Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Zdravíčko jestli tu jeste nekdo je, kdo by byl ochotny mi vysvetlit Priklad ktery se za 30 let zivota nepochopil.. 30x0=0 .. 30 nasobim nic takze ve vysledku nemam noc.. naopak.. to je jasne.. vysledek stejny..ale kdyz do sklenice vyliju 3 dilky vody a ty si budes chtit 4? Kolik me jich zbyde? A kolik ve finale dilku budes mit? 0.. za nulou nic neni.. kdyz ti dam 3 jabka a ty si 4 vemes a ja ten svuj zustanek vynasobim.stem.kolik budu met ve finale jablek? 0 ..nemuzu byt 100 jablek v minusu protoze zadne nemam.. ? Vysvetli mi to nekdo? Ve stupnich celsia to je pochopitelne.. su kladne a zaporne hodoty.. jak to clovek nastavil tak to je..tlak kdyz nafoukam koloma 2 bary apak ho o 3 bary je vyfouknu a vydelim 50 pneumatikama kolik jich bude nefouklych? Prece zadn logicky ne?
Offline
↑ vlado_bb:
:-)
Ahoj - tipujem, že zadávateľ má problém s praktickou interpretáciou čísel menších ako 0.
Kvalita komunikačného prejavu = 0, hehe...
Offline
Problém je, že mícháš matematiku a její fyzikální interpretaci. Záporné hodnoty mohou, ale taky nemusejí mít fyzikální interpretaci. U jablek v míse záporné hodnoty smysl nedávají. Ale třeba u podlaží v domě ano - když jsi v přízemí, můžeš se pohybovat nahoru, nebo dolů (pod zem). Auto může jet dopředu nebo dozadu. Na bankovním účtu můžeš mít buď kredit, nebo debet (dluh). Ale třeba délka tyčky záporná být nemůže.
Nicméně matematika nemusí tohle řešit. Nemusí se starat o to, jestli je v reálném světě k něčemu dobrá. Sčítání a odčítání nám funguje i když množinu čísel rozšíříme o nulu a záporná čísla. Jestli to k něčemu je, to matematika neřeší. Vymyslelo se to kvůli účetnictví, mmch, aby se dalo rozlišovat ono "má dáti/dal", tedy jestli ty peníze máš dostat nebo zaplatit.
Offline
Mmch, zrovna u tlaku záporné hodnoty smysl dávají. Když budeš mít tlak v pneumatice 0 barů, tak to neznamená vakuum, znamená to, že tam máš stejný tlak jako má okolní atmosféra. Takže v principu vytvořit i tlak až do -1 bar. Víc už né, to už je vakuum.
Offline
↑ Dany zakon:
A v té škole reálného chápání se učí co? Co to je reálné a nereálné chápání, to netuším. Já rozlišuju jenom chápání a nechápání.
Offline
↑ Dany zakon: Do tramvaje nastoupí tři cestující, na další zastávce jich pět vystoupí. Kolik cestujících musí následně nastoupit, aby v tramvaji nikdo nebyl?
Offline
↑ rleg:
No - otázka by mala byť, koľko má pristúpiť, aby ich bolo toľko koľko pred zastavením na zastávke, alebo : je vnútri viac ľudí ako pred zastavením alebo menej a o koľko (menej = mínus, viac = plus, rovnako = 0).
Tým čo píšeš nič nevysvetľuješ ani neilustruješ, to mínus tam nevidno a ani nulu...
Offline
↑ Dany zakon:
Niečo z histórie...
Starovek – záporné čísla boli „nezmysel“
Starí Gréci ako Euklides a Diophantos poznali iba kladné čísla.
Ak im v rovnici vyšlo niečo ako x = -5, povedali, že riešenie neexistuje, lebo:
Nemôžeš mať „-5 jabĺk“ ani „-5 dĺžku“.
Pre nich boli čísla iba počty vecí alebo dĺžky úsečiek.
🏰 2. Stredovek – záporné čísla ako „absurdita“
Európski matematici v stredoveku používali záporné výsledky len ako dočasný trik, ale neverili, že sú „skutočné“.
Nazývali ich:
numeri ficti (vymyslené čísla)
numeri absurdi (absurdné čísla).
Francúzsky matematik Descartes (1600s) ich nazval „falošné“, pretože si nevedel predstaviť záporné množstvo.
🌏 3. Čína a India boli vpredu
Čínski a indickí matematici (okolo r. 200 n.l.) už vedeli sčítavať aj násobiť záporné čísla.
V Číne používali červené kamienky na kladné a čierne kamienky na záporné čísla.
Ale v Európe sa to prijalo až v 18. storočí, keď si uvedomili, že:
✅ záporné čísla riešia rovnice,
✅ dajú sa chápať ako pohyb v opačnom smere (napr. na číselnej osi).
Offline
↑ check_drummer: presne tak ako píšeš, najprv bol jeden problém riešený zavedením záporných, vznikol ďalší s ich odmocninou... a tuším ešte to pokračuje dalej...
Offline