Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Přeju dobrý večer, přemýšlím o problému, který trochu souvisí s fyzikou, jde o jev, se kterým se už dlouho setkávám a vždycky mě překvapí. Když nechám kytaru delší dobu bez hraní (řádově týden a déle), tak se samozřejmě trochu rozladí, ve hře je asi celá řada faktorů, ale obecně bych čekal, že struny trochu "povolí," takže budou naladěny níže, než by měly. To by odpovídalo mechanismu ladících kolíků, který pracuje na obyčejném tření, takže bych očekával, že struna bude trochu prokluzovat a uvolňovat se. Jenže je to naopak, prakticky vždy jsou struny "výš," tzn. více nataženy, po delší době třeba i skoro o půltón. Změny vlhkosti a teploty mi nepřijdou nijak dramatické (kytara není u topení ani u okna), tak si to neumím vysvětlit. Máte nějaký nápad?
Offline
↑ FliegenderZirkus:
Nejsem hudebník, toto slyším poprvé, tak jen tak plácnu - možná zase vyvolám velkou diskuzi :-) - třeba to souvisí s tím, že při deformaci tahem dojde k tomu, že se struna ztenčí, tzn., že obsah kolmého řezu je menší a tím při kmitání jsou vyšší tóny. Předpokládám, že čím je tenčí struna, tím vyšší tón. Ber to z rezervou, i já se rád něco nového dozvím.
Offline
↑ marnes:
Tak to asi bude, otázka ale je, proč se zvýší tah v té struně :-)
Offline
Na kytaru hraju také.
Jde hodně o to, na jakou kytaru a hlavně jaké struny se hraje.
Jestli je to na španělku s nylonovými struny, tak ty se skoro každý den musí utahovat :-)
Jestli jsou tam struny kovové tak tak se to dotáhne jednou za 3dny.
Na kytaře, s užším krkem, což je akustická westernová, jumbo, elektrika apod. ---
Tak jsem teď šel naladit (cca 4dny bez lazení) kytaru a musím říct hrůza, z tónu D mi to leze na A#, z tónu B mi to leze na G# :D no prostě hrůza.
Ale nikdy jsem neměl kytaru a na ní "povoleny struny"
Záleží jestli hraješ i s kapodastrem, ale já hraju a i tak nemám ty struny povolené :-O
Mám struny Měkké a Tuto kytaru. Tak nevím, ale i kamarádi se kterými hraju, nemají struny podladěné.
Offline
↑ Honza Matika:
Přesně tak bych si to představoval, jenže mně se právě z D stane D#, když to trochu přeženu...takže asi jde o anomálii, žádnou dlouhodobou statistiku si bohužel nevedu. S tím typem kytary a strun je to určitě důležitý postřeh, když o tom tak přemýšlim, tak na akustice ten jev nepozoruju, na Stratocasteru je to spíš občas nahoru občas dolů a nejvíc patrné je to na téhle (bez té Bigsby kobylky).
Offline
↑ FliegenderZirkus:
To o čem tady s Honzou píšete už je mimo mne. Ten tah se zvyšuje právě tím laděním, takže podle mne se vždy struna trochu ztenčí, samozřejmě tím trochu povolí, ale výsledný efekt je vyšší tón. No ale do vaší diskuze se už plést nebudu, jelikož jak jsem psal, mám hudební hluch a jde toto mimo mne.
Offline
↑ marnes:
Vtip je v tom, že ten tón se zvýší, když na ten ladící kolík týden nesáhnu :-) Když s ním kroutím, tak je to samozřejmě jasné, zvyšuje se tah ve struně, trochu asi i zmenšuje průměr a co já vím, ale když kytaru nechám jen tak ležet tak najednou hraje výš :-) To je právě ten paradox, který mě zajímá...ale asi řeším blbosti. Každopádně díky za reakce
Offline
↑ FliegenderZirkus:
Na akustice a španělce (za předpokladu, že tam máme nějaké normální kovové struny) tento "jev" nepozorujeme. :-)
Vždy se bude muset utahovat.
Ale na elektrice, kterou jsem měl také (ale jsem táborákový typ :D) je to jiné. Ale nedovedu si to vysvětlit :-( (naštěstí jí už nemám)
Jinak co tak hraješ a umíš? :-) Každý správný kytarista by měl umět Nothing Else Matters, a já už jej umím :D ale učím se Toto užásné sólo :-)
Offline
↑ Honza Matika:
Díky za odkaz, moc pěkné. Trochu se ale bojím, že tady už jakoukoli souvislost s fyzikou neobhájíme :-) Já mám rád jazz, ale zatím spíš pasivně-jako posluchač, jestli tě zajímají moje první vlastní pokusy, tak se můžeš podívat tady nebo tady. Výrokům typu "každý správný matematik umí dokázat sinovou větu" nebo "každý správný kytarista umí Nothing Else Matters" příliš nevěřím :-)
Pokud jde o původní problém, tak se ještě zkusím zeptat kamaráda-zkušenějšího muzikanta :)
Offline
↑ FliegenderZirkus:
Pěkné videa, dobře hraješ.
Já se zaměřuju na skupinu AC/DC a zkouším od nich písničky.
Ale nebudem tu OT, tak napiš co si zjisitl od toho kámoše. :-)
Offline
↑ FliegenderZirkus:
To je mi jasné, že nesáhneš. Právě proto během toho týdne dojte k tomu dalšímu zeslabení struny. Snad už mi rozumíš. Ale spoléhám na Jelenu:-) - zdravím a Brozka :-) - taky zdravím
Offline
Zdravim, som tu novy, ale nasiel som odkaz na toto forum predchvilou a kedze hram na gitaru a mam ten isty problem tak rad podam moje poznatky.
Na gitaru veeelmi vplyva teplota a s nou spojene okolite prostredie. Je to hlavne gitarou - DREVOM. Drevo pracuje pri akychkolvek zmenach prostredia, dokonca aj ked su minimalne. Tym ze nehras na gitaru aj cely tyzden tak sa teplota mohla zmenit aj o niekolko stupnov (doporucujem mensi pokus - merat teplotu a vlhkost v okoli gitary po cely tyzden). Drevo zapracovalo, krk sa mohol mierne ohnut (staci desatina milimetra - pri takom napetio strun ake mas je to vysokopravdepodobne), a hned si o pol tona vyssie.
Ja som si to vsimol, ked prenasam gitaru najme v zime po vonku. Vratim sa domov a je totalne rozladena, az nadladena. Takze asi tolko moje vysvetlenie. Vravim, treba si vsimat detailov a uvedomovat si ake pnutia v strunach su a ze naozaj staci malo a znie to uplne inak ;)
Offline
Zdravím,
musím vstoupit do diskuze, koupil jsem si tuto kytaru. A na některých strunách (konkrétně na obou éčkách, a na áčku) mi to leze občas tak jak psal ↑ FliegenderZirkus:.
Takže možná na elektrice je to jiné. Ať je to LP nebo SG, to je myslím jedno.
Souhlasím s ↑ Hafan: ale na akustice se mi to nikdy nestalo. :-) Nevím proč.
Offline
↑ Honza Matika: Nazdar Honzo. Tož moja skúsenosť vraví - nekupuj gitary za 5-6k pretože sú to shity. Ja som si tak kúpil svoju prvú gitaru a tá je rozladená furt! Môžem na ňu hrať akokoľvek šetrne, akokoľvek sa o ňu môžem starať a zachádzať s ňou ako mamina s bábätkom, aj tak sa bude furt v kuse rozlaďovať. Odkedy som zainvestoval do Ibanezky tak som mega spokojný a neviem čo je to rozladená gitara. Maximálne keď sa snažím "zahrať" nejaké to sólo od R.Blackmoora a jemu podobných, kedy struny vyťahujem až za hranicu možností...ale to je iné.
Takže k tomu čo som písal vyššie by som snáď dodal len toľko - určite je pes zakopaný aj v kvalite dreva a v postupoch samotnej výroby gitary.
Btw. s akustikami žiaľ mám len minimálnu skúsenosť, ale opäť sa potvrdzuje pravidlo - zainvestuj a ono sa ti to vráti :)
Offline
↑ Hafan: Zdravím, vím když chci kvalitu, tak musím investovat. Ále: moje první elektrika přece nemůže být za 10-15k.
Samozřejmě až si zvyknu na elektriku (doteď jsem hrál na akustiku - tu už mám kvalitní ;)) tak si chci koupit nějakej Les Paul. Investovat do toho taknanejvíc 10-12k. Kombo mám VOX VT15.
Offline