Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj, obracím se zde ještě s jedním problémem, na který jsem narazil.
Nechť ~x = (x1, x2, x3)^T ∈ R^3 a L(~x) = (x1 + 3x2, x2 − 5x1, x3 + x1)^T.
Určete:
a) Matici lineárního zobrazení A vzhledem ke kanonickým bázím
b) Bázi jádra zobrazení Ker L a jeho dimenzi
c) Zda je toto zobrazení prosté a v kladném případě určete matici inverzního zobrazení L^−1.
Byl bych rád, kdyby mi někdo mohl lidským přístupem vysvětlit, jak mám postupovat dále, protože už si nevím rady.
a) Jako matici jsem si zvolil
1 -5 1
3 1 0
0 0 1
b) Dále bych si vytvořil tuto rovnici a postupoval bych dále.
1 -5 1 | 0 1 -5 1 | 0
3 1 0 | 0 ~ 0 16 -3 | 0
0 0 1 | 0 0 0 1 |0
Nejsem si jistý jak pokračovat dále, nebo jestli jsem zvolil špatně matici
c) Ve skriptech jsem se dočetl, že je prosté právě tehdy, když Ker(Z) = {0}. Pak bych už matici z bodu a) převedl jednoduše na inverzní. Je to tak?
Každopádně děkuji všem, co se mi budou snažit pomoci. Děkuji
Offline
Vektory sú stĺpce teda matica transponovaná. aj príslušná sústava lebo máš riešiť [mathjax]\begin{align}x_1+3x_2 &= 0\\
-5x_1+x_2 &= 0\\ x_1+x_3 &= 0\end{align}[/mathjax]
ale riešiš
[mathjax]\begin{align}x_1-5x_2 + x_3 &= 0\\3x_1+x_2 &= 0\\ x_3 &= 0\end{align}[/mathjax]
Offline
nulový vektor je v jadre stále ale keby boli aj iné tak ich je nekonečne veľa. Ak je iba nulový vektor v jadre (ako v tvojom prípade) tak je dimenzia nula a báza prázdna. Napríklad pri zobrazení f((x,y,z))=(x,x,x) by bola dimenzia jadra 2 lebo matica by bola [mathjax]\begin{pmatrix}1 & 0 & 0\\
1 & 0 & 0\\1 & 0 & 0\end{pmatrix}[/mathjax] teda [mathjax]\mathrm{Ker}{\left(f\right)}=\left\{\left(0,r,s\right); r,s\in\mathbb{R}\right\}[/mathjax] pričom každý taký vektor sa dá písať ako [mathjax]\left(0,1,0\right)+s\left(0,0,1\right)[/mathjax] a vektory [mathjax]\left(0,1,0\right),\left(0,0,1\right)[/mathjax] sú nezávislé. Vo všeobecnosti je dimenzia jadra = n-hodnosť matice zobrazenia.
Offline
↑ Newtoo:
Matici bych určil takto:
x1 (1 3 0) x1
L x2 = (-5 1 0) * x2
x3 (1 0 1) x3
Jádro lineárního zobrazení (homomorfismu) určíme tak, že vyřešíme homogenní soustavu lineárních rovnic.
V našem případě má soustava asi jen triviální řešení.
Danou matici pak invertujeme dle hesla: Tytéž úpravy ,které převádějí danou matici na jednotkovou, převádějí jednotkovou na inverzní.
Offline