Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Ahoj, již jsem jednou toto téma tady otevřel, ale moc lidí se k tomu nevyjádřilo a když už, tak odpovědi které jsem dostal mi bohužel moc nepomohly. Tudíž zkusím svou otázku položit jinak.
Jedná se o základoškolský příklad 8x^9÷4x^5. Někteří lidé tvrdí, že výsledek je 2x^14, a to kvůli pořadí operací a je tedy nutné to číst zleva doprava. Já tvrdím, že ačkoli jejich tvrzení není nesprávné, je třeba se na tento problém koukat jako na dělení monomů a výsledek tedy bude 2x^4. Ospravedlňuji to tím, že ze samotné definice monomů je třeba na číslo které stojí před proměnnou pohlížet jako na koeficient který je součástí monomu. Pokud bychom na něj chtěli pohlížet jako na samotný monom a poté tedy dojít k výsledku 2x^14, tak bychom to museli nějakým způsobem specifikovat - například závorkami.
Přemýšlím však ještě nad dalším důvodem. A ten je, že abychom mohli definovat monomy, je třeba prvně definovat číselné pole a operace s prvky tohoto pole, teprve potom můžeme nadefinovat pojem monomu. Jelikož tedy je definice monomu vystavěna na definicích pole, neměl bych poté při rozlouskávání libovolného problému (nejen tady toho konkrétního příkladu) postupovat po té pomyslné pyramidě definic seshora dolů? Tedy v tomhle konkrétním případě bych měl prvně zhodnotit definici monomu a poté definici operací s prvky pole?
Offline
↑ Chobot:
Haha - od ZŠ k pokročilej VŠ :-D
Všetko je o definíciách.
Neviem si predstaviť, že jedna definícia je "lepšia" ako iná.
"Bijú" sa dve veci:
1. poradie počtových úkonov (ak sú v úlohe len * a ÷ (/), počítame zľava doprava)
2. definícia jednočlena (číslo, premenná, výraz obsahujúci číslo, premenné a násobenie (ktoré nemusí byť priznané, teda napr. 2x = 2*x))
Kedysi tu ktosi tvrdil, že niečo také ako jednočlen neexistuje :-)
Naozaj je na fóre možno aj viac debát na túto tému...
Podľa mňa správna odpoveď neexistuje.
Ak niekomu záleží na jednoznačnosti, musí poriadne zátvorkovať alebo uviesť definície, ktoré používa.
Dala by sa sem dať anketa, ako kto chápe zadanú úlohu - ako delenie jednočlenov alebo ako postupné násobenie a delenie :-)
Offline
↑ misaH: Díky za odpověď. To, že něco jako jednočlen neexistuje je naprosto zcestné tvrzení. Jednočlen je speciální případ mnohočlenu, takže existovat musí. Je to jako tvrdit, že neexistuje čtverec. Nerozumím z jakého důvodu by to někdo tvrdil. :-D
Jinak já si teda myslím, že správná odpověď existuje. Nedokážu si představit, že se doteď matematici nesjednotili na takové banalitě. Tedy buď existuje nějaké pravidlo, na kterém se většina dohodla, anebo je řešení v těch definicích. Chápu tvrzení o tom, že "si nedokážete představit, že jedna definice je "lepší" než druhá" a ve své podstatě s tím souhlasím. Na druhou stranu, pokud je jedna definice vystavěna na nějaké jiné definici (jako tomu je podle mě v tomto případě), pak si myslím, že by se k nim v případě potřeby (jako zde) mělo přistupovat tím "pyramidovým" způsobem jak jsem naznačil. Přece to nějak musí být ošetřeno - např. v rámci formální logiky.
Offline
↑ Chobot:
Když používáš nějake operace, je potřeba stanovit prioritu. Nemá smysl o tom sáhodlouze diskutovat. Navíc operace ÷ podle mě není standardní. Umím si představit, že pro své potřeby si každý může zavést "svou" vlastnstí prioritizaci - např. proto aby nemusel používat nadbytečné závorky.
Jinak si tipnu, že ve formální logice se s operací ÷ pracovat nebude - tam se bude používat jen "/" a závorky.
Je škoda, že se na forech, youtubech, apod. řeší takovéto věci místo aby se řešily skutečně smysluplné věci.
Offline
↑ check_drummer: Možná se operace "÷" běžně nepoužívá, ale stále to znamená to stejné jako "/", nebo ne? A pokud ano, tak je priorita operací jasně stanovena. A to nehledě na to, jestli bychom pro dělení použili jakýkoliv jiný symbol. Ovšem asi nechápete problém který řeším. Já se nebavím o násobení a dělení, a o tom, která z těchto operací má přednost. Bavím se o tom, jestli v případě takového zápisu (který dle mého je naprosto korektní) je upřednostňována definice priority operací, nebo definice monomu (jestli vůbec něco). Já tvrdím, že je to definice monomu, protože přeci jen pro jeho definici potřebuju mít předem jasně definovány pojmy jako prvky číselného pole a operace s nimi, jinak bych v definici monomu "ax^n" nemohl tušit co je to číselný koeficient "a", nezáporné celé číslo "n" a to, co to znamená, že "a" je s "x" v součinu a ještě k tomu je "x" umocněné na "n". Z toho důvodu tvrdím to o prioritizaci definice monomu. A taky tvrdím, že řešení bychom mohli (snad) naleznout ve formální logice. Samozřejmě i odpověď, že tento zápis není korektní je relevantní odpovědí, avšak mi nikdo se stoprocentní určitostí doposud nic takového neřekl.
Jinak já si teda nemyslím, že je škoda, řešit něco takového. Kdybych řešil něco podobného u integrálů, derivací, nebo nevím kde, tak by to najednou bylo smysluplnější? Myslím, že je dost důležité ujednotit základní stavební prvky, abychom na nich mohli budovat zbytek.
Nehledě na to, že pokud si myslíte, že řešit takovýto problém nemá smysl, tak se k tomu samozřejmě vyjadřovat nemusíte. Já zde s tímto dotazem přišel, protože neznám lepší místo kde toto vyřešit. Pokud teda vypustím náš matematický ústav, kde se teď momentálně nedostanu.
Offline
Chobot napsal(a):
pokud je jedna definice vystavěna na nějaké jiné definici (jako tomu je podle mě v tomto případě), pak si myslím, že by se k nim v případě potřeby (jako zde) mělo přistupovat tím "pyramidovým" způsobem jak jsem naznačil. Přece to nějak musí být ošetřeno - např. v rámci formální logiky.
A ono není :-) Je jakýsi úzus jak se to obvykle počítá, ale když pustíš do éteru takový ten hlavolam typu 6÷2(1+3) tak se ukáže, že úzus platí jen vocaď pocaď a na tohle existují minimálně dva rovnocenné názory se třemi rovnocennými zdůvodněními. Jestli chceš jasné výsledky, tak závorkuj (tam je shoda co to znamená) nebo definuj a nepředpokládej, že málo obvyklé operace bude každý chápat stejně jako ty.
Offline
↑ Aleš13: Upřímně vám trochu nerozumím. Asi jsme se nějak nepochopili. Jaký jiný výsledek než 12 by mohl mít tento výraz 6÷2(1+3)? Tento znak "÷" ačkoli se moc nepoužívá má stejný význam jako "/", a tedy platí priorita operací a v případě stejné priority počítání zleva doprava. Kdokoli by chtěl tvrdit, že výsledkem může být třeba 6/8, tak by mohl mít pravdu jen v případě, že používá jiné konvence ohledně priorit operací, ale v rámci vzájemného porozumění je třeba se držet toho, na čem se ujednotila většina, takže vlastně pravdu mít nebude.
Navíc opět - nebavím se momentálně o operacích jako takových a o jejich případné prioritě, ale o tom, že například z definice monomu by měla být (v tom příkladu co jsem postoval) 4 chápána jako koeficient onoho monomu, nikoli jako samostatný monom. A pokud chce někdo toto rozlišit, pak je na zapisovateli tohoto příkladu aby takto učinil.
Offline
Myslím, že jsem to pochopil. Jenom to beru tak, že to, že symboly ÷ a / oba znamenají dělení, ještě nemusí znamenat, že mají stejné postavení ve výrazu. Napišme dejme tomu (píšu to z hlavy, možná v tom mám chybu :-)) definici výrazu
Výraz ::= Součet "÷" Součet
Součet ::= ["+"|"-"] Term { ("+"|"-") Term }
Term ::= Člen ( "*" | "/" ) Člen }
Člen ::= Faktor | Násobek
Faktor ::= Prvek [ "^" Faktor ]
Násobek ::= [ Číslo ] { Symbol | "("Výraz")" }
Prvek ::= Číslo | Symbol | "(" Výraz ")"
a hned bude výraz s "/" něco jiného než s "÷" (a ještě je v té definici schovaný ten názor na násobení).
Offline
Chobot napsal(a):
Myslím, že je dost důležité ujednotit základní stavební prvky, abychom na nich mohli budovat zbytek.
Ony ale ujednocene jsou, a to bez ohledu na to, jak se rozhodnes zapisovat deleni jednoclenu. Jedna z vyhod matematicke abstrakce je, ze kazde konzistentni znaceni povede k jedinym spravnym vysledkum, jen budou zapsany jinak.
Online
↑ Chobot:
Pokud ti jde vysloveně o dělení monomu, tak se nabízí několik variant jak to chápat. Uzávorkuju je, aby to bylo jasné:
1) (8x^9)÷(4x^5)
2) 8x^(9÷4).x^5
3) (8.((x^9)÷4)).x^5
4) ((8x^9)÷4).x^5
Pokud ten znak ÷ chápeme jako operaci dělení - ovšem není řečeno, zda dělení mezi polynomy a nebo mezi prvky tělesa (tedy je to společná operace - už to je asi z pohledu formální logiky problém, tam musí mít každá operace vlastní značení), tak bych to bral tak, že má mocnění vyšší prioritu než násobení a dělení a násobení a dělení mají stejnou prioritu a vyhodnocují se odleva, tj. správně je bod 4.
S tím, že symbolem kx^n je myšleno k.x^n. A opět jako výše - toto násobení není stejné násobení jako násobení mezi prvky tělesa. Ale pokud x nechápeme jako neurčitou, ale prostě jako libovolné číslo (tj. z hlediska algebry nejde o polynom, ale o polynomiální funkci), tak jsou ta násobení a dělení stejná - jde o operace mezi prvky tělesa.
Offline
.... jinak ve formální logice je x.y.z podle mě nekorektní výraz - pokud je operace . binární, tak se musí vždy závorkovat, tj. např. (x.y).z. Maximálně můžeme pro jednoduchost vyjadřování definovat, že x.y.z je zkratkou za (x.y).z.
Offline
Stránky: 1