Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý deň potrebujem pomoct s touto ulohou
Skola kupila dva typy listkov lacnejsie po 4,8 a drahsie po 6,8 spolu zaplatili 150 eur
Offline
↑ Matematik007:
Ahoj.
Chybi zde otazka.Pokud znela kolik bylo drazsich a kolik levnejsich listku,tak zde chybi napr. kolik bylo koupeno celkem listku.
Offline
↑ krakonoš: jaj ze kolko je ktorych prepac
Offline
↑ Matematik007:
No ale koľko bolo lístkov spolu, človeče...
Ak údaj chýba - skúšať postupným dosádzaním.
Offline
↑ Matematik007:Ešte chýba údaj na jednu rovnicu.
Offline
↑ misaH:
Zdravím,
zkusím příklad "vypočítat" (ne zkoušet) metodami, co by mohli znát žáci základní školy.
Předpokládám, že na základní škole žáci znají sestavit rovnici o dvou neznámých, vědí co jsou přirozená čísla a 0, znají zásady dělitelnosti třemi a čtyřmi a umí násobit a sčítat a odčítat.
1. Sestavíme rovnici viz.↑ kerajs:
2. Protože počty lístků (x,y) musí být přirozená čísla je zžejmé, že výraz musí být dělitený 17.
3. Protože 12x je číslo sudé musí být rozdíl 375-12x (označme ho n) číslo liché a zároveň dělitené 3 i 17
4. To znamená, že hledáme čísla menší než 375, která jsou lichými násobky čísla 17 a zárověň tento násobek musí být dělitelný třemi.
Dostaneme čísla n= 51,153,255,357
5. Dále z rovnice musí být výraz dělitelný čtyřmi.
Tomu vyhovují 375-n=375-51=324
= 375-255=120
Pak dostaneme řešení:
1. x=27,y=3
2. x=10,y=15
Offline
↑ Honzc:
Ano ale nechapem preco tam je 12x+17x=375
Offline
↑ gadgetka:
Jáááj dakujem gadgetka takze vzdy ked budeme mat v rovnici desatinné čisla tak to vynásobím tak aby som dostal prirodzene cisla(samozrejme vynásobime aj druhu stranu rovnice :)?
Dakujem
Offline
Ano, nebo desetinná čísla převedeš na zlomky (v základním tvaru) a pak celou rovnici vynásobíš společným jmenovatelem. :)
Offline
↑ Matematik007:
Ale nemusíš, len v tomto prípade je to výhodné.
Úloha (aspoň v SR) nepatrí medzi štandardné úlohy pre ZŠ.
Ak by aj bol daný súčet, tak v SR ani tak.
Momentálne sústavy rovníc sú učivom strednej školy.
Pre mudrcov: ani ak by sa mala využiť dosadzovacia metóda...
Rovnako z učiva ZŠ zmizla goniometria pravouhlého trojuholníka a aj iné učivá, ktoré si bratia Česi (podľa mňa múdro) na ZŠ ponechali.
Offline
Honzc napsal(a):
zkusím příklad "vypočítat" (ne zkoušet) metodami, co by mohli znát žáci základní školy.
Všechno lze v principu vypočítat "metodami základní školy" tj pomocí sčítání a násobení, třeba i parciální diferenciální rovnici s okrajovými podmínkami, jen na to člověk musí mít nekonečnou inteligenci (nebo aspoň něco, co se tomu blíží).
Offline