Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑ kare:
Řekl.bych, že AB=KL
Pak je třeba porovnat výšku rovnoběžníku s délkou strany BC.
Spoj si středy tří trojúhelníků - dvou dole a jednoho nahoře položeného na těch dvou. Jaký je to trojúhelník. Umíš vypočítat jeho výšku? Kolik je výška rovnoběžníku vyjádřená pomocí výšky tohoto trojúhelníku?
Offline
Zdravím vespolek.
Mi se přece jenom zdá, že KL > AB:
Pokud vedeme přímku středy spodní řady kružnic, tak je zřejmé, že délka úsečky, kterou na této přímce vytínají boční šikmé strany obrazce, bude o něco delší než 5 průměrů kružnic v řadě.
Offline
Pokud neplatí mé první tvrzení, a zřejmě neplatí, tak se omlouvám, byl to odhad na základě toho, že kdybychom měli krabici a jen spodní vrstvu a tu krabici deformovali do boku, tak by to zůstalo stejné. Zbytek úvahy je snad správný.
Offline
↑ kare:
Tak ještě nápad, ale připadá mi složitý - hlavně pokud jde o ZŠ
Střed kružnice u vrcholu K označím S a body dotyku X a Y. Dostanu deltoid KXSY, kde u vrcholu K je 60°. Trojúhelník KXS je pravoúhlý, takže umíme vypočítat délku KX. Pak 8 poloměrů a zbytek. Ten podobně jako KX. Výšku už jsem popsal, ale zdá se mi to zdlouhavé. Asi tam bude něco jednoduššího.
Offline
Zdravím. Na výšku kosodélníku bych šla přes spojení středů tří kružnic. Vytvoří mi rovnostranný trojúhelník o délce strany 2r. Není problém vypočítat jeho výšku. A výška kosodélníku je větší o 2r. :)
Offline
Jj, to už jsem popsal. Ale jednodušší určení toho KL?:-)
Ráno moudřejší večera 😋
Offline
V rozích jdou vytvořit rovnostranné trojúhelníky, kde stranou je tětiva kružnice, jejíž délku není těžké vypočítat. Nebo můžeme využít vlastnosti tečny vedené ke kružnici a dopočítat ty kousky navíc, které přičteme k 8r a získáme tak délku strany KL.
Offline
Zase typická úloha pro základní školy ... ještě že už tam nejsem ....
Jinak, pokud bychom měli jen jednu kuličku (nebo dvě nad sebou), tak je celkem zřejmé, že v takovém případě bude délka spodní strany
Ty ostatní na to nemají vliv ... takže celkem
KL = 5.15d
AB = 5d
Výšku určíme jako (to už bylo zmíněno)
v2 = 1.866 d
v1 = 2d
S2 = 9.58 d^2
S1 = 10 d^2
Offline
↑ MichalAld:
Děkuji. Když si to člověk nakreslí, hned je to jasnější.
Offline
Je to pro 8 třídu, tam asi neznají cosiny Ale jinak bych si vypocitala délku tě spodní stany z rovnostranneho trojúhelníka který jež opsat 3 kruznicim a pak na druhou stranu zbývá 120 stupňů což je vlastně vnitřní úhel 6ti úhelniku, a pak můžeme vypočítat tu přebývající delku. Když to sečteme s počtem poloměru těch kružnic mezi tím máme stranu, a výšku také známe takže toť vše. ↑ MichalAld:
Offline
↑ uršulka_life:
Klidně to předveď....(já to říkám pořád, že už bych základku dneska nedal...)
Offline
↑ MichalAld:
To bol sarkazmus dúfam :-)
Offline
↑ Ferdish:
No já nevím ... když tady občas vidím ty příklady, nad kterými musím přemýšlet i několik hodin, než se dohrabu ke správnému výsledku, tak jsem si téměř jistý, že ve 14 letech bych moc šancí neměl...
Offline
Ahoj ↑ MichalAld:,
To nemozes vediet, deti su na take uvahy pripravene. No vekom asi na to zabudneme ako sme robili take decke riesenia.
Offline
Súhlasím s kolegom ↑ vanok:. Navyše kare nepovedal, odkiaľ tá úloha je - či z bežnej školskej učebnice alebo zbierky úloh, alebo z nejakého súťažného zadania alebo seminára (MO vylučujem, tam sú predsalen o niečo náročnejšie úlohy).
Offline
Ahoj ↑ MichalAld:,
Otvaram v didaktike vlakno na temu: Pythagorova teorema na ZS, ktora je uz sama o sebe poucna.
I ked ide o inu problematiku ako ta tu: “ ako riesa problemy deti na ZS”, ktora je tiez zaujimava.
Offline
↑ MichalAld:
Ahoj.
Detská metóda:
1.
Odmerať čo treba (na milimetre) a vyrátať skutočné obsahy nakreslených útvarov.
Toto normálna úloha pre žiakov normálnej ZŠ nie je.
2.
Vystrihnúť kruhy a poskladať obrázky, radšej väčšie - odmerať, vyrátať. Obsahy treba len porovnať, veď nejde o číselné hodnoty.
Offline
Protože "dětskou metodou" jsem došel k tomu, že:
-těch kruhů je tam stejně
-těch "trojúhelníčků" po obvodu taky
-ty kosočtverečky uvnitř prvního obrázku jsou zjevně trochu větší než trojúhelníčky v tom druhém (je jich sice 2x, tolik, ale přeci jen mají prohnuté všechny 3 strany, zatímco v tom levém, když bychom si je rozdělili napůl, budou mít jednu stranu rovnou
-a ty dva rožky v tom druhém obrázku jsou zjevně větší, zatímco ty druhé dva zase menší
Ovšem rozdíl je dost malý na to, aby se to dalo jen tak odhadnout...i když se to spočítá, tak je ten rozdíl docela malý (o dost menší, než jsem čekal).
Taky jsem zkoušel, že by se to v půlce svisle přestřihlo a přiložilo k sobě těma šikmýma stěnama .... jenže jenže ono to do sebe nezapadne úplně tak, jako jsou ty kruhy uvnitř.
Je zřejmé, že se vzrůstající délkou těch obdélníčků bude vliv těch dvou rohů slábnout, zatímco nižší výška bude mít stále stejný vliv.
Na druhou stranu, když je budeme zkracovat, můžeme se nakonec dostat do stavu, kdy to vyjde naopak.
Pokud tam třeba budou jen 4 kruhy (2x2) měl by ten šikmý už vyjít větší...
Zatím jsem nepřišel na nějaký jednoduchý trik (jednodušší než co už jsem napsal).
Ale jak říkám - dnešní děti, to je úplně jiná liga...
Offline
MichalAld napsal(a):
No však mi někdo předveďte tu "dětskou metodu", která si vystačí s pythagorovou větou...
Aplikací Pytharogovy věty na béžový trojúhelník dostaneme délku delší odvěsny a výšku kosodélníku potom
Pokud jde o základnu, ta se oproti obdélníku na jedné straně prodlouží o to zelené, na druhé zkrátí o to červené. Modře je naznačena délka, o kterou bude celkově nová základna delší. Protože modrý trojúhelník je podobný béžovému a známe jeho delší odvěsnu, můžeme dopočítat přeponu. Když od ní odečtu , dostanu přesně polovinu hledaného modrého prodloužení (což plyne ze symetrie). A to když přičtu k , dostanu délku základny.
Zas tak hrozné to není...
Offline
Zdravím,
↑ MichalAld: postup, tuším, popisuješ:
když na levém a na pravém obrázku "vyškrtám" všechno, co je stejné, zůstanou mi 4 růžky (levý a pravý horní, levý a pravý dolní), ze kterých složím kosočtverec s vepsanou kružnici (to jde dopočítat Pythagorovou větou, jelikož nakonec pracuji s 2 rovnostrannými trojúhelníky).
K tomu potřebuji porovnat "vnitřky" mezi 4 kruhy (čtverec-kruh) na levém obrázku s 2*"vnitřky" mezi 3 kruhy (rovnostranný trojúhelník - 3*kruhová výseč s úhlem 60 stupni).
Mám v těchto úvahách chybu? Děkuji.
Jinak autor tématu používá číselné hodnoty, tedy není zcela jednoznačně, zda toho v zadání nebylo více.
Offline