Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Nemohu dohledat jakékoliv informace k následující otázce: Rozhodněte s odůvodněním, zda množina všech trojrozměrných vektotů s třetí souřadnicí nenulovou tvoří lineární prostor.
Můžete mi, prosím, někdo polopaticky vysvětlit, co se po mě chce a jak na to. Event. nějaký odkaz, kde se to mohu dozvědět. Děkuji
Offline
↑ Maca:
Tohle jsou věci v jakých by to chtělo mít trochu jasno dřív než se pustíme do skalárních součinů, úhlů vektorů atd. Jednoduše a polopaticky vysvětlit si to tentokrát netroufnu, nicméně pojem vektorový prostor je zaveden na prvních stránkách jakékoli učebnice lineární algebry. Na internetu mnozí doporučují skripta pana Olšáka. Já osobně k nim nemůžu nic říct, nečetl jsem je. Zkusit je ale snad můžeš.
Nicméně se ještě zeptám takhle: z jakého důvodu se pouštíš do studia LA a na jaké úrovni ji plánuješ zvládnout? Ono i to zadání příkladu je totiž napsané dost nematematicky (třeba termín trojrozměrný vektor), tak je otázka jak hluboko do algebry je potřeba proniknout, aby bylo cíle dosaženo...
Offline
Nastoupila jsem do prváku VŠ - KS, 20 let po maturitě a navíc ne z gyplu.
Teď bych měla mít matiku jen v 1. semestru, nicméně si tím projít musím. Mám doma plno učebnic a hledám na netu, ale asi mi chybí ten polopatický školní výklad. Lineární prostor jsem dohledala, ale trojrozměrný arit. vektor nikde nezmiňují..., takže se nehnu z místa - nerozumím zadání.
Asi se někdy ptám divně, ale budu moc ráda, když mi v rámci možností pomůžete.. Snad je trochu vidět, že se hodně snažím.... :)
A jinak ta zadání příkladů vždy přesně cituji ze zadání korespondenčních dávek...
Offline
↑ Maca:
Sice nemám tušení co je KS, ale pokud je tam matika jen v prvním semestru, tak z toho opravdu netřeba dělat vědu.
Takže o co zhruba jde. Vektorový prostor je neprázdná množina nějakých prvků. Obecně je lhostejno jakých - náš přednášející s oblibou říká, že to mohou být brambory, ale ve většině, ne-li ve všech příkladech se kterými ty se setkáš se bude myslet množina n-tic čísel, počítám že pouze reálných. Ve vedlejších vláknech to byly nějaké čtveřice čísel, např. (1,0,0,0) byl vektor - jeden prvek té množiny. Když v zadání mluví a "trojrozměrném vektoru", myslí tím, že jde o trojici čísel. Takový prostor se dá přibližně představit - každý vektor odpovídá šipce z počátku do bodu (x,y,z) v kartézském systému souřadnic. Prostory vyšších dimenzí (čtveřice, patnáctice čísel) si většina lidí představit nedokáže.
Na vektorovém prostoru musí být definovány operace sčítání vektorů. Na těch prostorech n-tic jsou definovány tak, že sčítáme-li vektory (1,3,5) a (0,7,4), musíme sečíst příslušné složky spolu, takže výsledek bude (1,10,9). To jsme už řešili někde vedle. Na tom "prostoru všech šipek" se to dá představit tak, že vezmeš jednu šipku a posuneš ji tak, aby navazovala na druhou - výsledek je šipka z počátku do bodu kam dosáhne (všechny šipky toho prostoru začínají v počátku).
Dál musí být definováno násobení vektoru číslem. Nebudeme řešit jakým číslem, myslím, že pro tvoje účely bude stačit říct, že reálným. Na prostorech n-tic je definováno tak, že se násobí všechny složky vektoru, tedy třeba 3(1,4,5)=(3,12,15). U těch šipek to odpovídá jejich natahování.
Tak a teď k tomu příkladu. Aby šlo o množině říct, jestli je to vektorový prostor nebo ne, musí ty definované operace splňovat nějaké předpoklady. To tu nebudu rozebírat, není to potřeba. Dál musí platit, že když vezmu dva vektory z toho prostoru a sečtu je spolu, výsledek opět leží v tom prostoru. Analogicky když vektor z prostoru něčím vynásobím (nějakým libovolným R číslem), výsledek musí ležet zase v tom prostoru. Pokud to všechno platí, můžeme množinu prohlásit za vektorový prostor. Dá se to hezky popsat termínem "uzavřenost vůči sčítání a násobení".
Takže když ti to zadání přeložím. Někdo vzal ten prostor trojic (na kterém jsou nějak definované operace atd.) a vyházel z něj všechny vektory s nulovou třetí složkou. Otázka zní, jestli to pořád bude vektorový prostor (patrně se stejně definovanými operacemi), nebo jestli to poruší něco z toho co jsem říkal.
Tak snad to bylo polopatický dost. Podobně populární formou toho bude na internetu určitě víc, tak zkus hledat - já bohužel z hlavy žádný odkaz nevím.
Pokud to čte nějaký matematik, jistě si rve vlasy a já se mu nedivím. Opravdu je to celé "trochu" složitější, a hodně z toho co jsem napsal obecně není pravda, něco jsem zase vynechal. Myslím ale, že pro tvoje účely by to mohlo stačit.
Offline
Já myslím, že ty "nějaké předpoklady" sou pointou tohoto příkladu (pokud sem ho teda nepochopil špatně). Konkrétně, ve vektorovém prostoru musí existovat jistý speciální vektor, který má takovou "hezkou" vlastnost při sčítání dvou vektorů. Když tenhle vektor chybí, nemůžeme tu množinu nazvat vektorovým (lineárním) prostorem.
Offline
↑ Oxyd:
Větu o nulovém vektoru jsem tam napsal, ale nakonec jsem ji vyhodil, aby to bylo kratší. Že tam musí být plyne z toho, že nula krát libovolný vektor dá nulový vektor. V tom povídání jsem se omezil na prostor n-tic se "standardně" definovanými operacemi a reálné těleso, takže jsem tu hezkou vlastnost nepopisoval. Nemyslím si, že by bylo potřeba sem psát všechny axiomy vektorového prostoru a budovat tady teorii v celé šíři. Tenhle příklad je podle mně řešitelný s tím co jsem napsal, a obecnější přístup bude tazatelku akorát mást.
Nebo to není pravda?
Offline
↑ LukasM:
Souhlasím, že z toho, co si napsal, se ten příklad též dá vyřešit, ale myslím, že přímo poukázání na nulový vektor bude snažší cesta k cíli. (Ani já sem ostatně nevypisoval všechny axiomy -- jenom ten jeden.) Přece jenom -- když chceš odvodit nutnost existence nulového vektoru z vlastností násobení vektoru číslem a sčítání vektorů, tak se jenom posuneš o úroveň níž -- na axiomy tělesa, kde se nulový prvek též požaduje. Dobře, pohybujem se jenom nad tělesem reálných čísel a že 4*0 = 0 je asi zřejmé -- ale osobně bych řekl, že ta zvláštní důležitost nuly člověka nemusí jen tak napadnout, i když moc dobře ví, že cokoliv krát nula je nula.
Každopádně, pokud tazatelku můj příspěvek mate, může ho s klidem ignorovat -- takhle má aspoň na výběr.
Offline
Děkuji za odpovědi a překlad zadání :)
Dohledala jsem toto
Pro počítání s n-rozměrnými vektory (které by měly tvořit n-rozměrný vektorový prostor) a,b,c platí tato pravidla:
a+b = b+a a+(b+c)=(a+b)+c a+0=a k1(k2a) = (k1k2)a k(a+b)=ka+kb (k1+k2)a=k1a +k2a
Vymyslela jsem si vektory s 3.souřadnicí nulovou: a=(1,2,0) b=(1,3,0) c=(4,5,0) a k1=2 k2=3
Vyzkoušela jsem všechny zmíněné operace a vždy se strany rovnaly. Pokud můj postup byl správný, měly by tyto množiny tvořit lineární prostor. Pokud ano, stačí jako odůvodnění můj postup?
A ještě nerozumím jedné z poznámek: Rovnost ka = 0 platí právě v těchto případech:
1. k=0, a \neq 0 2. k \neq 0, a=0 3. k=0, a=0
to "\neq" má být "nerovná se"
Děkuji předem za odpověď.
Offline
↑ Maca:ten postup nič nerieši,lebo z toho ,že tie vektory sú prvky vektorového priestoru trojíc reálnych čísel rovnosti čo si uviedla vyplývajú. Tu ide o to zistiť či je sčítanie trojíc s nenulovou treťou zložkou uzavreté na tej množine,ale ako vidno napr. (a,b,c) aj (a,b,-c) kde c je rôzne od nuly sú prvkami uvažovanej množiny trojíc,ale ich súčet (2a,2b,0) už z tej množiny nie je.teda to vektorový priestor nemôže byť
čo sa týka tej poznámky tak ide len o podrobné rozpísani faktu,že nulový vektor dostanenme vtedy a len vtedy ak násobíme nulový vektor s niečím aleo nulu s nejakým vektorom
Offline
↑ Maca:
Ano, je to přesně jak píše jarrro. To co jsi dohledala je vlastnost těch operací sčítání a násobení, které ale jsou definovány stejně jako na "celém" prostoru těch trojic, a tam tohle všechno platí. To je přesně to, o čem jsem psal v tom dlouhém příspěvku jako o těch nějakých předpokladech, které netřeba rozebírat. Tady je klíčová ta uzavřenost vůči těm operacím.
Ty zákony co jsi napsala ty by se musely prověřovat v případě, že by někdo ty operace předefinoval - což je možné, ale jak už jsem psal, divil bych se kdyby ses s takovým příkladem setkala.
Offline
Děkuji za odpovědi.
Sice mi už Jarro napověděl, že to vektorový prostor netvoří, ale ráda bych tomu taky přišla na kloub. Momentálně hledám termín "uzavřenost vůči sčítání a násobení" ,ale vždy nacházím jen ten termín...je to zoufalý.
Jo také jsem objevila, že pro vektorový rostor (V) platí:
1. ve V existuje právě 1 nultý vektor
2. ke každému vektoru V existuje právě 1 vektor opačný
3. pro každé 2 vektory a,b z V má rovnice a=x+b právě 1 řešení ve tvaru x=-b+a
Vy jste se zmiňovali o nulovém vektoru. Znamená to, že, pokud je pouze uvedeno, že třetí souřadnice má být nulová, pak se nedá předpokládat, že některý z vektorů bude nulový a tudíž nemůže jít o vektorový prostor? Asi jsem mimo, co...
Offline
↑ Maca:tretia súradnica je v pôvodnej úlohe nenulová ak by bolo zadanie,že tretia súradnica je nulová tak by o vektorov priestor išlo,lebo (a,b,0)+(c,d,0)=(a+c,b+d,0) čo je z tej množiny ku každému vektoru existuje opačný ku (a,b,0) je opačný (-a,-b,0) čo je tiež z tej množiny a tak isto (a,b,0)=(x,y,0)+(c,d,0) má jediné riešenie (x,y,0)=-(c,d,0)+(a,b,0) a vektor (0,0,0) z množiny vektorov s nulovou treťou zložkou je. To neznamená,že iná zložka už nulová byť nemôže
Offline
↑ Maca:
Co třeba přečíst ten můj dlouhej příspěvek ze včerejšího večera? O té uzavřenosti jsem tam psal, a víc než jen termín.
Ta tvoje domněnka o tom, že v tom prostoru by pak chyběl nulový vektor je správná - protože v tom prostoru neleží nic co má třetí souřadnici nulovou, neleží tam vektor (0,0,0). A že tam být musí plyne z té uzavřenosti. Nebo lze argumentovat třeba tak, jak to psal jarrro, a ukázat, že vektory s nulovou třetí složkou tam být prostě musí - opět kvůli uzavřenosti. Tzn. i kdyby do toho prostoru někdo přidal POUZE vektor (0,0,0), pořád to vektorový prostor nebude, protože třeba vektory (1,2,2) a (4,5,-2) tam oba leží, ale jejich součet (5,7,0) už ne.
Offline
Odpovědi čtu poctivě pořád do kola. Bohužel i tak mi to nespíná. Třeba to, jak mohu zjistit, zda množina splňuje definované operace, když nemám co sčítat a co násobit. To si mohu vymyslet, jako jsem to udělala předtím?
Dobře, tak třeba: a=(1,2,3) b=(2,4,6)
Pak a+b= (3,6,9) a 5a=(5,10,15)
kdyby bylo: a=(1,2,3) b=(0,0,0)
pak a+b= (1,2,3) a 5a=(5,10,15)
Jak poznám, že výsledek leží v tom prostoru? Že výsledná souřadnice nepřesáhne tu původní? To asi ne...
Pokud jedním z možných řešení by bylo to, že by měl v lineárním prostoru existovat 1 nulový vektor, tzn vektor se všemi souřadnicemi rovnými nule a my máme jen vektory, kde na 100% je vždy jedna nenulová, pak by to bylo fajn. Nicméně ráda bych porozumněla i tomu spolňování uzavřenosti.
Offline
↑ Maca:
Vymýšlet si nejde. Nedá se vybrat náhodně pět vektorů, ověřit je, a když vyjdou tak to prohlásit za vektorový prostor. Ty příklady co jsem psal já i ostatní byly příklady vektorů, se kterými to NEVYJDE. Vlastně protipříklady dokazující, že se o vektorový prostor nejedná.
Máme tedy množinu, která vznikla z toho původního prostoru všech trojic tak, že se vyházely vektory s nulovou třetí složkou. Uzavřenost vůči sčítání znamená, že pokud sečtu dva vektory z té množiny, výsledek bude opět v té množině ležet, a to musí platit pro libovolné dva vektory z té množiny. Jakmile tam budou jen dva pro které to platit nebude, a součet vypadne ven z té množiny, pak množina vůči sčítání uzavřená není.
Z násobením analogicky. Libovolný násobek libovolného vektoru z té množiny, musí opět ležet v té množině. Pokud to neplatí byť pro jediný vektor, množina není uzavřena vůči násobení.
V tomhle případě tedy musíme zjistit, jestli pro každé dva vektory s nenulovou třetí složkou platí, že jejich součet má nenulovou třetí složku. Kromě toho, libovolný násobek vektoru s nenulovou třetí složkou má mít třetí složku nenulovou (včetně nula-násobku).
Je ta uzavřenost takhle jasnější?
Edit: k tomu co říkáš v poslední větě: ano, vektor (0,0,0) ve vektorovém prostoru být musí - a plyne to z uzavřenosti vůči násobení. Každý vektor v tom prostoru po vynásobení nulou skončí jako (0,0,0), takže pokud by tento v prostoru nebyl, vypadli bychom ven z té množiny, což právě nesmíme, pokud má být uzavřená na násobení.
Offline
Jsem asi Tatar.
Co to znamená, že po součtu bude výsledek ležet zase v té množině?Že každá jednotlivá souřadnice nepřesáhne tu původní? Jak to poznám, že leží či neleží v té množině?
ad 4. odstavec: no, když sčítám např. a=(1,2,3) a b=(-1,2,-3), nebude mít součet (0,4,0) nenulovou třetí složku... A to už si zase vymýšlím čísla.
A jak udělám z násobení nulou nenulový výsledek - to snad nejde, ne?
Znamená to, že, když ani jedno nejde, že PROTO to není lineární prostor?
Offline
↑ Maca:
Množina je definovaná tak, že obsahuje všechny "trojice" s nenulovou třetí složkou. Takže když ti někdo předhodí nějakou trojici (resp. ti vyjde), stačí se jen podívat na poslední složku: pokud je to nula, v množině neleží. Pokud nenula, leží tam.
Druhá část tvého příspěvku: ano, to je přesně ono. Protože to nejde, není to vektorový prostor - není to uzavřené vůči operacím.
Offline
Takže bingo? A navíc tomu snad i trochu rozumím. No to je super. :)
A vyučujícím žádané odůvodnění by bylo: že vektory s nenulovou třetí souřadnicí nesplňují podmínky uzavřenosti vůči sčítání a násobení a dále podmínku existence právě 1 nulového vektoru? Je to postačující?
Moc děkuji pomoc a za OBROVSKOU trpělivost !!!
PS:Dají se příspěvky vytisknout?Mě to tiskne jen levou boční lištu...
A snad se nebudete zlobit ... ještě mi tam visí jeden fakt krátky dotaz u "kartézský součin od Lucys" - nevím, jestli nějak nezapadl.
Ještě jednou moc děkuji!
Offline