Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Dobrý deň,
mám problém s touto úlohou, nie som si istý jej riešením:
ÚLOHA 1
Na turnaji bolo celkovo 22 zápasov a v žiadnom nepadlo viac ako 6 gólov. Koľko bolo určite (a najviac) zápasov, v ktorých padol rovnaký počet gólov? (O akom najväčšom počte zápasov viete s istotou povedať, že v nich padol rovnaký počet gólov?)
Vychádzam z predpokladu, že v zápasoch padali góly asi takto: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 1, 2 ,3, 4, 5, 6, 1, 2, atď.. 22:6=3, zvyšok 4; z toho mi vyplynulo, že boli aspoň 4 zápasy, v ktorých padol rovnaký počet gólov. Za odpoveď na zátvorkovú otázku považujem tiež číslo 4, nakoľko len to zabezpečuje istotu rovnakého výsledku. Mohlo by to byť aj 22 zápasov, ale nevieme to dokázať s istotou - v každom zápase by muselo padnúť 6 gólov.
Je moje riešenie správne alebo som niekde urobil chybu?
ÚLOHA 2
Druhá úloha je pre mňa ťažšia:
Päť študentov sa vybralo do lesa, ktorý má tvar:
a) štvorca b) rovnostranného trojuholníka
so stranou 4km. Každý z nich má vysielačku s dosahom
a) 2*SQRT(2) km b) 2 km
Viete zaručiť, že v oboch prípadoch sa aspoň dvom podarí nadviazať spojenie?
Otázku so štvorcom som vyriešil: Pri dosahu a) je spojenie zaručené na akomkoľvek mieste, aj v strede uhlopriečky, pri dosahu 2 km nie, pretože vzdialenosť zo stredu do rohu je dlhšia ako 2 km.
V trojuholníku by sa tiež mali dokázať spojiť, dokonca v oboch prípadoch, no neviem to logicky odôvodniť. Stačí nákres kde rozpíšem vzdialenosti?
Basti.
Offline
↑ Bastions: V ulohe 2 skus vyuzit Dirichletov princip.
Offline
Neviem ako ho tam použiť, jediné čo ma napadlo, bolo rozdeliť trojuholník na dva pravouhlé, kde by bola odvesna s dĺžkou 2, prepona s dĺžkou 4 a odvesna s dĺžkou = 3,46 - keby sme sem umiestnili štvrtého študenta (s tým že ostatní sú v rohoch), tak piaty by sa mal umiestniť kdekoľvek a bol by schopný nadviazať spojenie, ak uvažujem správne???
(Prvá úloha je riešená správne?)
Offline
↑ Bastions: Skus na 4 rovnostranne a potom Dirichletov princip. K prvej ulohe sa zamerne nevyjadrujem, pretoze v pravidlach sa hovori, ze do jednej temy patri iba jedna uloha. Toto pravidlo ma svoj zmysel - prehladnost diskusie.
Offline
Rozdelili som ho, no Dirichletov princíp? Myslíte to tak, že do každého vzniknutého trojuholníku umiestnim jedného študenta a ten piaty následne ostane, a nech ho umiestnim kamkoľvek tak bude v dosahu. Riešim to správne?
Úlohu jedna premiestnim na novú tému, ospravedlňujem sa, prosím potom o komentár aj k nej.
Offline
Stránky: 1