Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#51 13. 05. 2018 13:13

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Maturita

↑↑ MichalAld:  :-) konám to ze zcela zištných pohnutek - hodí se mít pohledávky u géniů. 

↑↑ MichalAld: s tím se bude potýkat více náboženství (obdobný názor jsem slyšela od studentky z Thajska, že spíše jde o dodržení národní tradice, než o vnitřní soulad s deklarovaným náboženstvím). Turecko je v tom (s ohledem na předchozí vývoj a na budoucí záměry) je daleko více vystaveno snahám různých skupin prosazovat své.
Možná to plyne také, že přitažlivost vnější stránky náboženství (budovy, texty, obřady) je vytlačována jinými snadno dostupnými a výraznými prvky moderní kultury, byť vnitřní potřeba víry a vytváření ideálů přetrvává. Nakolik správně na to dokáže zareagovat náboženská nebo jiná "instituce", to je otázka. Poslouchala jsem před časem cyklus přednášek muslimské psycholožky (VŠ vzdělaná mladá žena, 3 dětí, aktivní práce) k různým rodinným otázkám, bylo to především směrováno na ženy. A všude, kde má nastoupit vnitřní přesvědčení, síla, vybudovaný názor, zformulovala náboženskou formulaci (z mého pohledu to může působit jako taková záchranná berlička, ale pokud pomůže, proč ne).

Ale to je takový tenký led, jen snad další doplnění ke vztahu "občan - stát".

↑↑ jarrro: já už rozumím. Ty mluvíš o speciálních gymnáziích se zaměřením (matematika nebo přírodní vědy nebo jazyky) a tak se ty školy také deklaruji. Viz u nás v okolí GMK Bílovec (třídy se zaměřením na matematiku) nebo zde na fóru velmi známá Jaroška. Pro Tebe je již neaktuálně (zatím, než budeš řešit studium dětí :-)), ale v tomto směru jsi zjišťoval situaci na Slovensku? I když asi není problém si zařídit studium na některém gymnáziu v ČR, tak či tak to bude spojeno s bydlením na intru.
Já mám na mysli gymnázia, kde deklarováno všeobecné vzdělání (viz náš favorizovaný ústav), mohu to samozřejmě ovlivňovat jako rodič (při volbě seminářů), aby volba zůstala všeobecně, ale nejde to úplně (milý syn není totéž, co hodná dcera :-)).

↑↑ vanok: děkuji, také jsem to tak pochopila, ale raději si to ještě otázkou na závěr příspěvku upřesňuji. Tedy to je ten lepší stav, že báze je v profesních středních školách. Bohužel přechod na formu Bc. oborů vytvářených na VŠ je cesta nedobrá. Rozdělení VŠ na 2 stupně má smysl, pokud první stupeň vytváří teoretickou bázi a pro druhý stupeň lze zvolit specializaci.
Nemá však smysl, když Bc. obor jen supluje a vytlačuje profesní přípravu na kvalitních SŠ profesních školách a ještě horší je, když Bc. obor vytváří zcela nepoužitelné obory studia. Hlavně, že to má titul.

Nárůst počtu osob s maturitou je pochopitelný. Není to jen z důvodu, že méně lidí bylo schopných, ale byla menší tradice, menší vliv rodin, horší sociální prostřední a možností. Znám dost lidí, kdo šel na učiliště, protože, to bylo sociálně zvýhodněno + rodina si to tak představovala a jinou možnost neviděla. Později, když se dostali na pozice mistrů, technologů, vysoce kvalifikovaných dělnických a laboratorních pracovníků, tak si maturitu dodělali.
Dnes také vidím větší poptávku speciálních znalostí i na místech, kde se to dřív nepředpokládalo (zdravotní sestřička používá několik počítačových programů, složité dávkovací zařízení pro léčiva, kadeřnice musí umět pracovat se rozsáhlým spektrem chemických látek a přístrojového vybavení, instalátor využívá diagnostickou techniku), o tradičních profesích ani nemluvím. Nakonec i nabídka učilišt s maturitou stoupá. Toto je cesta profesní přípravy, ne výroba Bc. na VŠ.

↑↑ MichalAld: z čeho to tvrzení pramení? Je Vám, nebo dětem upírána možnost vzdělání? My v Opavě jsme nějaká jiná ČR, že máme těch možností tolik :-)     

A ještě zpět k češtině - nevidím důvod to dramatizovat, stačí se podívat na statistiky výsledků a analyzovat trochu. Ještě by nebylo špatné najít počet zkoušených, kdo nesložil 2 povinné zkoušky.

K argumentům ještě přidám, že pokud člověk nastupuje (nebo dává dítě) do školy, tak je srozuměn s programem a se způsobem hodnocení výsledků. Když se to nehodí, tak tam jednoduše dítě nedám. Pokud dítě prokazatelně je hendikepováno ve smyslu ČJ, tak i toto je zohledněno.

Já se loučím v diskusi minimálně do pondělních večerních hodin, je třeba vydobýt z technických géniů jednu opravu, tak se mi to snad i povede. Zdravím.

Offline

 

#52 13. 05. 2018 13:59

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5071
Reputace:   126 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

↑↑ MichalAld: Já se loučím v diskusi minimálně do pondělních večerních hodin, je třeba vydobýt z technických géniů jednu opravu, tak se mi to snad i povede. Zdravím.

No vidíš, ještě se je naučíš mít ráda...

Offline

 

#53 13. 05. 2018 15:00

vlado_bb
Moderátor
Příspěvky: 6255
Škola:
Reputace:   145 
 

Re: Maturita

Necakal som, ze aj tu sa vyskytnu ludia, ktori budu spochybnovat nutnost spravne ovladat jazyk. Je pravda, ze aj text s hrubymi gramatickymi chybami sa da pochopit. Presne tak sa aj v restauracii sa clovek moze najest rukami a ignorovat pribor. Az na to, ze ho budu v jednom aj druhom pripade povazovat za nekulturnu kreaturu.

Offline

 

#54 13. 05. 2018 15:37 — Editoval MichalAld (13. 05. 2018 15:37)

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5071
Reputace:   126 
 

Re: Maturita

↑ vlado_bb:
Na druhou stranu - když jde třeba o toho kuchaře co v restauraci vaří - pokud ten pokrm, co ti za těžké peníze připraví, nebude k jídlu, těžko tě asi uklidní, že dotyčný kuchař zná všechny básníky z doby národního obrození, a dokonce i názvy jejich děl.

Zatímco když ti chutnat bude, myslím že ti bude úplně ukradené, že dotyčný ani neumí česky.

To je další věc - když třeba přijede nějaký zahraniční lékař-specialista na konzultaci k nějakému případu, nikoho vůbec netrápí, že neumí česky ani slovo, a nezná jediného českého autora. A nikdo ho za "nekulturní kreaturu" nepovažuje.

Offline

 

#55 13. 05. 2018 16:07 — Editoval MichalAld (13. 05. 2018 22:40)

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5071
Reputace:   126 
 

Re: Maturita

↑ vlado bb:
No a když už jsme u těch "hrubých gramatických chyb", ono by se taky nic nestalo, když by se syntax českého jazyka trochu zjednodušil. Jako že by se třeba to "tvrdé y" přestalo používat úplně, nebo se nechalo jen po tvrdých souhláskách. Užitek z toho žádný není (v mluvené řeči se to vůbec nerozlišuje), a jsou země (buď Slovisnko nebo Chorvatsko, možná taky obě), kde to tak mají a nikdo na to neumírá.

Ten trend, že se věci postupně zjednodušují, je znát dlouhodobě, písmena se taky zjednodušují, nakonec i Číňani si ty své znaky taky trochu zjednodušili...nikdo nemá nakonec chuť si komplikovat život úplně zbytečnou prací.

Stejně k tomu zjednodušení nakonec jednou dojde, já jsem o tom přesvědčený. Nebýt toho, že jsme taková malá zemička, toho, že skoro všichni Češi žijí na jednom místě a poslouchají jednu vládu, už by k tomu nejspíš i došlo, a nikdo by s tím stejně nic nenadělal.

Offline

 

#56 13. 05. 2018 16:58 — Editoval jarrro (13. 05. 2018 17:05)

jarrro
Příspěvky: 5472
Škola: UMB BB Matematická analýza
Reputace:   303 
Web
 

Re: Maturita

↑ jelena:ale to sú len triedy zo zameraním na daný odbor. Predpokladám ( ak sa mýlim kľudne mi vynadaj), že aj študenti matematického zamerania majú napr. dejepis alebo biológiu aj keď možno majú za úlohu do tých predmetov zakomponovať matematiku alebo informatiku.
Ja som myslel normálne študijný program napr. Matematika a predmety napr. Matematická analýza, teória grafov, teória čísel, teória množín, algebra atď. , anglický jazyk (s lektorom vzdelaným v matematike), materinský jazyk(spisovno-odborný(matematika) jazyk nie literatúra), telesná výchova (tá sa vždy hodí)
Pri biológii napr. Zoológia, človek, botanika, genetika, anglický jazyk(s lektorom vzdelaným v biológii), materinský jazyk(spisovno-odborný(biológia) jazyk nie literatúra), huby atď.


MATH IS THE BEST!!!

Offline

 

#57 16. 05. 2018 16:46

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5071
Reputace:   126 
 

Re: Maturita

↑ jelena:

A koukám, že nejsem jediný, kdo si něco takového myslí:

https://zpravy.idnes.cz/nadane-deti-kon … domaci_nub

Offline

 

#58 17. 05. 2018 17:10 — Editoval Peter_CSR (17. 05. 2018 17:26)

Peter_CSR
Místo: Kekistan
Příspěvky: 417
Pozice: Meme
Reputace:   
 

Re: Maturita

vanok napsal(a):

V tej dobe neboli dohody medzi krajinamy.   
A dnes aj tvoj kamos z Mali by mal podobne problemy ako  to bolo pred tym aj v  Europe i keby chodil do skoly.   

A  ozaj kde existuju nieco take ako sk, cz statnice?

nie som si isty na co sa pytas, ale mam skusenost, ze zamestnavatelia budu skor prikloneny overovat si kvalitu vzdelania uchadzacov z krajin vychodneho bloku nez zapadneho. Vseobecne sa ma za to, ze "zapadne vzdelanie je lepsie", co som sa sam mohol mnohokrat presvedcit ze nie je pravda. Je to dost neprijemne a o to viac, ked taketo predsudky vedu k chybnym rozhodnutiam a eventualne zneefektivnovaniu prace. Plus problem s takou drobnou vecou ktoru nazyvam cest.

Vdaka bohu, ze je to za mnou. Prezatial :) .


2 + 2 is 4 minus 1 thats 3 quick mafs.

Offline

 

#59 17. 05. 2018 17:26 — Editoval Peter_CSR (17. 05. 2018 17:52)

Peter_CSR
Místo: Kekistan
Příspěvky: 417
Pozice: Meme
Reputace:   
 

Re: Maturita

vlado_bb napsal(a):

Necakal som, ze aj tu sa vyskytnu ludia, ktori budu spochybnovat nutnost spravne ovladat jazyk. Je pravda, ze aj text s hrubymi gramatickymi chybami sa da pochopit. Presne tak sa aj v restauracii sa clovek moze najest rukami a ignorovat pribor. Az na to, ze ho budu v jednom aj druhom pripade povazovat za nekulturnu kreaturu.

To je jeden uhol pohladu. Dovolil by som si ale poznamenat, ze ludia davajuci prilisny doraz na gramatiku v situaciach, kde to nie je prave vyzadovane byvaju casto stereotypizovany nie prilis lichotivymi vlastnostami. Pricinou toho je, ze len mala hrstka ludi tak robi z lasky k jazyku, culture ci vedomostiam. Drviva vecsina to jednoducho vyuziva ako zamienu znevazit druhu stranu. Reprezentovane vizualne, jedna sa doslova o toto:

//forum.matweb.cz/upload3/img/2018-05/70548_troll.jpg

Ako velmi spravne poznamenal Rumburak, jazyk je sucastou kultury a kulturu tvoria ludia. Na akademii je vec myslim jasna. Mimo nej, doporucil by som sa zdrzovat rigidneho hodnotenia, inak je velmi realna moznost hore uvedenej asociacie :)



Edit: Jo a dolezita poznamka: treba rozumiet ze toto forum nie je akademia a vsetci ludia su tu anonymni a vylucne na bazi dobrovolnictva!


2 + 2 is 4 minus 1 thats 3 quick mafs.

Offline

 

#60 17. 05. 2018 20:37

misaH
Příspěvky: 13459
 

Re: Maturita

↑ Peter_CSR:

Myslím, že tvoj názor vychádza z faktu, že tvoja gramatika nie je excelentná. Myslím, že aj tvoja nechuť k cibreniu schopnosti bez problémov riešiť mechanické úlohy pochádza z toho, že v tomto smere máš nedostatky.

Stáva sa samozrejme, že ľudia urobia sem - tam gramatickú chybu, riešitelia ale úplne výnimočne. Ty mávaš gramatické chyby v príspevkoch úplne bežne.

Neviem, ale domnievam sa, že pravopisné chyby k skutočnej elite (za akú sa podľa vlastných slov považuješ) nepatria.

A ani fuck you.

(...)

Offline

 

#61 26. 05. 2018 23:33

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Maturita

Zdravím,

na téma jsem nezapomněla, ale měnila jsem techniku a nemám ještě vyladěny podmínky pro psání. Tak jen pár poznámek:
↑ MichalAld:, ↑ MichalAld: to je účelové :-) vytahování argumentů. Jedná věc je státem dané podmínky pro získání stupně vzdělání a státem daný způsob ověření, že vzdělání bylo dosaženo. Dává se to od určitého stupně, který je předpokladem pro další studium, nebo pro působení na pozicích, kde se nejspíš psát bude. Že stát bude výrazně podporovat projev národní identity u takto vzdělaných lidí, se snad dá pochopit.

Na druhou stranu jsou příklady výborných odborníků, kdo státní řeč neovládá: ale zahraniční specialista na krátkodobé návštěvě buď použije světovou řeč, nebo dostane tlumočníka. U výborného kuchaře také znalost státního jazyka ověřovat nebudu, ale jídelníček obsahující chyby se stává vděčným terčem vtipů. To se musí ošetřit jinak. Výborný kuchař tedy má uživit průměrného Bc., který mu ošetři češtinu.

Jazyk se zjednodušuje - viz poslední vydání Pravidel ČP a další návrhy.

Nebýt toho, že jsme taková malá zemička, toho, že skoro všichni Češi žijí na jednom místě a poslouchají jednu vládu, už by k tomu nejspíš i došlo, a nikdo by s tím stejně nic nenadělal.

Míní se tím použití např. AJ jako komunikačního prostředku v jeho zjednodušené podobě? Slyšela jsem na tuto záležitost různé názory a ne vždy nadšené.

No vidíš, ještě se je naučíš mít ráda...

:-) kde jsem napsala, že je ráda nemám?

A koukám, že nejsem jediný, kdo si něco takového myslí:

https://zpravy.idnes.cz/nadane-deti-kon … domaci_nub

Toto není nic nového. Každá odlišnost člověka vyčleňuje z řády, mentální převaha je o to horší, že si to dotyčný uvědomuje. U dětí hlavním momentem jsou rodiče - pokud dám dítě do standardní školky, nemám právo očekávat, že bude mít speciální program. Ten musím řešit jedině já, jako rodič. A cesty řešení jsou.

jarrro napsal(a):

Ja som myslel normálne študijný program napr. Matematika a predmety napr...

Takové "průmyslovky" pro teoretické obory? Je třeba se podívat, jak takto připravený středoškolák bude pokračovat. Pokud pokračuje na VŠ ve zvoleném teoretickém oboru, tak se oboru bude věnovat nejspíš celý život. Tedy 4 roky SŠ to nějak významně neovlivní. Navíc jasně rozhodnutých pro určitý obor studentů nastupujících na gymnázia je relativně málo. To se vytříbí až během SŠ a to formou volby seminářů. U výrazných talentů řeší právě speciálně zaměřené třídy.

Aplikovanou matematiku vidím smysl přidávat na kvalitních průmyslovkách (strojní, elektrotechnické, stavební), obdobně u dalších teoretických oborů, jako aplikační teoretická podpora praxe. Ale pochybuji, že by dnes našel uplatnění absolvent středoškolského oboru "Aplikovaná matematika" nebo "Aplikovaná biologie".

Něco měla řešit lycea otevírána jako samostatný obor průmyslovek (technické lyceum, přírodovědné lyceum), ale spíše nahrazovalo pocit gymnázia těm, kdo se na gymnázia nedostal. Nakolik plní zamyšlený účel, nevím.

Jednoduše nejsem pro příliš brzkou specializaci, pokud není předpoklad, že ze SŠ se půjde rovnou do praxe (průmyslovky, zdravotní školy apod.) - zde specializace smysl má.

Peter_CSR napsal(a):

vsetci ludia su tu anonymni

zdaleka tomu tak není. Profil uživatele umožňuje sdělit dostatek informace. Pokud ho využiješ způsobem, jak jsi provedl, Tvůj způsob, ale negeneralizuj, prosím. + "věčná témata".

------------------------------

Ale zpět k maturitám - co říkáte na statistiky? ČJ není ten problém, který vadí nejvíce :-)

Offline

 

#62 03. 07. 2018 15:47

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5071
Reputace:   126 
 

Re: Maturita

↑ jelena:
Zrovna jsem si na tebe dneska vzpoměl, když jsem narazil na článek o první třídě pro nadané děti (a jak je všem (zejména politikům)) hrozně trnem v oku.

Jihlavská škola si chválí třídu pro nadané děti, politici by ji zrušili


Co si o tom myslíš ty? Zrušit nebo podporovat?

Offline

 

#63 03. 07. 2018 21:32

vanok
Příspěvky: 14542
Reputace:   742 
 

Re: Maturita

Cau ↑ MichalAld:,
Zaujimave. 
Povedz mi ako sa najdu nadane deti? ( test QI?)
A take skoly to kto financuje?
Kto tam vyucuje?


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Online

 

#64 03. 07. 2018 22:33

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Maturita

Zdravím,

Zrovna jsem si na tebe dneska vzpoměl,

:-) jako na úhlavního odpůrce rozvoje géniů?

Já v tom vidím problém, že ne každé dítě, které jde k zápisu, projde stejným testováním pro určení "nadanosti", ale pouze dítě vybrané z rozhodnutí rodičů. Nepodchytí se skutečný výskyt nadanosti v populaci. V současné podobě je to především představa rodičů (včetně předchozího vlivu rodičů - příklady "ovládání násobilky", "čtení" jde nabušit i "nenadanému").

Opět se potykáme s příliš brzkou specializaci a podpoře vývoje v tom, co zdánlivě jde (a je to snadné), místo abychom naučili dělat i to, co nebaví nebo tak úplně nejde. A to má význam především u těch nadaných, aby později neprohrávali v porovnání s méně nadanými, ale naučenými dělat i to, co nebaví.

V článku se píše, že na některé předměty docházejí do vyšších tříd - to se mi zda zcela přirozené. Dělení na třídy podle roku narození neodpovídá skutečnému vývoji, které může být v rozpětí třeba 3 let a ještě pořád v určitém normálu. Tedy spíš podpořit obdoby malotřídních škol, je to přirozenější (vývoj v rodině a v jiných kolektivech také je v prostředí různověkových jedinců).

Zrušit nebo podporovat?

zrušit a podpořit přirozenější alternativu. Teď se mi to zda jen jako podpora ambicí rodičů.

vanok napsal(a):

A take skoly to kto financuje?
Kto tam vyucuje?

zde je odkaz přímo na nabídku školy - je to běžná ZŠ financována jako příspěvková organizace zřízena městem Jihlava.

Offline

 

#65 03. 07. 2018 22:56

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5071
Reputace:   126 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

Zrušit nebo podporovat?

zrušit a podpořit přirozenější alternativu. Teď se mi to zda jen jako podpora ambicí rodičů.

Něco podporovat - to dá mnoho práce, a práci, tu dnes nikdo nechce dělat.
Ale něco zrušit - to půjde určitě snadno.

Offline

 

#66 03. 07. 2018 23:32

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Maturita

↑ MichalAld:

tak pro tento rok se předpokládá alternativní organizace (pro menší počet přihlášených dětí), je možné, že se to vytřídí přirozenou cestou.

Jsem velmi pro vytváření elity, akorát se to nemá začínat papírem z psychologicko-pedagogické poradny. Jde takhle vyhledat i elita špičkových truhlářů nebo vynikajících zahradníků?   

a práci, tu dnes nikdo nechce dělat.

proč opět mám pocit, že se pohybuji v jiném světě? :-)

Offline

 

#67 04. 07. 2018 00:20 — Editoval vanok (04. 07. 2018 00:24)

vanok
Příspěvky: 14542
Reputace:   742 
 

Re: Maturita

↑ jelena:
Pozdravujem.
To je ozaj pekna iniciativa,  pre skutocne nadane deti.
To by bola skoda, ak by takato trieda zanikla.

No ale ako byt isty, ze to neda deti, ktorym takato trieda znici ich dectvo?


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Online

 

#68 04. 07. 2018 17:55

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5071
Reputace:   126 
 

Re: Maturita

vanok napsal(a):

No ale ako byt isty, ze to neda deti, ktorym takato trieda znici ich dectvo?

A u normální třídy tohle někdo řeší ?

Offline

 

#69 04. 07. 2018 17:59

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5071
Reputace:   126 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

Jsem velmi pro vytváření elity, akorát se to nemá začínat papírem z psychologicko-pedagogické poradny

No jo, to je další příklad toho, že poznat skutečné nadání dětí může dát dost práce - a tu (tradičně) nechce nikdo dělat...
...zatímco vhodný papír, podepsaný vhodnou osobou, zařídí všechno nejlíp, že ....

Offline

 

#70 04. 07. 2018 18:07

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5071
Reputace:   126 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

a práci, tu dnes nikdo nechce dělat.

proč opět mám pocit, že se pohybuji v jiném světě? :-)

No já nevím, v jakém "světě" se vlastně pohybuješ - a nerad bych napsal něco špatného, zvlášť když se o mě tak hezky staráš....

Zpravidla ovšem tou frází "dá to práci a tu nechce nikdo dělat" mám na mysli nějakou instituci státní moci či správy. Tedy většinu politiků, úřady všeho druhu, instituce jako státní zkušebny atd... Prostě všechny, kdož žijí ve svém "papírovém světě" a nechápou (a ani nechtějí chápat), že ten skutečný svět vypadá dost jinak.

Offline

 

#71 04. 07. 2018 20:23

vanok
Příspěvky: 14542
Reputace:   742 
 

Re: Maturita

Cau ↑ MichalAld:,
Napis, co si ty o tom myslis.  Odpovedat na otazku inou otazkou nie je podla mna odpoved.  I ked ide o zaujimavu otazku. 

Ja si myslim, ze skola by mala byt radost pre deti.  Ci nie?

A tiez dufam, ze deti, ktore su « mimoriadne » sa ucia s radostou. 

Ale co sa taketo deti ucia? A co si myslis, da to mimoriadnych jedincov?


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Online

 

#72 11. 07. 2018 18:04

vanok
Příspěvky: 14542
Reputace:   742 
 

Re: Maturita


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Online

 

#73 11. 07. 2018 23:41

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Maturita

Zdravím,

snad jsem neztratila niť diskuse :-)

MichalAld napsal(a):

poznat skutečné nadání dětí může dát dost práce

rozhodně ne testováním v 6 letech před nástupem do 1. třídy. Co se v tomto období vzhledem k přirozenému stupni vývoje může opravdu projevit? Snad hudební nadání a cit pro rytmus. To, co testuje psychologicko-pedagogická poradna, je ve značné míře důsledek (ne)motivujícího rodinného prostředí nebo (ne)motivujících prostředí MŠ.
Naopak, 1. třída ZŠ je obvykle velkou události a změnou pro každého prvňačka a zde je prostor pro nezávislé pozorování (učitelem, ne rodičem), zda se opravdu někdo v něčem liší významně. A pořád je otázka, zda tato odlišnost je natolik významná, že je nutné se tomu speciálně věnovat vytvářením extra třídy, nebo postačí přidat kroužek apod.

vanok napsal(a):

Ale co sa taketo deti ucia? A co si myslis, da to mimoriadnych jedincov?

To, co se nabízí ve "speciální třídě" navíc není to, co opravdu chybí, není vytvářeno včas a později již to nepůjde dohnat - kvalitní slovní a písemný projev (včetně krasopisu), vytrvalost a schopnost dotahovat věcí do konce, nebýt roztěkaný a nepřeskakovat z jedné aktivity na druhou za účelem nových potěšení, pěstování pocitu přirozeného respektu k autoritám, styl chování atd. + pohybové aktivity, rozvoj jemné motoriky - to všechno chybí.   

↑ MichalAld: nevím, zda bychom zvládli "bezúřadový" systém (komunikuji s nimi, nemyslím, že bych měla zvláštní štěstí na partnery na úřadech a podobných institucích, ale mám spíše pozitivní zkušenost. A neřekla bych, že většina úředníků jde do práce s naději, že nebudou dělat. Spíš, aby požadavků nebylo příliš a aby bylo doděláno :-)

Ten "jiný svět" myslím, že v podmínkách nevelkého města, kterým je Opava, není problém mít dobrý přehled o tom, co se děje, popř. dění vlastní účasti nějakým způsobem také ovlivňovat.

vanok napsal(a):

Ja si myslim, ze skola by mala byt radost pre deti.  Ci nie?

myslím, že určitě nemají mít negativní pocit spojený se školou a občasné radostné okamžiky také ve škole jsou (např. prázdniny :-)), ale školu bych hlavně spojovala s pocitem dobře splněných povinností. Pocit radosti je příliš vzácná záležitost, aby na to šlo spoléhat pořád.

↑ vanok: děkuji za odkaz, není mi neznámý. Jen potvrzuje, co píši v úvodu příspěvku - vliv motivace může být silnější, než přirozené předpoklady. Navíc motivace uvedena v odkazu se projeví především u dětí nepřetěžovaných požadavky rodičů na dosahování různých dovedností. U "přemotivovaných" je reakce spíše opačná - nebudeme nic dokazovat, prohlásíme se za méně schopné, hlavně nás nechtě v klidu :-)

:-) Nějak mi přestávají jít slohovky, měla bych se podívat, zda některý génius nepotřebuje napsat návod. Zdravím.

Offline

 

#74 12. 07. 2018 17:14

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5071
Reputace:   126 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

To, co se nabízí ve "speciální třídě" navíc není to, co opravdu chybí, není vytvářeno včas a později již to nepůjde dohnat - kvalitní slovní a písemný projev (včetně krasopisu), vytrvalost a schopnost dotahovat věcí do konce, nebýt roztěkaný a nepřeskakovat z jedné aktivity na druhou za účelem nových potěšení, pěstování pocitu přirozeného respektu k autoritám, styl chování atd. + pohybové aktivity, rozvoj jemné motoriky - to všechno chybí.

Tak přesně tohle je to, co já bych považoval za "dělání strojů z lidí", za upřednostňování formy před obsahem (upřednostňování obalu před obsahem), prostě "výchova řádných občanů".

Já si přesně naopak myslím, že tohle by se dělat nemělo, a není z toho žádný reálný užitek.

Výjmkou je samozřejmě ta vytrvalost, ale nemyslím, že to se dá nějak moc naučit. Ale možná ano.

Offline

 

#75 12. 07. 2018 17:27

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5071
Reputace:   126 
 

Re: Maturita

jelena napsal(a):

A neřekla bych, že většina úředníků jde do práce s naději, že nebudou dělat. Spíš, aby požadavků nebylo příliš a aby bylo doděláno :-)

Nevím, jaké úřady máš na mysli, s obecními úřady zpravidla žádný problém není. Ale s těmi krajskými to začíná být mnohem zajímavější...(jako třeba studie vlivu stavby na životní prostředí...)

Ale já teda nemluvím o konkrétních (koncových) úřednících, to jsou prostě normální zaměstnanci, co dělají svoji práci. Horší jsou takoví, co dostali nějakou reálnou pravomoc, o něčem rozhodovat jen na základě vlastního úsudku.

Ale hlavně celý ten úřednický aparát, co dnešní společnost "k životu potřebuje". Třeba ta aféra dieselgate je toho skvělým příkladem ... všechny auta mají homologaci, ve státní zkušebně, dle předpisů sestavených ansáblem úředníků, vše je v pořádku (na papíře), všechna auta splňují nějaké EURO 6 .... a najednou se ukáže, že skutečná auta jsou úplně jiná, 10x horší? Tak k čemu ten systém vůbec je? Všechny úředníky, co se na tomto podíleli by měli okamžitě zavřít...

A tak je to skoro se vším. Ve středověku nic takového neexistovalo, úřadů bylo jen pár, a také se žilo. A jaké postavili krásné budovy (to bychom asi zvládli i dnes, aspoň postavit, nevím jestli povolit), a jaká dokázali složit krásná hudební díla (to by dnes nejspíš už nikdo nesložil).

Celá ta byrokracie se tváří, jako že by bez ní nemohl svět existovat, ale já mám spíš pocit, že z ní žádný velký užitek není, že je to jen sypání písku do soukolí, které nějak funguje. A vytváření vlastního virtuálního papírového světa, ve kterém je vše perfektní, dokonalé, dle předpisů a bez problémů.

Se jen divím, že člověk nepotřebuje povolení úřadu na to, aby si mohl zlomit nohu.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson