Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#26 23. 03. 2023 00:12

Luskoun
Příspěvky: 25
Škola: SPŠElektro Ječná + FaF UK
Pozice: pracující
Reputace:   
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

↑↑ check_drummer:
Ano, díky certifikovanému kamerovému záznamu dohledového systému MP je znám i přesný čas počátku toho 80m úseku, a to s přesností na 1/1000 sekundy. :)  A díky němu je znám i přesně jeho fyzický počátek vč. "závěrečné koncovky".


ad "Jen pozor, že některé věci ač vypadají věrohodně nemusí soud jako důkazy uznat ......"
Jj, ale soud už mě naštěstí netrápí. :) Jen doufám, že ty místní úředníci z DI přestupků budou o něco více ovládat základy fyziky vč. tzv. "sedlácké logiky" (neb více k tomu asi není zapotřebí) než jak se doposavad předvedli soudci adps (= "a další podobná svoloč" xDD). Fakt neskutečná trága, co všechno jsme zažili během těch několika proběhlých soudních stání. To občas zkrátka hlava vůbec nebrala, tedy alespoň ne mně. :D
Jinak komické na tom celém je i to, že PČR společně se státním zastupitelstvím obvinili moji dceru, kdežto ten "pirát silnic" vůbec obviněn nebyl (tomu již dokonce z našeho povinného ručení byla již dávno uhrazena sedmimístná škoda na jeho autě, kdežto nám zatím nic, přitom dceřino auto skončilo jako "totálka" + má díky té události i trvalé poškození zdraví). Žalobcem byl totiž stát, což je další veselost, jelikož dceři na základě obžaloby "ublížení na zdraví jiné osobě" + výši vzniklé škody totiž hrozilo až několik let natvrdo (zákony v těchto případech totiž dokonce připouštějí i nepodmíněné tresty), navíc ji hrozilo i to, že pojišťovna by po ní (na základě kvalifikace "závažného provinění řidiče") pak mohla dokonce vymáhat i tu víc jak milionovou částku, spojenou se škodou na druhém autě + následně i za škody na zdraví druhého řidiče (atd., např. i VZP, která na základě obvinění požadovala proplacení cca desetitisícové částky za ošetření druhého řidiče po nehodě).

PS: Jinak, pokud se teď náhodou zamýšlíte, proč by měl ze svého platit někdo, kdo má přitom řádně uzavřeno povinné ručení (vždyť od toho přece to pojištění je, ne?), tak potom doporučuji nastudovat co znamená "uplatnění regresivního práva" v pojetí pojišťoven, viz např.: https://www.idnes.cz/finance/pojisteni/ … 24_poj_sov

Offline

 

#27 23. 03. 2023 08:00

check_drummer
Příspěvky: 4897
Reputace:   105 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

↑ Luskoun:
Nevím zda lze nějak postupovat, když trestně právní soud někoho neobviní ačkoli si člověk myslí, že by měl.
A co zkusit občasnsko právní soud?
Ale to je asi otázka pro právníka.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#28 23. 03. 2023 09:04

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5047
Reputace:   126 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

check_drummer napsal(a):

↑↑ MichalAld:
A k čemu potřebuješ hodnotu zrachlení z 0 na 100? nestačí ti pro určení maximálního možného zrychlené znát hodnotu maximáálního výkonu a hmotnost?

Jo, akorát že to zde nebylo zmíněno.


Pak by se tedy měla prověřit také formulace úlohy, o co vlastně přesně jde, protože může přicházet v úvahu i varianta, že dotyčný dosáhl maximální rychlosti už v polovině úseku, a pak ji zase snižoval ... a já nevím, jestli to je lepší nebo horší případ...

Offline

 

#29 23. 03. 2023 13:07

Luskoun
Příspěvky: 25
Škola: SPŠElektro Ječná + FaF UK
Pozice: pracující
Reputace:   
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

MichalAld napsal(a):

....... protože může přicházet v úvahu i varianta, že dotyčný dosáhl maximální rychlosti už v polovině úseku, a pak ji zase snižoval ... a já nevím, jestli to je lepší nebo horší případ...

I pokud by ten "pirát silnic" dosáhl max. rychlosti např. v polovině dráhy a potom by (hypoteticky) tuto postupně snižoval až na znalcem určených koncových 67 km/h, tak se z toho stejně nemá šanci vykroutit, jelikož (dle kamerových záznamů) dcera začala z vedlejší komunikace vyjíždět v okamžiku, když se on ještě nacházel ve vzdálenosti cca 100 metrů od místa střetu, což je ale přitom jinak víc jak dostatečná vzdálenost pro manévr bezpečného přejetí hlavní komunikace, bez toho aby ho jakkoliv ohrozila nebo omezila ... teda, pokud by se ten dotyčný pohyboval předepsanou rychlostí 50 km/h (jenže to by ale nesměl jet jako prase, kdy nečekaně do místa střetu doslova přilétl jako dělová koule - viz to, jak poslední 80m úsek prolétl průměrnou rychlostí 106 km/h, což dceři neumožnilo zavčasu zareagovat na vzniklou situaci, jelikož tou dobou se již nacházela přímo v jeho jízdní dráze - kdy při té jeho rychlosti fakt moc nescházelo, a z dcery mohl být "rajský protlak" na místě spolujezdce, kam by nárazem do jejích dveří řidiče byla propasírována, jelikož pak by to namísto přední části jejího vozu naplno schytala ona - spočítal jsem ten rozdíl na rozmezí neskutečných cca 5 až 8 setin sekundy - a dodnes mi běhá ledovej mráz po zádech, když se podívám na záznam z okamžiku střetu - docela stačilo, aby jel pouze o chlup pomaleji nebo dcera aby jela o chlup rychleji, a celá situace mohla dopadnout zcela jinak)
Jinak dcera skončila před soudem, i přestože ve znaleckém posudku bylo doslovně uvedeno, že "řidič jedoucí po hlavní komunikaci mohl nehodě lehce předejít tím, pokud by se pohyboval tam předepsanou rychlostí, nebo pokud by alespoň včas přibrzdil, byť i jen mírně, jelikož potom by nedošlo ke střetu těchto dvou vozidel - vozidla by se pak mimovolně minula bez jakéhokoliv kontaktu".

Offline

 

#30 23. 03. 2023 15:46

check_drummer
Příspěvky: 4897
Reputace:   105 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

↑ Luskoun:
Znáš tedy maximální výkon a hmotnost (nenaloženého) vozdila? To by se podle mě mělo dát z nějaké dokumentace vyčíst.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#31 23. 03. 2023 15:47

check_drummer
Příspěvky: 4897
Reputace:   105 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

↑ Luskoun:
A proč jste se u toho soudu neodvolali?


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#32 23. 03. 2023 16:45 — Editoval Luskoun (23. 03. 2023 16:49)

Luskoun
Příspěvky: 25
Škola: SPŠElektro Ječná + FaF UK
Pozice: pracující
Reputace:   
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

↑ check_drummer:
Podávali jsme dokola námitky + rozporovali kde co, vč. toho závadného "znaleckého" posudku + odvolávali se i na judikáty, které k tomuto případu "byly jak přes kopírák", ale nebylo to vůbec nic platné = soud I. stupně po čtvrtém stání vynesl rozsudek, proti kterému jsme se ihned na fleku odvolali ke krajskému soudu, jenž nakonec rozhodl tak, jak je popsáno výše (komplet zrušil rozsudek prvého stupně + zastavil trestní stíhání + případ dcery odpálit k dořešení v rámci přestupkového řízení). Sice bychom v tu chvíli mohli ještě podat dovolání k nejvyššímu soudu, ale neudělali jsme to, jelikož by to stálo další čas i peníze. Navíc tím skrečovacím rozhodnutím soudu II. stupně se dosáhlo toho hlavního, že dcera v žádném případě nebude mít zápis do rejstříku trestů, ani po ní už nemůže pojišťovna regresivně vymáhat tu přes-milionovou škodu, takže co více si zatím přát. :)

Jinak neboj, neb až to proběhne u přestupkového řízení, tak to ještě bude mít patřičnou dohru. O to se postarám. ;)

Offline

 

#33 23. 03. 2023 16:47

Luskoun
Příspěvky: 25
Škola: SPŠElektro Ječná + FaF UK
Pozice: pracující
Reputace:   
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

check_drummer napsal(a):

↑ Luskoun:
Znáš tedy maximální výkon a hmotnost (nenaloženého) vozdila? To by se podle mě mělo dát z nějaké dokumentace vyčíst.

hmotnost = 2500 kg
výkon cca = 250 kW (ale ve skutečnosti má ještě mnohem více, jelikož dotyčný ho měl tzv." přečipované", díky čemuž se dostal i se zrychlením na těch 4,5 sec - jelikož tovární udávané zrychlení 0 - 100 km/h je totiž udáváno přes cca 5 sec)

Offline

 

#34 23. 03. 2023 18:12

check_drummer
Příspěvky: 4897
Reputace:   105 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

↑ Luskoun:
Ale pokud nezjistíme skutečný maxiální výkon, tak ani nebudeme moci určit další odhady.

jen mě trochu zaráží, že soud neslyšel na tak jednoduchý argument, že průměrná rychlost na tom úseku musela být kolem 100km/h a maximální tedy jeetě vyšší, když na začátku a na konci úseku byla rychlost nižší.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#35 23. 03. 2023 18:13

mák
Místo: Vesmír, Galaxie MD
Příspěvky: 885
Reputace:   63 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

Zdravím,
tady jsem počítal možnost kdy na to dupne (na maximální akceleraci - tj. zrychlení z 0 na 100 km/h za 4.5 sec, tj. zrychlení 6.17 m/s^2) to je křivka fialová (chybně je tam uvedeno 6.726 m/s^2)
Další možnost je že zrychloval pomaleji - pouze 5 m/s^2 (zelená) - pak musel brzdit razantněji aby ten úsek projel v uvedeném čase: -14.42 m/s^2 - to nevím jestli je vůbec možné.
A nebo zrychloval více než je možné, zvolil jsem 8 m/s^2, pak mohl začít brzdit dříve, už 100 metrů před nárazem a brzdil by se zpomalením cca -5.5 m/s^2.
Ještě je možnost, že na začátku se hned nerozjel, pak by pochopitelně musel dosáhnout mnohem vyšší maximální rychlosti a brzdit mnohem razantněji.
A nebo možnost, kdy střední úsek jel konstantní rychlostí, která by mohla být o trošku nižší, ale pak by ale musel zrychlovat rychleji než je uvedené a brzdit také razantněji. Ale tuto možnost jsem nepočítal.
V každém případě ve středním úseku musel jet dost rychle a ta konečná rychlost se mi taky moc nezdá...

Využil jsem toho, že počáteční rychlost byla 50 km/h a konečná 67 km v hodině. Délka úseku 185 metrů a konstantní čas průjezdu 6.726 sekund.

https://i.ibb.co/S3bh5VG/Rychlosti.png


LibreOffice Verze: 7.6.6.3, Maxima 5.47.0 (SBCL)

Offline

 

#36 23. 03. 2023 19:20 — Editoval check_drummer (23. 03. 2023 19:46)

check_drummer
Příspěvky: 4897
Reputace:   105 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

↑ mák:
Ahoj. On ale nemusel hend začít brzdit potom co přestal zrychlovat, mohl jet chvíli třeba konstantní rychností - tím by jeho maximální rychlost mohla být nižší. Ale zas by o to víc musel potom brzdit.



Ale asi z logiky věci to mohlo být jako na grafu - nejdrřív zrychloval, pak viděl překážku, tak začal prudce brzdit.

Schválně to porovnej s tím to uváděl Luskoun - že známe čas, kdy se nacházel 80m před koncem dráhy.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#37 23. 03. 2023 19:33 — Editoval check_drummer (23. 03. 2023 19:37)

check_drummer
Příspěvky: 4897
Reputace:   105 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

↑ mák:

Mně prostě vychází, že i kdyby pořád zrychloval, tak by tu trať nemohl ujet.

Když z 0 na 100 zrychlí na 4.5s, tak počítám, že za těch 6.726s zrychlí na
50+100*6.726/4.5=299.5 km/h

A když na začátku jel 50 a na konci 299.5, tak mi vychází že celkově ujel dráhu:

6.726*(299.5-50)/(3.6*2)=140m, což není těch požadovaných 185m.



..... Aha, tak už vím, kde mám chybu - musí tam být 50+(299.5-50)/2, tak můžu opravit svůj výpočet výše.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#38 23. 03. 2023 19:52

check_drummer
Příspěvky: 4897
Reputace:   105 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

Zajímalo by mě jakého nejvyššího zpomalení lze dosáhnout, např. za jak dlouho je schopen zastavit ze 100km/h na 0.
Pak by se dal ten výpočet provést přesněji.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#39 23. 03. 2023 20:26

mák
Místo: Vesmír, Galaxie MD
Příspěvky: 885
Reputace:   63 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

Tak jsem to spočítal znovu,
na průměrnou rychlost 106 km/h posledních 80 metrů mi to nevychází, ale pouze 104 km/h,
ale vzhledem k tomu, že je ve vzdálenosti 105 metrů špička - mělo by tam být zaoblení - nemůžu skokem změnit akceleraci na brzdění,
tak pak by to na tu průměrnou rychlost 106 km/h posledních 80 metrů vyšlo, kdyby tam to zaoblení bylo.

Ale výpočet by byl složitější a nevím jak bych to udělal a taky se mi to nechce dělat.
Jinak ty hodnoty vypadají reálněji.

https://i.ibb.co/7pjmfx6/Rychlost.png
upload photo


LibreOffice Verze: 7.6.6.3, Maxima 5.47.0 (SBCL)

Offline

 

#40 23. 03. 2023 21:36

mák
Místo: Vesmír, Galaxie MD
Příspěvky: 885
Reputace:   63 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

Tak jsem to vyřešil tak, že jsem tam vložil úsek s konstantní rychlostí, tím jsem dosáhl průměrné rychlosti 106 km/h v posledních 80 metrech.
Je to teda jedna z mnoha variant jak to mohlo být...

https://i.ibb.co/DWhqQ2q/Brzda.png


LibreOffice Verze: 7.6.6.3, Maxima 5.47.0 (SBCL)

Offline

 

#41 23. 03. 2023 21:47

check_drummer
Příspěvky: 4897
Reputace:   105 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

↑ mák:
Já bych tam tu špičku klidně nechal, přehodit nohu z plynu na brzdu je otázka zlomku vteřiny. Podle mě je zásadnější to brždění - jaké může být maximální zpomalení.

Na druhou stranu pokud předpokládáme, že to celé proběhlo tak, že stále zrychloval a pak stále brzdil, tak ani není nutné znát to maximální zpomalení, to prostě vyplyne z ostatních hodnot.

Skusím to schválně taky spočítat, aby skončil na těch 67 a uvidím. Ale 135km/h to je fakt hodně. Tím nechci říct, že to máš špatně, ale že to je dost velké překročení rychlosti.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#42 23. 03. 2023 21:48

check_drummer
Příspěvky: 4897
Reputace:   105 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

↑ Luskoun:
A dá se zjistit, zda v okamžiku těch 80m před koncem brzdil nebo zrychloval? Nebo jaká byla jeho rychlost? To je jeden záběr nebo víc?

Ono i z jednoho záběru se dá rychlost odhadnout pomocí toho jak je objekt rozmazaný.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#43 23. 03. 2023 22:53 — Editoval check_drummer (23. 03. 2023 22:57)

check_drummer
Příspěvky: 4897
Reputace:   105 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

↑ check_drummer:
Tak mi vychází max rychlost cca 39.3m/s, tj. přes 140km/h.
To odpovídá těm grafům od mák výše.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#44 24. 03. 2023 12:25 — Editoval mák (24. 03. 2023 19:34)

mák
Místo: Vesmír, Galaxie MD
Příspěvky: 885
Reputace:   63 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

Ještě se k tomu vracím. Zde jsem počítal možnost kdy jednu část zrychluje konstantní akcelerací a pak v nějaké vzdálenosti skokem změní na konstantní brzdění.
Z grafu je vidět, že některé akcelerace nejsou možné (vyřadil jsem nad 9 m/s² a to jsem byl příliš optimistický) a jsou nakresleny slabou linkou.
To samé u brzdění kde jsem vyřadil zpomalení větší jak 9 m/s².

https://i.ibb.co/nzdX5Y9/Rychlost-auta-3-15.png

Z toho vychází i druhý graf maximálních dosažitelných rychlostí (možné hodnoty se budou pohybovat v silně vyznačené části křivky)
Za zajímavost, ono je to pochopitelné, že graf stoupá nahoru. Je to dáno tím, že počáteční rychlost je 50 km/h a konečná 67 km/h. Z toho vyplývá i rozdíl teoretických rychlostí na začátku grafu a na konci. Kdyby rychlosti byly obráceně, graf bude mít sestupný směr.

https://i.ibb.co/P9rspTT/Rychlost-auta-3-12.png

Poznámka: Upraveny grafy dle připomínky


LibreOffice Verze: 7.6.6.3, Maxima 5.47.0 (SBCL)

Offline

 

#45 24. 03. 2023 15:20

Aleš13
Příspěvky: 354
Reputace:   
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

Těch 18 m/s2 mi přijde moc, nejvyšší hodnota koeficientu tření pneumatiky po suchém asfaltu za jinak ideálních podmínek je kolem 0.9, takže realitě spíš odpovídá 0.9 g = 8.8 m/s2. Pokud neměl závodní pneumatiky nebo přítlačné křídlo tak víc brzdit ani nemoh. Totéž se týká akcelerace.

Offline

 

#46 24. 03. 2023 15:38 — Editoval Luskoun (24. 03. 2023 16:03)

Luskoun
Příspěvky: 25
Škola: SPŠElektro Ječná + FaF UK
Pozice: pracující
Reputace:   
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

check_drummer napsal(a):

↑ Luskoun:
A dá se zjistit, zda v okamžiku těch 80m před koncem brzdil nebo zrychloval? Nebo jaká byla jeho rychlost? To je jeden záběr nebo víc?

Ono i z jednoho záběru se dá rychlost odhadnout pomocí toho jak je objekt rozmazaný.

Ano, to lze z jednotlivých snímků zjistit, a to poměrně přesně, jelikož kamera to celé nasnímala rychlostí 2 snímky za sekundu (byť proměnlivou = mezery mezi jednotlivými snímky nejsou stejně dlouhé)
Jenom pro jistotu opakuji, že to, co se zde snažíme vypočítat dle mého úvodního zadání, je pouze IDEALIZOVANÝ matematický jízdní profil této situace, který:
- prakticky nemá vůbec nic společného se skutečným před-nehodovým průběhem (tento je uveden níže)
- jenž ale bude sloužit k podání tr. oznámení + následně i žaloby na dotyčného "rádoby znalce", co dospěl k té nesmyslné hodnotě 67 km/h před nehodou/v okamžiku nárazu (kdy se dá předpokládat, že tato hodnota jím byla zvolena účelově, nejspíše tzv. "na objednávku" od onoho "piráta silnic", a to tak, aby z tohoto znaleckého posudku pro PČR a následně i pro soud vyplynulo, že se u něj nejedná o překročení rychlosti o 35%, ale pouze o 34%, jelikož potom by musel být obviněn již i on, a ne pouze má dcera)
- zároveň poslouží i k podání tr. oznámení + následně i žaloby na dotyčného řidiče, jelikož nevyvratitelně ukazuje, že i pokud by "pirát silnic" měl před nehodou rychlost "pouze" 67 km/h (což rozhodně neměl), tak při současném naplnění všech podmínek vyplývajících nevyvratitelně z kamerových záznamů, potom by musel jet dokonce ještě mnohem vyšší rychlostí (tedy tou maximální možnou dosažitelnou rychlostí), než jakou se ve skutečnosti pohyboval (přičemž ať tak nebo tak, tím svým velmi rychlým přiblížením byl logicky jasnou příčinou výsledné kolize = tudíž jakýkoliv možný průběh jeho jízdy před nehodou mu jde k tíži, jelikož z toho jasně vyplývá, že naopak to on svou brutální naprosto bezohlednou jízdou, navíc ještě v blízkosti školy, ohrozil všechny ostatní účastníky silničního provozu, kdy přitom moc nescházelo, a mohlo to dopadnout fatálně)
= je tudíž pro nás velmi důležitý, jelikož umožní stíhání jak skutečného viníka (piráta silnic), tak i všech ostatních zúčastněných, kteří se podíleli tomto neskutečném svinstvu, díky čemuž by jinak byla odsouzena má dcera, kterážto je ve skutečnosti poškozenou, jelikož se svým jednáním ničeho nedopustila.

Jinak, pokud se v tom ještě chtěl někdo pohrabat, tak skutečný průběh před nehodou i po ní vypadal takto:
- 0 sec (počátek 185m dráhy - téměř konec předchozí zatáčky): dotyčný řidič prudce sešlápl na plyn, aby předjel před ním jedoucí neznámé vozidlo, za kterým se předtím "vlekl" cca 120 merů (což pro něj bylo určitě velmi traumatizující ;D)
- 1,67 sec: toto vozidlo již kompletně předjel + zařadil se před něj, zpátky do pravého jízdního pruhu
- 3,509 sec: vozidlo dcery se znatelně rozjelo + pirát silnic se nachází ve vzdálenosti cca 100 metrů před místem střetu
- 5,562 sec: řidič (odhadem cca 36 metrů před místem střetu) začíná viditelně strhávat volant doleva, ve snaze předejít střetu s vozidlem mé dcery
- 6,726 sec (konec 185m dráhy): střet obou vozidel
- 7,02 sec: automobil mé dcery je ve směru hodinových ručiček již otočen o více jak 45° + začínávají z něj odlétávat různé díly (např. přední levé světlo, přední nárazník, různé drobné díly z motoru  atd.) + vozidlo "piráta silnic" se přední částí ocitá na chodníku na druhé straně silnice (za křižovatkou = pokud by tam někdo v chvíli šel, tak by absolutně neměl šanci)
- 9,003 sec: díly z dceřina vozu se po letu vzduchem konečně zastavují až ve vzdálenosti 23 metrů od místa střetu (celá silnice ve směru jízdy "piráta silnic" je jimi doslova pokryta) + vozidlo "piráta silnic" se v tuto chvíli nachází ve vzdálenosti cca 39 metrů od místa střetu (poté, co si předtím o vysoký obrubník postupně rozrazilo všechny 4 pneumatiky, na kterých pak pokračovalo dál přes nezpevněný travnatý povrch, tč. navíc silně rozmáčený, zanechávajíc v něm hluboké koleje, místy až 10 cm hluboké)
- 11,524 sec: vozidlo "piráta silnic" po cca 48 metrech od místa nehody konečně pozvolna zastavuje do nulové rychlosti

Offline

 

#47 24. 03. 2023 16:16 — Editoval Luskoun (24. 03. 2023 16:26)

Luskoun
Příspěvky: 25
Škola: SPŠElektro Ječná + FaF UK
Pozice: pracující
Reputace:   
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

mák napsal(a):

Tak jsem to spočítal znovu,
na průměrnou rychlost 106 km/h posledních 80 metrů mi to nevychází, ale pouze 104 km/h,
ale vzhledem k tomu, že je ve vzdálenosti 105 metrů špička - mělo by tam být zaoblení - nemůžu skokem změnit akceleraci na brzdění,
tak pak by to na tu průměrnou rychlost 106 km/h posledních 80 metrů vyšlo, kdyby tam to zaoblení bylo.

Ale výpočet by byl složitější a nevím jak bych to udělal a taky se mi to nechce dělat.
Jinak ty hodnoty vypadají reálněji.

https://i.ibb.co/7pjmfx6/Rychlost.png
upload photo

Mák-u, prosím, mohl bys sem dáti i použité vzorce, popř. i s výpočty, nebo funkci generující tento graf?

Děkuji moc, L. :)

Jinak až budu o víkendu u velkého počítače, tak to ještě ověřím graficky, pomocí rozložením do ploch, ale vypadá to, že to sedí. :)
Prosím ještě o vysvětlení, proč jsou ty Tvé přímky prohnuté směrem ven a nejsou proto rovné, popř. lehce prohnuté směrem dovnitř, alespoň při počátku akcelerace?

Offline

 

#48 24. 03. 2023 19:06 — Editoval mák (24. 03. 2023 19:27)

mák
Místo: Vesmír, Galaxie MD
Příspěvky: 885
Reputace:   63 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

Pokud znáš:
Počáteční rychlost vp = 50 km/h (převést na m/s)
Konečnou rychlost vk = 67 km/h (převést na m/s)
Celkovou dráhu s = 185 metrů
Délku prvního úseku s1 = (proměnná od 0 .. 185 metrů)
Celkový čas t = 6.726 sekund

Pak lze vypočítat (odvozené vzorce):
a1: konstantní akcelerace [m/s²] - zrychlení na prvním úseku
a2: konstantní brždění (vyjde záporná hodnota) [m/s²] - zpomalení na druhém úseku
t1: čas projetí úseku s1 [s]
t2: čas projetí úseku s2 [s]
v1: průměrná rychlost úseku s1 při konstantní akceleraci a1 (vyjde v m/s)
v2: průměrná rychlost úseku s2 při konstantním zpomalení a2 (vyjde v m/s)
vm: maximální dosažená rychlost na konci úseku s1 a začátku úseku s2 (vyjde v m/s)

[mathjax]a_{1}=-{{\left(t\,{\it vp}+t\,{\it vk}-2\,s\right)\,\sqrt{t^2\,
{\it vp}^2+\left(\left(4\,s-8\,s_{1}\right)\,t-2\,t^2\,{\it vk}
\right)\,{\it vp}+t^2\,{\it vk}^2+\left(8\,s_{1}-4\,s\right)\,t\,
{\it vk}+4\,s^2}+t^2\,{\it vp}^2+4\,s_{1}\,t\,{\it vp}-t^2\,{\it vk}
^2+\left(4\,s-4\,s_{1}\right)\,t\,{\it vk}-4\,s^2}\over{4\,s_{1}\,t^
2}}[/mathjax]

[mathjax]a_{2}=-{{\left(t\,{\it vp}+t\,{\it vk}-2\,s\right)\,\sqrt{t^2\,
{\it vp}^2+\left(\left(4\,s-8\,s_{1}\right)\,t-2\,t^2\,{\it vk}
\right)\,{\it vp}+t^2\,{\it vk}^2+\left(8\,s_{1}-4\,s\right)\,t\,
{\it vk}+4\,s^2}-t^2\,{\it vp}^2+4\,s_{1}\,t\,{\it vp}+t^2\,{\it vk}
^2+\left(4\,s-4\,s_{1}\right)\,t\,{\it vk}-4\,s^2}\over{\left(4\,
s_{1}-4\,s\right)\,t^2}}[/mathjax]

[mathjax]t_{1}=-{{\sqrt{t^2\,{\it vp}^2+\left(\left(4\,s-8\,s_{1}\right)\,t-
2\,t^2\,{\it vk}\right)\,{\it vp}+t^2\,{\it vk}^2+\left(8\,s_{1}-4\,
s\right)\,t\,{\it vk}+4\,s^2}-t\,{\it vp}+t\,{\it vk}-2\,s}\over{2\,
{\it vp}-2\,{\it vk}}}[/mathjax]

[mathjax]t_{2}={{\sqrt{t^2\,{\it vp}^2+\left(\left(4\,s-8\,s_{1}\right)\,t-2
\,t^2\,{\it vk}\right)\,{\it vp}+t^2\,{\it vk}^2+\left(8\,s_{1}-4\,s
\right)\,t\,{\it vk}+4\,s^2}+t\,{\it vp}-t\,{\it vk}-2\,s}\over{2\,
{\it vp}-2\,{\it vk}}}[/mathjax]

[mathjax]v_{1}={{\sqrt{t^2\,{\it vp}^2+\left(\left(4\,s-8\,s_{1}\right)\,t-2
\,t^2\,{\it vk}\right)\,{\it vp}+t^2\,{\it vk}^2+\left(8\,s_{1}-4\,s
\right)\,t\,{\it vk}+4\,s^2}+t\,{\it vp}-t\,{\it vk}+2\,s}\over{4\,t
}}[/mathjax]

[mathjax]v_{2}={{\sqrt{t^2\,{\it vp}^2+\left(\left(4\,s-8\,s_{1}\right)\,t-2
\,t^2\,{\it vk}\right)\,{\it vp}+t^2\,{\it vk}^2+\left(8\,s_{1}-4\,s
\right)\,t\,{\it vk}+4\,s^2}-t\,{\it vp}+t\,{\it vk}+2\,s}\over{4\,t
}}[/mathjax]

[mathjax]{\it vm}={{\sqrt{t^2\,{\it vp}^2+\left(\left(4\,s-8\,s_{1}\right)\,
t-2\,t^2\,{\it vk}\right)\,{\it vp}+t^2\,{\it vk}^2+\left(8\,s_{1}-4
\,s\right)\,t\,{\it vk}+4\,s^2}-t\,{\it vp}-t\,{\it vk}+2\,s}\over{2
\,t}}[/mathjax]


Výpočet okamžité rychlosti v km/h, pokud známe počáteční rychlost [v0] akceleraci [a] a vzdálenost od počátku daného úseku [s]:
[mathjax]v=3.6\,\sqrt{v_{0}^2+2\,a\,s}[/mathjax]

Tady je vidět i důvod proč se křivka trochu ohýbá...

Zdrojový soubor


LibreOffice Verze: 7.6.6.3, Maxima 5.47.0 (SBCL)

Offline

 

#49 25. 03. 2023 10:48

check_drummer
Příspěvky: 4897
Reputace:   105 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

↑ mák:
Já to počítám tak, že mám graf závislosti rychlosti na čase a mám to pak vše lineární. :-)


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#50 25. 03. 2023 16:00

mák
Místo: Vesmír, Galaxie MD
Příspěvky: 885
Reputace:   63 
 

Re: Stanovení maximální dosažení rychlosti vozidla.

Toto je velmi důležitá připomínka:

Aleš13 napsal(a):

Těch 18 m/s2 mi přijde moc, nejvyšší hodnota koeficientu tření pneumatiky po suchém asfaltu za jinak ideálních podmínek je kolem 0.9, takže realitě spíš odpovídá 0.9 g = 8.8 m/s2. Pokud neměl závodní pneumatiky nebo přítlačné křídlo tak víc brzdit ani nemoh. Totéž se týká akcelerace.

Na stránkách:
Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje
je uvedena tabulka brzdných drah. Výpočtem vychází zpomalení téměř přesně 7 m/s² na suché vozovce při všech uvedených rychlostech.
To je velmi důležitý údaj. Pokud budeme znát délku brzdné stopy, pak snadno zjistíme nejenom maximální rychlost ale i rychlost v momentě střetu.


LibreOffice Verze: 7.6.6.3, Maxima 5.47.0 (SBCL)

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson