Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj všichni, obracím se na vás s problémem. Opakuji si mnohočleny a narazila jsem na tento problém.
Mám příklad
Pokud násobím tyto mnohočleny v tomto pořadí, vyjde mi
(první člen první závorky vynásobím postupně všemi členy druhé závorky, to samé s druhým členem první závorky, zlomek zůstává, převedu na spol.jmenovatele, sečtu co lze a vyjde toto)
ale pokud mnohočleny otočím, tz. první závorku vyměním za druhou a vynásobím, vyjde mi
(opět první člen první závorky vynásobím všemi členy druhé, to samé s druhým členem, ALE zde při násobení třetího členu-zlomku nyní z první závorky, druhou závorkou, se mi jmenovatel vykrátí s druhou závorkou a mám jiný výsledek)
Vůbec to nechápu, nevím, kde dělám chybu. Ale není to přece možné.
Budu ráda za vysvětlení. Děkuji. Mirka
Offline
Ahoj ↑ scirocco:,
Ano, ale este treba upresnit pre ake x?
Offline
↑ Davisek:
Moc děkuji. Vydělila jsem a je to tak:-) To mne nenapadlo...
Jak jsi prosím přišel k tomu tvému výsledku?
Děkuji:-)
Offline
↑ scirocco:
Také moc děkuji. K tvé odpovědi- super, a to je právě to, že mne to nenapadlo:-)... Co k tomu říci. Prostě nemám napočítáno, abych to tam viděla:-) Děkuji.
Offline
↑ mikraa:
Vo výraze je zlomok a ako vieme, menovateľ sa nesmie rovnať nule. Preto treba určiť množinu z ktorej možno dosadzovať za x tak, aby mal výraz zmysel.
Offline
↑ Ferdish:
Jasný, chápu:-) Moc díky.
Offline
↑ Ferdish: Tymto nie som si uplne isty. Samozrejme, kazdy, kto s takymito vyrazmi pracuje, by mal byt schopny najst ich definicny obor, s tym suhlasim. Myslim si ale, ze ak uloha znie "upravte vyraz ", tak tym sa v skutocnosti mysli "upravte tam, kde existuje". Takze napriklad ak by otazka znela "aky je sucet ", tak odpoved povazujem za spravnu bez dalsich komentarov. A ked uz, tak pripadne urcenie definicneho oboru by som skor ocakaval od zadavatela, a nie od riesitela.
Offline
↑ Davisek:
Hmmmm. Tak to je zajímavý. Je to tak. Díky:-)
Offline
↑ vlado_bb:
Možná jsem měla napsat, že pokud je výraz ve jmenovateli rozdílný od 0, pak platí, že: výsledek? Díky:-)
Offline
↑ vlado_bb:
Ahoj.
Na SŠ sa "určenie (maximálneho) definičného oboru" automaticky očakáva (lo?) od žiaka.
Nám vždy matikárka hovorila, že ak nemáme (pri písomke) čas na explicitný výpočet, nech napíšeme aspoň formulku "pre prípustné hodnoty").
Tá rovnosť výrazov proste neplatí vždy a žiak by mal napísať, že je mu to jasné... :-)
Offline
↑ misaH: Ano, pravdaze to ziak ma vediet. Chcel som povedat len tolko, ze ak zadavatel hovori o zlomku , tak by sme mu mohli verit, ze skutocne tym mysli zlomok a nie nejaky neurcity vyraz. Alebo inak: predstav si ulohu "umocnite ". Povazovala by si odpoved za neuplnu? Ak si dosledna, malo by ti tam chybat .
Offline
↑ vlado_bb:
:-)
Snažím sa Ťa uviesť do SŠ...
Ak sa neuvedie nič, myslí sa R, preto pri zlomkoch (alebo iných výrazoch kde existujú podmienky(...)) treba podmienky uviesť, aspoň teda nás tak na SŠ učili.
Offline