Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Ahoj,
mám dvě slovní úlohy s možnostmi výsledků a nemůžu se nějak dopočítat.
1. Na sportovní utkání dopraví firma ICOM 30 000 návštěvníků při nasazení 100 autobusů
za 1 hodinu a 10 minut. Za jak dlouho dopraví tyto návštěvníky 120 autobusů?
A) 54 minut B) 53 min a 20 sekund C) 25 minut D) 1 hodinu
2. Učeň splnil zadaný pracovní úkol za 3,5 h. Jakou část úkolu při stejném výkonu splnil
za 1 hodinu?
A) asi pětinu B) polovinu C) asi čtvrtinu D) třetinu
První mi vychází 58 [mathjax]\frac{1}{3}[/mathjax].
Druhý [mathjax]\frac{2}{7}[/mathjax] .
Zbývajících 23 mi vyšlo dobře. Poradíte, co dělám špatně?
Offline
↑ Dale.Lenka:
Čo robíš zle?
Kým nenapíšeš, ako počítaš odpovedať sa nedá.
Offline
↑ Dale.Lenka:
Prvá úloha obyčajná nepriama úmernosť, druhá úloha vyjadriť zlomky desatinnými číslami a porovnať ( niektoré možno ani netreba).
Treba voliť odpoveď najbližšiu výsledku.
Offline
↑ Dale.Lenka:
ad 1) je to nepřímá úměrnost (kolegyně má pravdu)
Trojčlenka:
100 autobusů ...... 70 min
120 autobusů ....... x min
úměra x : 70 = 100 : 120
vyřešit ji je snadné
ad 2) 1/(3,5)= upravit to je snadné
Offline
Takže kdyby firma ICOM nasadila 10 000 autobusů, dopravila by návštěvníky za 42 sekund. Nezbývá, než jí gratulovat :-)
Offline
↑ Eratosthenes:
Aplikace matematiky na reálné situace má omezení.
Při takovém množství by si navzájem překážely.
Kdyby měl být výkop hotový např. za hodinu, vyšel by velký počet kopáčů.
Realita by byla taková, že by se tam pletli a neudělalo by se nic.
viz též můj web: www.tucekweb.info, sekce matematické perličky.
Offline
↑ Richard Tuček:
Ty jsi taky taková perlička :-)
1) Kdo a jak si kde bude překážet, to mi nemusíš vysvětlovat. Moje IQ, myslím, poněkud převyšuje dnešní datum.
2) Úloha o kopáčích a podobné se dají přiblížit realitě zavedením vhodné "překážející funkce". Jestli o tom víš, anebo nevíš, jestli to ve svých perličkách máš, anebo nemáš, nevím a dívat se nebudu.
3) Zadaná úloha není o kopáčích, ale o přepravě lidí a je zcela nekorektní. A to i s čísly, která tam konkrétně jsou.
a) Autobusy nemusí být stejné (není to v zadání uvedeno), ale odpusťme a předpokládejme, že jsou a že mají stejnou přepravní kapacitu. Ale jakou?
b) Pokud mají kapacitu 50 cestujících, tak to krásně vyjde:
100 autobusů odveze na otočku 5 000 lidí, takže se otočí šestkrát.
120 autobusů odveze na otočku 6 000 lidí, takže se otočí pětkrát.
Nepřímá úměrnost jak vyšitá.
c) Ale pokud mají kapacitu¨60 cestujících, pak
100 autobusů odveze na otočku 6 000 lidí, takže se otočí pětkrát.
120 autobusů odveze na otočku 7 200 lidí, takže se všechny otočí čtyřikrát a dvacet se jich bude muset otočit popáté.
A máš po úměrnosti, jak po žabě. Co ty na to, perličko?
Jak mají děti umět myslet, když nemyslí ani jejich učitelé?
Offline
misaH napsal(a):
↑ Dale.Lenka:
Čo robíš zle?
Kým nenapíšeš, ako počítaš odpovedať sa nedá.
Sice neuvádí postup, ale uvádí výsledky. A mě teda vycházejí úplně stejné výsledky. Třeba u toho prvního příkladu - 70*100/120=58.333 minut, což je 58m 20s.
Takže já bych se klonil závěru, že jde o překlep v tom navrhovaném výsledku, že tam nemá být 53m20s ale 58m20s.
Druhý příklad je prostě 1/3.5 což je 2/7. Jestli se to má považovat za "asi čtvrtinu", to bůh ví. On to může být taky "asi milión", nakonec co je milión proti věčnosti a slávě boží, že.
Offline
Ještě se přidám k ↑ Eratosthenes: že úloha s autobusy je zadána nekorektně.
Pokud počet návštěvníků je nadbytečný, pak řešení v příspěvku #8 od ↑ MichalAld: je pravděpodobné.
Pokud počet návštěvníků je důležitý, pak chybí údaj o přepravní kapacitě autobusu, jak podoktnul ↑ Eratosthenes:.
Například autobus Karosa C 734 měl 45 míst pro sezení. Pak při 100 autobusech by musel jet 7x a při 120 autobusech by jel 6x. Tím se dostaneme časovému údaji 60 minut a to je možnost D.
Offline
↑ mák:
:-)
Nejspíš by bylo možné vymyslet rozumné přepravní kapacity tak, aby byly správně postupně všechny možnosti A) - D)
Offline
↑ MichalAld:
Děkuji moc. To je to, co jsem potřebovala vědět. :-D
Offline
Děkuji všem za reakci!
Offline
Stránky: 1