Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
jde mi o to jestli lze rovnici resit i bez rozepsani vektoru do slozek, jeslti nejsou nejaka pravidla pro skalarni soucin v rovnici.
[mathjax](x-y)\cdot(x-y)=x\cdot x+y\cdot y-2||x||\hphantom |||y||\cos (\alpha) [/mathjax]
[mathjax]-2x\cdot y=-2||x||\hphantom|||y|||\cos (\alpha)[/mathjax]
[mathjax](x_{1}-y_{1})^{2}+(x_{2}-y_{2})^{2}=x_{1}^{2}+x_{2}^2+y_{1}^{2}+y_{2}^2-2||x||\hphantom |||y||\cos (\alpha)[/mathjax]
[mathjax]x_{1}^{2}-2x_{1}y_{1}+y_{1}^{2}+x_{2}^{2}-2x_{2}y_{2}+y_{2}^{2}-x_{1}^{2}-x_{2}^{2}-y_{1}^{2}-y_{2}^{2}=-2||x||\hphantom |||y||\cos (\alpha)[/mathjax]
[mathjax]-2x_{1}y_{1}-2x_{2}y_{2}=-2||x||\hphantom |||y||\cos (\alpha) [/mathjax]
[mathjax]-2(x_{1}y_{1}+x_{2}y_{2})=-2||x||\hphantom |||y||\cos (\alpha) [/mathjax]
[mathjax]-2x\cdot y=-2||x||\hphantom |||y||\cos (\alpha) [/mathjax]
Offline
Ahoj ↑ Meglun:,
Jedinne co potrebujes vediet je definicia skalarneho sucinu (pozri napr. sem https://sk.wikipedia.org/wiki/Skalárny_súčin ).
Staci?
Offline
Napis, presne aky problem mas riesit.
Offline
no me jde o prechod z prvniho radku na druhy. Je to uprava ze script.
[mathjax](x-y)\cdot(x-y)=x\cdot x+y\cdot y-2||x||\hphantom |||y||\cos (\alpha) [/mathjax]
[mathjax]-2x\cdot y=-2||x||\hphantom|||y|||\cos (\alpha)[/mathjax]
a me zajima jestli se da ten prvni radek upravit na ten druhy podle nejakych pravidel bez pouziti rozepsani jednotlivych souradnic. Jen abych tomu rozumel.
napr u nasobeni vyrazu jinym vyrazem znam vzorec pro rozepsani, ale nikde nemuzu najit jeslti plati i pro skalarni nasobeni.
Offline
Ahoj,
to plati, skalarni soucin, at uz je definovan jakkoliv, musi byt linearni v obou slozkach (pripadne komplexne-linearni v druhe slozce).
Takze (x-y).(x-y)=x.x-y.x-x.y+y.y=x.x-2Re(x.y)+y.y,
coz se shoduje s x.x-2x.y+y.y, pokud uvazujeme realny vektorovy prostor.
Z tveho dotazu se da vytusit, ze skalarni soucin definujes pomoci souradnic. V tom pripade je linearita zrejma. Pokud bys ho definoval pomoci uhlu, bylo by to tezsi. Nejlepsi je podle me definice axiomaticka, viz
https://en.wikipedia.org/wiki/Inner_product_space
kde take naleznes svoji identitu v odstavci "Basic properties".
Offline
Stránky: 1