Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑↑ vanok:
Rozumím #16. Tam odvozuješ ,že |GA|=2|GA'| a z půlících se úhlopříček rovnoběžníku |GA'|=|G'A'| bezprostředně plyne |AG|=|GG'| O kterém píši i já.
To je ale důkaz poměru 2:1.
Nevyznám se ale moc v zápisech #18.
Vidím rovnost ploch trojúhelníků BA'G a CA'G. Ale pak už se nevyznám v zápisech tvých poznámek, co předpokládáš, dokazuješ, co využíváš....
Offline
↑ krakonoš:,
Tak citaj prosim pozorne. Vsetko je tak aspon naznacene. ( ty nemas rada dokazy, kde necham trosicku prace pre teba)
Nekritizujes skor tvoju unavu?
Naznak dokazu.
Popisal som oba mozne pripady.
Prvy jednodocha aplikacia vzorca.
Druhy pripad je kde sa pouzije stredna priecka.
( to je rovnobeznika zo stranou trojuholnika. Tak ta priecka je vdaka podobnosti trojuholnikov tiez rozdelena na dve casti rovnakej dlzky. .... tuto evidentnu uvaha si nepostrehla? Hmmm neviev co povedat)
A tak z toho srvoruholnika dostanes sa do situacie ked dva krat pouzijes tu istu uvahu.
A to staci na rovnost tych 6 trojuholnikov. Vidis? Daj otazky. Potom ti pripadne znovu zopakujem ten konecny dokaz.
Ale nikde nie je pomiesana hypothèse à thèse. Skutocne nie.
Edit. Oprava Podla cz/sk Slovnika.
Offline
Poznamka k #25
Trocha este viac lopatisticky. ( napisem aj vela trivialit a pouzijem este viac obrazok co sa tyka oznaceni)
Ak na tu druhu situaciu, nevies to visualizovat podla popisu situacie, tak sa limituj na dokaz rovnosti ploch trojuholnikov GBA’ a BGC’.
Tu urobis priecku A’C’.
Ta rozdeli stvoruholnik A’GC’B na dva trojuholniky A’BC’ a C’GA’ a pre kazdy z nich sa da pouzit ta ista metoda ako v prvom pripade ( vyuzitie, napr vhodnej podobnosti ti necham samej urcit).
a tak konecne sa vratis k GBA’ a BGC’. ( taka metoda ako praca na vodorovnych a horizontalnych smeroch).
Staci urobit taketo dokazy pre 5 vhodnych dvojic ”malych” trojuholnikov, na dokaz rovnosti ploch vsetkych “malych “ trojuholnikov.
je jasne ze sa vzdy na to da pouzit sutuacia ako v dvoch vyse popisanych situaciach.
Offline
↑ vanok:
To směřuje k předchozí úvaze, že úsečku C'A' protne úsačka BG v její polovině. Bohužel ale BA'GC' není nemá rovnoběžné protější strany, aby došlo k půlení, BA'GC' není deltoid, aspoň ten klasický co znám.
Díky za spolupráci, ale už nemám čas.
Offline
↑ krakonoš:
A co (C’A’)||(AC) To si si nevsimla.
To mas pravdu treba nahradit to slovom stvoruholnik (aj ja to opavim).
Offline
↑ vanok:
Vśimla, myslíš zřejmě stejnolehlost z bodu B ?
Ale z tvého komentáře mi to nebylo moc jasné, stále jsem uvažovala, co to má společného s deltoidem.
Offline
↑ krakonoš:,
Rovnolahlost alebo vhodnu podobnost.... ako sa ti paci.
To jedno slovo bolo spatne slovo.
Tak teraz vies ze sa to da dokazat
A zvysok ide ako po masle.
Inac to cvicenie z #25 som dal do stredoskolkych zaujimavych uloh.
Offline
vanok napsal(a):
Pozdravujem ↑↑ gadgetka:,
Ano, aj takto sa to da z organizivat.
( to su tvoje spomienky zo ZS ci zo SS?)
Také zdravím. :) Ze střední. :D A to ještě ne z mojí. Když si náš táta dodělával v padesáti maturitu na průmyslovce, tak jsme to spolu řešili. A já mám na památku schované jeho sešity... ;)
Offline
Ahoj ↑ gadgetka:,
To bola doba, ked sa este solidne studovali zaklady geometrie.
A vidis my so to stale pamätame. Ale co sa uci z toho dnes?
Pekny vecer a dobru noc.
Offline
↑ vanok:
Ahoj.
Neznám sice rok tvé maturity, v 80. letech se důkazy tohoto typu vůbec neučily.Ani dnes v učebnicích pro osmiletá gymnázia tam nic takového není uvedeno, aspoň co se týče první půlky studia. Jedině mě zarazilo, jak píšeš, že souvislost se statistikou jsi nikdy neanalyzoval, přitom definici těžiště znáš. Matematika je široký obor, někdo má větší zkušenosti s geometrií, jiný s analýzou, to je asi normální.
Je fakt, že základy geometrie se v době mého dětství učily hlavně na ZŠ , maturant znal učivo v mnohem menším rozsahu než dnes. Zato každý osmák znal vzorce na objem těles, trojčlenku a pod.
Dnešní deváťák, který měl dvojky na výzo nerozezná Brno od Berouna a páťák bydlící v Praze neví, že naším hlavním městem protéká Vltava. To není výmysl , to je realita. O matematických vzorcích ani nemluvě, maturant při doučování neumí sečíst dva zlomky.Přitom v dnešním článku v novinäch je, že 4/5 našich potomků směřují na VŠ.Tak si říkám, kam to naše školství společně s didaktikou směřuje.Je to čím dál horší, zlatá doba, kdy učili lidé, kteří měli třeba jen učitelský institut.Zvládali běžně výuku v malotřídkách, věnovali se všem, a každý znal základy.Dnes máme sice aprobované učitele, ale nikdo nezná nic.
Offline
Ahoj ↑↑ karelpavlis:,
Ked sme tu uz tolko hovorili o tazniciach.
Dam ti tu male cvicenie na aplikaciu toho
Dokazte, ze jeden trojuholnik, ktory ma dve taznice rovnakej dlzky je rovnoramenny.
Offline
↑ vanok:
Lidé tvé generace opravdu znali lépe geometrii než znám já, jsi dobrej , že si to pamatuješ, ale asi to bude i tím, že tě to víc zajímalo a věnoval jsi tomu víc času než jiní ve škole. Ale všechno má své pro i proti.
Znám člověka, který je o trochu starší než ty, byl rovněž didaktik,uměl základy geometrie dobře, publikoval matematické knížky i učebnice a staral se i o to , o co neměl.Až příliš se pletl do mé výuky a jednoho dne se vydal na matfyz, aby mi zabavili diplom, že tvrdím, že Moavrova věta je umocňování exponenciely. K rozhovoru zřejmě nedošlo, protože se dřív dozvěděl že mám pravdu.Tak už to v životě chodí.
😊
Offline
Ahoj ↑ krakonoš:,
To si nemyslim, ze viem nejak dobre geometriu...
To mas take neprijemne spomienky na nejakych cudnnych ludi? A, dokonca, ze su aj schopni robit zle inym. Ja na takych sa snazim zabudnut.
Offline