

#9 13. 04. 2018 10:42

DominikBnP
Příspěvky: 93
Škola: FJFI ČVUT
Reputace:   
 

Re: ČÍSELNÉ OBORY - slovní úloha

↑ KateKat:

Ano, n je nejmenší společný násobek. Ty totiž prvně hledáš, jaké číslo může být to o jedničku zmenšené. A to je dělitelné 2,3,4,5,6, protože to původní číslo dává zbytek 1. Takže nejmenší společný násobek a jeho násobky další budou toto splňovat. Takže 60,120,180,240,300,360,420,480 jsou menší než 500 a splňují tuto podmínku.

No a pak ještě musí to číslo o jedničku menší splňovat to, že po dělení sedmi mají zbytek 6, protože pak to původní číslo o 1 vyšší bude dělitelné sedmi. No a tady jsou ty zbytky 4,1,5,2,6,3,0,4 (kdyby jich bylo víc, těch násobků 60, tak se ti to bude periodicky opakovat). A takto přijdeš na tu 300 a tedy na to, že původní číslo je 301.

Offline

 

#10 13. 04. 2018 10:44

KateKat
Zelenáč
Příspěvky: 8
Pozice: student
Reputace:   
 

Re: ČÍSELNÉ OBORY - slovní úloha

Díky :) už to chápu

Offline

 

#11 13. 04. 2018 10:46 — Editoval Ferdish (13. 04. 2018 15:01)

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: ČÍSELNÉ OBORY - slovní úloha

↑ 2pir:
Samozrejme, ide to aj cez NSN a pre niektorých je to možno viditeľné na prvý pohľad, ale keďže to zadávateľku samotnú nenapadlo (ani nenaznačila svoj pokus o riešenie, takže som nemal ani referenciu o tom, čo ovláda a čo nie), chcel som ju naviesť na riešenie iným spôsobom - síce o niečo zdĺhavejším, avšak regulárnym a z môjho pohľadu viac intuitívnym.

Potom by IMO zadávateľka aj sama pochopila, prečo musí hľadať práve násobok čísla 60 zväčšený o 1, deliteľný siedmimi a zároveň menší než 500, a že sa k tomuto faktu dá dopracovať aj rýchlejšie ako podľa môjho návrhu.

Offline

 

#12 13. 04. 2018 12:34

vanok
Příspěvky: 14450
Reputace:   741 
 

Re: ČÍSELNÉ OBORY - slovní úloha

Poznamka.
Vseobecna situacia je popisana v https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Č%C3%AD … tc%C3%ADch
V inych verziach je to podrobnejsie spracovane.   ( fr. engl napr. )


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson