Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 04. 04. 2020 09:04

Pega
Zelenáč
Příspěvky: 14
Reputace:   
 

Maturitní příklad

Úloha z maturit 2019:

Každý pracovník firmy mluví alespoň jedním ze dvou jazyků – anglicky nebo německy.
Polovina těch, kteří mluví německy, mluví i anglicky.
Třetina těch, kteří mluví anglicky, mluví i německy.¨

Vyjádřete zlomkem v základním tvaru, jaká část všech pracovníků
firmy mluví oběma jazyky (anglicky i německy).

Má vyjít 1/4, ale nějak se k tomu nemohu dopracovat.

Udělal jsem zkoušku:
Řekněmě, že všech pracovníků je 24, 12 mluví anglicky, 12 německy.
Oběma jazyky mluví 12/2 + 12/3 = 10 pracovníků. Výsledek je tedy 10/24 ??

Offline

 

#2 04. 04. 2020 09:16

LukasM
Příspěvky: 3274
Reputace:   193 
 

Re: Maturitní příklad

↑ Pega:
To je úloha pro ZŠ, jako nakonec většina dnešních "maturitních" úloh.

Udělal jsi zkošku, ale nějak nikde nevidím žádný postup, tak mi není jasné, co zkoušíš. Mně se spíš zdá, že sis vymyslel tři čísla a teď se divíš, že nesplňují zadání. "Polovina těch, kteří mluví anglicky" znamená polovina z lidí, kteří mluví jenom anglicky nebo oběma jazyky současně.

Nakresli si dvě kružice, které se protínají. Označ si třemi písmenky počet lidí, kteří mluví jen anglicky, jen německy a oběma jazyky současně (budou odpovídat plochám na tvém diagramu). Pak pomocí těch písmenek zapiš ty dvě věty ze zadání a mělo by být jasno.

Offline

 

#3 04. 04. 2020 09:18

surovec
Příspěvky: 1037
Reputace:   24 
 

Re: Maturitní příklad

↑ Pega:
Proč by z počtu 24 celkem mělo vyplývat, že je 12 těch, co mluví anglicky, a 12 těch, comluví německy?

Offline

 

#4 04. 04. 2020 09:47

Pega
Zelenáč
Příspěvky: 14
Reputace:   
 

Re: Maturitní příklad

Ze zadání nelze zjistit ani počet pracovníků, ani jaký je poměr anglicky a německy mluvících.
Počítá se jenom se zlomky.
Takže předpokládám, že výsledek musí být stejný pro libovolný počet pracovníků a libovolný poměr anglicky a německy mluvících.
Nebo se mýlím?

Offline

 

#5 04. 04. 2020 10:04

LukasM
Příspěvky: 3274
Reputace:   193 
 

Re: Maturitní příklad

↑ Pega:
Pro libovolny pocet ano (az na to, ze vsechny skupiny musi obsahovat cele pracovniky a ne jejich pulky). Pomery jsou ale jednoznacne urceny temi podminkami ze zadani. A tom prave cela uloha je.

Offline

 

#6 04. 04. 2020 10:28 — Editoval misaH (04. 04. 2020 10:29)

misaH
Příspěvky: 13459
 

Re: Maturitní příklad

Nehnevajte sa, ale toto vôbec nie je triviálna úloha - a ZŠ teda už vôbec nie.


Nakreslila som si úsečku, ktorá reprezentuje počet ľudí, čo hovoria oboma jazykmi.

táto (1.) úsečka predstavuje 1/3 z tých, čo hovoria anglicky - doľava som dorobila ešte dva rovnaké (ako 1.) dieliky tých, čo hovoria iba anglicky

táto (1.) úsečka súčasne predstavuje 1/2 tých, čo hovoria nemecky, takže tí, čo hovoria iba nemecky predstavujú smerom doprava rovnaký 1 dielik

Na obrázku vidno, že pôvodná (1.) úsečka tvorí z celej úsečky (všetci ľudia) jednu štvrtinu.

Offline

 

#7 04. 04. 2020 11:07

Pega
Zelenáč
Příspěvky: 14
Reputace:   
 

Re: Maturitní příklad

misaH:
Skvělý nápad s těma úsečkama.
Věc je tu jasná na první pohled.
Mezitím jsem pokreslil čtyři papíry kružnicema, ale nebyl jsem schopný něco vyčíst.
Díky moc!

Offline

 

#8 04. 04. 2020 11:49

LukasM
Příspěvky: 3274
Reputace:   193 
 

Re: Maturitní příklad

misaH napsal(a):

Nehnevajte sa, ale toto vôbec nie je triviálna úloha - a ZŠ teda už vôbec nie.

Je to triviální úloha a sama jsi to právě dokázala. Proto také úlohy tohoto typu jsou běžně součástí příjímacích zkoušek na SŠ.

Ani sestavení a řešení rovnic $b=c \\ \frac{a+b}{3}=b$ mi nepřijde jako nic, co by člověk na ZŠ neměl zvládnout. Ale asi už jsem starý a nemoderní.

Offline

 

#9 04. 04. 2020 14:03 — Editoval misaH (04. 04. 2020 14:07)

misaH
Příspěvky: 13459
 

Re: Maturitní příklad

↑ LukasM:

:-)

Ahoj.

Ja žiačka nie som (to k riešeniu 🙂).

Je jedno, čo si kto myslí, každý má svoje skúsenosti.

Zlomky patria k náročnejšiemu učivu - ak učiteľ učí z učebníc, príliš skoro prejde na techniku počítania so zlomkami a hlbšie chápanie témy žiakom tým pádom uniká, potom si takéto texty nevedia previesť do reality a tým pádom ani zostaviť rovnicu alebo nakresliť relevantný obrázok.

Učím už cca 100 rokov, tiež sa čudujem, čo všetko deti kedysi normálne zvládli a teraz nie a nie...

Sú osemročné gymnázia - kto len môže prchá tam, v "normálnych" triedach zostávajú deti, ktoré (nazvime to) nezvládajú učenie s ľahkosťou.

Keď je žiak presvedčený, že chôdza väčšou rýchlosťou vedie k predĺženiu času chôdze (na nejaké konkrétne rovnaké miesto), ťažko pochopí úmernosť... odkazujete na ponáhľanie sa, merajú čas pohybu žiaka od katedry k dverám - a v úlohe znova: väčšia rýchlosť patrí k väčšiemu (dlhšiemu) času. A to robia aj nie úplne neobdarené deti...

Tak ale matika nie je celý život...

Niektorí piataci, ináč v poriadku, nevedia, že keď kupujem 3 veci, platím za ne trikrát viac ako za jednu vec - ale mechanické učivá ovládajú perfektne...

(Zostaňme doma, zostaňme zdraví.)

Offline

 

#10 04. 04. 2020 15:43 — Editoval jarrro (04. 07. 2022 22:05)

jarrro
Příspěvky: 5473
Škola: UMB BB Matematická analýza
Reputace:   303 
Web
 

Re: Maturitní příklad

Alebo sa da aj využiť teória pravdepodobnosti.
[mathjax]\begin{align}
P{\left(A\cup N\right)}=1 &= P{\left(A\right)}+P{\left(N\right)}-P{\left(A\cap N\right)}\\
P{\left(A|N\right)}=\frac{1}{2} &= \frac{P{\left(A\cap N\right)}}{P{\left(N\right)}}\\
P{\left(N|A\right)}=\frac{1}{3} &= \frac{P{\left(A\cap N\right)}}{P{\left(A\right)}}\end{align}[/mathjax]

Teda
[mathjax]\begin{align}P{\left(N\right)} &= 2P{\left(A\cap N\right)}\\
P{\left(A\right)} &= 3P{\left(A\cap N\right)}
\end{align}
[/mathjax]

Čiže máme
[mathjax]1=3P{\left(A\cap N\right)}+2P{\left(A\cap N\right)}-P{\left(A\cap N\right)}=4P{\left(A\cap N\right)}[/mathjax]
a teda
[mathjax]P{\left(A\cap N\right)}=\frac{1}{4}[/mathjax]


MATH IS THE BEST!!!

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson