Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Úloha z maturit 2019:
Každý pracovník firmy mluví alespoň jedním ze dvou jazyků – anglicky nebo německy.
Polovina těch, kteří mluví německy, mluví i anglicky.
Třetina těch, kteří mluví anglicky, mluví i německy.¨
Vyjádřete zlomkem v základním tvaru, jaká část všech pracovníků
firmy mluví oběma jazyky (anglicky i německy).
Má vyjít 1/4, ale nějak se k tomu nemohu dopracovat.
Udělal jsem zkoušku:
Řekněmě, že všech pracovníků je 24, 12 mluví anglicky, 12 německy.
Oběma jazyky mluví 12/2 + 12/3 = 10 pracovníků. Výsledek je tedy 10/24 ??
Offline
↑ Pega:
To je úloha pro ZŠ, jako nakonec většina dnešních "maturitních" úloh.
Udělal jsi zkošku, ale nějak nikde nevidím žádný postup, tak mi není jasné, co zkoušíš. Mně se spíš zdá, že sis vymyslel tři čísla a teď se divíš, že nesplňují zadání. "Polovina těch, kteří mluví anglicky" znamená polovina z lidí, kteří mluví jenom anglicky nebo oběma jazyky současně.
Nakresli si dvě kružice, které se protínají. Označ si třemi písmenky počet lidí, kteří mluví jen anglicky, jen německy a oběma jazyky současně (budou odpovídat plochám na tvém diagramu). Pak pomocí těch písmenek zapiš ty dvě věty ze zadání a mělo by být jasno.
Offline
Ze zadání nelze zjistit ani počet pracovníků, ani jaký je poměr anglicky a německy mluvících.
Počítá se jenom se zlomky.
Takže předpokládám, že výsledek musí být stejný pro libovolný počet pracovníků a libovolný poměr anglicky a německy mluvících.
Nebo se mýlím?
Offline
Nehnevajte sa, ale toto vôbec nie je triviálna úloha - a ZŠ teda už vôbec nie.
Nakreslila som si úsečku, ktorá reprezentuje počet ľudí, čo hovoria oboma jazykmi.
táto (1.) úsečka predstavuje 1/3 z tých, čo hovoria anglicky - doľava som dorobila ešte dva rovnaké (ako 1.) dieliky tých, čo hovoria iba anglicky
táto (1.) úsečka súčasne predstavuje 1/2 tých, čo hovoria nemecky, takže tí, čo hovoria iba nemecky predstavujú smerom doprava rovnaký 1 dielik
Na obrázku vidno, že pôvodná (1.) úsečka tvorí z celej úsečky (všetci ľudia) jednu štvrtinu.
Offline
misaH napsal(a):
Nehnevajte sa, ale toto vôbec nie je triviálna úloha - a ZŠ teda už vôbec nie.
Je to triviální úloha a sama jsi to právě dokázala. Proto také úlohy tohoto typu jsou běžně součástí příjímacích zkoušek na SŠ.
Ani sestavení a řešení rovnic mi nepřijde jako nic, co by člověk na ZŠ neměl zvládnout. Ale asi už jsem starý a nemoderní.
Offline
↑ LukasM:
:-)
Ahoj.
Ja žiačka nie som (to k riešeniu 🙂).
Je jedno, čo si kto myslí, každý má svoje skúsenosti.
Zlomky patria k náročnejšiemu učivu - ak učiteľ učí z učebníc, príliš skoro prejde na techniku počítania so zlomkami a hlbšie chápanie témy žiakom tým pádom uniká, potom si takéto texty nevedia previesť do reality a tým pádom ani zostaviť rovnicu alebo nakresliť relevantný obrázok.
Učím už cca 100 rokov, tiež sa čudujem, čo všetko deti kedysi normálne zvládli a teraz nie a nie...
Sú osemročné gymnázia - kto len môže prchá tam, v "normálnych" triedach zostávajú deti, ktoré (nazvime to) nezvládajú učenie s ľahkosťou.
Keď je žiak presvedčený, že chôdza väčšou rýchlosťou vedie k predĺženiu času chôdze (na nejaké konkrétne rovnaké miesto), ťažko pochopí úmernosť... odkazujete na ponáhľanie sa, merajú čas pohybu žiaka od katedry k dverám - a v úlohe znova: väčšia rýchlosť patrí k väčšiemu (dlhšiemu) času. A to robia aj nie úplne neobdarené deti...
Tak ale matika nie je celý život...
Niektorí piataci, ináč v poriadku, nevedia, že keď kupujem 3 veci, platím za ne trikrát viac ako za jednu vec - ale mechanické učivá ovládajú perfektne...
(Zostaňme doma, zostaňme zdraví.)
Offline
Alebo sa da aj využiť teória pravdepodobnosti.
[mathjax]\begin{align}
P{\left(A\cup N\right)}=1 &= P{\left(A\right)}+P{\left(N\right)}-P{\left(A\cap N\right)}\\
P{\left(A|N\right)}=\frac{1}{2} &= \frac{P{\left(A\cap N\right)}}{P{\left(N\right)}}\\
P{\left(N|A\right)}=\frac{1}{3} &= \frac{P{\left(A\cap N\right)}}{P{\left(A\right)}}\end{align}[/mathjax]
Teda
[mathjax]\begin{align}P{\left(N\right)} &= 2P{\left(A\cap N\right)}\\
P{\left(A\right)} &= 3P{\left(A\cap N\right)}
\end{align}
[/mathjax]
Čiže máme
[mathjax]1=3P{\left(A\cap N\right)}+2P{\left(A\cap N\right)}-P{\left(A\cap N\right)}=4P{\left(A\cap N\right)}[/mathjax]
a teda
[mathjax]P{\left(A\cap N\right)}=\frac{1}{4}[/mathjax]
Offline