Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Zdravím,
jsem otec dítěte, co se připravuje na přijímačky na osmileté gymnázium a doháníme, co je na ZŠ nenaučili. Dostal jsem se ke skupině slovních úloh, které já jsem schopen řešit pomocí soustavy dvou rovnic, ale v páté třídě tento aparát ještě děti nemají.
Bohužel jsem už zapomněl, jak se takové úlohy v páté třídě učily, tak bych potřeboval nasměrovat, jak to dítěti vysvětlit? Množiny? Obrázky?
Prošel jsem sešity za čtvrtou a pátou třídu, ale podobný typ slovních úloh jsem tam nenašel. Všechny příklady, které probírali, byly celkem triviální.
Zeptal bych se Google, ale nevím klíčová slova
Děkuji předem
Tom
Offline
↑ thubalek:Dobry den, vacsinou asi pojde o rozne typy uvah, ono to zavisi od konkretnej ulohy, bolo by mozne uviest nejaku?
Offline
Zjednodušení té slovní úlohy:
V internetovém obchodě stojí kniha o 120 Kč méně, než v kamenném. Když se prodá v kamenném i internetovém stejně, tak v internetovém utrží 3360 Kč, v kamenném 4320 Kč.
Otázky:
- Kolik encyklopedií se prodalo v kamenném obchodě?
- Kolik stojí encyklopedie v internetovém obchodě?
Úlohu dokážu bez problémů vyřešit pomocí výrazů
n * (i + 120) = 4320
n * i = 3360
ale nedokážu to vysvětlit dítěti, co neumí rovnice.
Offline
↑ thubalek:Dalo by sa na to ist napriklad takto: Nech teda bol v oboch obchodoch predany rovnaky pocet knih. Polozme si otazku, o kolko viac zarobil kamenny obchod oproti internetovemu. Vidime, ze o . Kedze na kazdej knihe zarobil o viac, ocividne bolo predanych knih.
Offline
↑ vlado_bb:
Díky. Zkusím jí to takhle vysvětlit. Bohužel tohle není moc univerzální postup (na rozdíl od těch rovnic).
Mě trochu mrzí, že ve škole berou jen triviální úlohy a nikdo je nemotivuje k tomu, aby takto uvažovali.
Offline
↑ thubalek:Ano, je skoda, ze skola dava prednost nacviku algoritmov (tie su samozrejme tiez potrebne) pred kreativnym a flexibilnym uvazovanim. To je ale zaroven aj odpoved na otazku, ako dieta pripravit. Podla mna iba podporou takehoto sposobu uvazovania - neexistuje nic, co nazyvate univerzalnym postupom (bol by to zasa iba nejaky algoritmus). Je to dlhodoba vec, v podstate celozivotna. Na druhej strane by som neodsudzoval skoly vyssieho stupna, ze sa snazia vybrat si deti prave s kreativnym uvazovanim. Niekde treba zacat, ak si to zakladne skoly neuvedomuju samy od seba.
Offline
thubalek napsal(a):
Díky. Zkusím jí to takhle vysvětlit. Bohužel tohle není moc univerzální postup (na rozdíl od těch rovnic).
Mě trochu mrzí, že ve škole berou jen triviální úlohy a nikdo je nemotivuje k tomu, aby takto uvažovali.
Sice budu opakovat to, co napsal vlado, ale učil jsem na SŠ i nižším gymnáziu a mám za sebou pár výměn názorů na toto téma. Je to protimluv. Buď po učitelích chtějte, aby učili děti přemýšlet, nebo chtějte univerzální postupy a nestěžujte si, že děti nepřemýšlejí. Obojí nejde.
Učitelé v tomto mají velmi těžkou úlohu. Když tlačí děti do logického uvažování, přiběhnou rodiče, že Mařenka na to není a že potřebuje prostě mechanický postup, "aby tu písemku napsala na jedničku". A když naopak někdo učí tím mechanickým způsobem, tedy např. trojčlenka = tohle číslo vpravo nahoru a pak násobit "takhle křížem a tímhle vydělit", tak opět přijdou rodiče (klidně ti samí) s tím, že to děti nebaví a že takhle přece nejde učit, protože to v tom ty děti musí vidět a pochopit to.
Offline
Teď jsem s ní dělal asi hodinu ty zlomky a už se začíná chytat. Věřím, že to za pár hodin zlomíme a ty úlohy se zlomky jí půjdou v pohodě.
Problém vidím v objemu času, který stráví ve škole matematikou a toho, jaký výstup z toho je. Ve škole nikdy podobný druh úloh nebraly. Tam měly jen ty úplně nejtriviálnější úlohy (alespoň z toho, co vidím v sešitě)
Nevím, jestli je to dané tím, že se tempo výuky přizpůsobuje podle průměrných schopností třídy nebo jestli si jen ve škole nechtějí komplikovat život.
Každopádně jsem rád, že se mám kde poradit. Díky všem za pomoc.
Offline
↑ thubalek:
Dobrý deň.
Nerozumiem, aké zlomky.
Proste sa pýtame, že keď rozdiel u jednoho kusa knihy je 120 korún, koľko tých stodvadsiatok vytvorí deväťstošesťdesiatku, čo je rozdiel v ziskoch...
Skúšam:
dve ... 240=120+120
päť ... 600=120+120+120+120+120
(240 + 240 + 120)
sedem....
osem ..... 960
Aké zlomky?
Ak, tak delenie (koľkokrát 120 je 960, teda 960:120 )
Najťažšie je pochopiť tú logiku príkladu (úlohy)...
Offline
Pokiaľ ide o vyučovanie - sú ľudia, ktorí proste úvahy nedajú - môžete robiť, čo chcete (a aj oni!)...
Úplná strata času, pechoriť sa s nimi, bohužiaľ.
Je absolútne naivné neustále uberať učivo a myslieť si, že to niekomu pomôže v zdokonalení uvažovania (...)
U niektorých ľudí sa možno táto schopnosť drobne posunie k lepšiemu (v špecifických, stokrát precvičených situáciách), ale u väčšiny absolútne nie.
Komu není zhůry dáno...
Ako vravím - bohužiaľ...
Offline
Dobrý den, mám malinko rozdílný dotaz od tématu, ale pořád je dost blízko na to, abych zakládala nové téma. Jsem teď většinu času doma i s dítětem, které chodí do 1. třídy. Dostávají nějaké úkoly, ale na to kolik máme času toho není moc, tak bych ho chtěla učit ještě trochu navíc. Baví ho to, ale chtěla bych to spíš nějakým zábavnějším způsobem. Něco jako se píše v tomto článku https://www.zivotzeny.cz/ostatni/uceni- … a-rozviji/ Často si hrajeme právě s takovými hračkami, které nějakým způsobem rozvíjí schopnosti a dovednosti, ale nemáte nějaký tip přímo pro matematiku? Ta mu jde ze všech předmětů asi nejhůře, tak bych mu v tom chtěla pomoct nějakým způsobem, který ho bude bavit.
Offline
↑ Janina7:Dobry den, upozornujem, ze nie som psycholog, ani pedagog a deti uz mam velke. Ale mozno by bolo uzitocne posilnovat v dietati v tomto veku iste logicke principy, napriklad ulohami typu "najdi vsetky hracky (obrazky), ma ktorych je modra farba ... pripadne modra ALEBO zlta farba ... pripadne modra A SUCASNE zlta farba ... vsetky hracky (obrazky), na ktorych nie je nic cervene" ... a podobne
Trosku pokrocilejsie uz je napriklad ... kolko je tu hraciek na ktorych je modra farba? ... kolko tych, na ktorych je zlta? ... kolko tych, na ktorych je modra alebo zlta? ... ale obavam sa, ze skuseny pedagog a psycholog by ma s tymto poslal niekam :)
Offline
LukasM napsal(a):
Učitelé v tomto mají velmi těžkou úlohu. Když tlačí děti do logického uvažování, přiběhnou rodiče, že Mařenka na to není a že potřebuje prostě mechanický postup, "aby tu písemku napsala na jedničku".
Takový je potřeba odpálkovat s tím, že když "na to není", tak holt jedničku dostat nemůže.
Offline
Stránky: 1