Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 27. 12. 2009 11:43

monex
Zelenáč
Příspěvky: 3
Reputace:   
 

Statistika

Ahojky, prosím o radu..máme za úkol příklad ze statistiky který se skládá z 6 bodů. Úplně v tom plavu a do konce roku to máme odevzdat :( prosím o pomoc...
Tady je zadání:
1)    Pro statistický znak  „Plat“  vypočtěte průměr, modus, medián, výběrový rozptyl, výběrovou směrodatnou odchylku, šikmost a špičatost. Poslední dva ukazatele interpretujte. (3 body).

2)    Pro statistický znak „Věk“ testujte na pětiprocentní hladině významnosti hypotézu, že průměrný věk v populaci je 34 let. Uveďte hodnotu testového kritéria, kritickou hodnotu a závěr testu („průměrný věk je / není 34 let“). (3 body).

3)    Pomocí dvouvýběrového t-testu se stejnými rozptyly zjistěte,zda v Ostravě a v Praze jsou platy v průměru stejné. Uveďte testové kritérium, kritickou hodnotu  a závěr testu („plat je/není v průměru stejný“). (3 body).

4)    Vypočtěte korelaci mezi věkem a počtem dětí. Koeficient otestujte na významnost (6 bodů).

5)    Nalezněte regresní přímku vyjadřující závislost platu na počtu let strávených v práci. Kvalitu modelu zhodnoťte pomocí koeficientu determinace a pro první bod na přímce (bod pro nejmenší x) spočtěte reziduum. (8 bodů).

6)    Chí-kvadrát testem zjistěte, zda existuje závislost mezi počtem dětí a místem bydliště. Uveďte hodnotu testového kritéria, kritickou hodnotu a závěr testu. (7 bodů).

Všechny testy se provádějí na pětiprocentní hladině významnosti.

Tady je tabulka z které čerpat:

                                               
Věk,Vzdělání,Plat(v tis.),Rodinný stav,Počet dětí,Bydliště ,Počet let v práci                       
                                   
                                                                        Poznámky
                                                                        Vzdělání        základní    1
                                                       střední    2
21    2    13    1    0    1    2                    vysokoškolské    3
35    3    20    1    1    2    4                       
35    2    15    1    1    1    3                       
32    3    18    1    1    2    2            Rodinný stav           
46    3    21    2    1    2    6                       
53    2    15    2    1    2    10                    Svobodný/á    1
57    2    14    1    2    2    10                    Ženatý/Vdaná    2
54    2    13    2    1    3    12                       
57    3    16    2    1    4    12                       
58    3    15    2    2    2    7            Bydliště    Ostrava    1
43    2    16    1    2    2    13                    Praha     2
67    3    17    2    2    2    13                    Brno            3
45    2    14    2    1    1    2                    Plzeň     4
18    2    13    2    0    1    2                       
43    1    10    1    1    1    23                       
42    2    13    2    1    2    12                       
56    2    15    1    2    2    0                       
45    3    22    2    1    2    1                       
24    3    25    2    2    3    5                       
45    3    24    2    1    3    4                       
34    3    23    2    2    3    3                       
45    3    22    2    1    2    4                       
23    3    18    2    2    3    5                       
45    3    16    1    1    4    6                       
56    2    15    2    2    1    6                       
34    2    16    1    1    1    5                       
32    2    16    1    0    1    3                       
36    2    14    1    0    3    4                       
32    3    17    1    0    2    5                       
45    3    25    2    1    2    12                       
46    2    17    1    1    2    14                       
43    2    16    2    0    1    15                       
47    2    18    2    1    2    16                       
48    3    21    1    1    1    14                       
44    2    22    2    1    2    15                       
41    1    11    2    0    1    13                       
40    1    10    1    0    1    15                       
25    1    10    2    0    1    2                       
24    2    15    2    0    1    2                       
25    3    16    2    0    2    2                       
26    2    18    2    0    2    2                       
27    3    16    1    1    2    1                       
24    3    18    2    0    2    2                       
24    2    15    2    0    3    3

Offline

  • (téma jako vyřešené označil(a) byk7)

#2 27. 12. 2009 15:04

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Statistika

↑ monex:

Zdravím,

"Čím je tvůj problém zajímavý, že jej píšeš do sekce se zajímavými úlohami." (c)

Například tím, že můžeme uvažovat, čím je zajimavý. Proto moje doplňující otázky:

1) máš EXCEL s doinstalovaným nástrojem "Analýza dat"?

2) jaký teoretický materiál k problému jsi prostudoval(a)? - prosím odkaz.

3) jak (dle tvé představy) má vypadat pomoc v případě takové formulace problému?

Děkuji.

Offline

 

#3 08. 01. 2010 16:55

tommy
Příspěvky: 44
Reputace:   
 

Re: Statistika

Zdravím kolegové,
mám tu jeden problém, který zřejmě pro většinu z vás bude banální, nikoliv však pro mě.
Znění zní:
"Následující hodnoty představují úrokové sazby, které byly platné pro určitý typ terminovaných vkladů v ŽIVNOSTENSKÉ BANCE za posledních pět let.

6,2%   
4,1%
3,8%   
4,4%   
3,1%

       Určete:
a)    Průměrný úrok pro tento typ termínovaných vkladů v této bance za posledních pět let.
b)    Za kolik let se vklad zvýší o 30%, budeme-li uvažovat průměrný úrok?"

a)  jsem vypočítal pomocí geometrického průměru, jelikož se jedná o koeficienty = 4,2% (je to správně?)
b)  netuším, prosím o "nakupnutí"

Děkuji za ochotu.


V matematice věcem neporozumíte — jen si na ně zvyknete.

Offline

 

#4 08. 01. 2010 17:56 — Editoval jelena (08. 01. 2010 18:42)

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Statistika

↑ tommy:

Zdravím,

a) řekla bych, že počítat to přes geometrický průměr není vhodné - ten se používá, když hodnotíme například koeficient růstu vkladů oproti předchozímu období. V případě úroku údaj 6,2 % řekne pouze, že k uspořené částce na účtě je potřeba přidat částku vzniklou z uročení. Můžeš se podívat do materiálů a případně to ještě prodiskutovat. Volila bych aritmetický průměr.

b) až budeš mít průměrný úrok, tak se použije vzorců z využití geometrické posloupnosti pro finanční matematiku. Počáteční vklad $a_0$ hodnota pro 5 letech (po nárůstu o 30 %) je $a_n=1.3a_0$, počítáme n - počet let. Pak už jen vzorce, zřejmě bez zdanění, v zadání není zdanění uvedeno.

Toto téma je jinak již vyřešeno, vkládat nový dotaz do vyřešeného tématu má smysl, pokud dotaz navazuje na problém řešený v tématu - v tom případě je třeba téma odznačit, jako nevyřešené. Jinak prosím o nový dotaz do nového tématu a v přimeřené sekci fóra (takové zadání patří do SŠ), neboť:

"Čím je tvůj problém zajímavý, že jej píšeš do sekce se zajímavými úlohami." (c)

"Pokud si nejste jisti, že Váš příspěvek navazuje na diskusi v tomto tématu, založte si prosím téma vlastní." (c)

Offline

 

#5 08. 01. 2010 22:56

Kondr
Veterán
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
 

Re: Statistika

ad a) pokud průměrujeme geometricky součinitele (1.062,1.044,...), vyjde úrok 4.315. To mi připadá jako "férová metoda", protože pak po pěti letech dostanu to, co po průměrných pěti letech. Ale protože jsou úroky malé a exponenciální funkce v okolí jedničky skoro lineární, je celkem jedno, jestli geometricky průměrujeme součinitele nebo aritmeticky úrokové míry.


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

#6 08. 01. 2010 23:36 — Editoval jelena (08. 01. 2010 23:37)

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Statistika

↑ Kondr:

Zdravím :-)

to co navrhuješ (součinitele) geometricky - to souhlasím - protože v takovém případě vnímam jednu hodnotu (1) jako bázovou. A je to ve výsledku stejné, jako výsledek z aritmetického průměru.

Ale samotné hodnoty úroků bych geometricky neprůměrovala (pravě proto, že tu "bázovost" nenajdu). Ještě zkusím počíst toto.

Řekla bych, že autor otázky to má v nějakém studijním materiálu hned na úvod kapitoly a ještě tučně, tak by nám mohl vnést jasno - ale s ohledem na poslední vývoj vzdělání v EU (velký nedostatek knih, jedíný příklad s překlepem a jediná účební pomůcká je Ovoce (a to ještě na plakátu) nebo vytrvalý požadavek na důkaz "nějaké" věty (snad i česky je "některé z..."), tak by příjemně překvapil.

Offline

 

#7 07. 10. 2010 12:09

pepsikova
Příspěvky: 41
Reputace:   
 

Re: Statistika

...z daných čisel zostavte a vyplňte tabulku početnosti (x,f., relat.početnosť., relat.počet v %.
Potom vypočítajte použitím statistických vzorcov  aritmet. priemer, modus, medián, rozptyl, smerodajnú odchýlku   , variačné rozpätie...(úlohy majú aj svoje znaky, len ich neviem sem napísať)
35,45,55,25,65,35,65,45,65,55,65,45,55,65,45,65,55,65,55,65


..prosím vás, čo s tým mám robiť?..pomôžete?..

Offline

 

#8 07. 10. 2010 19:26

Kondr
Veterán
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
 

Re: Statistika

pepsikova napsal(a):

..prosím vás, čo s tým mám robiť?

Ta tabulka bude mít tři řádky, v jednom x, v druhém absolutní četnost x, ve třetím relativní četnost (tj. absolutní četnost vydělená počtem všech čísel vynásobená 100%). Přitom x nabývá hodnot od 35,45,55,65, četnost říká, kolikrát se číslo v řadě vyskytuje.

Co se týče dalších úkolů, přijde mi, že nemá cenu sem opisovat definice mediánu / modu / průměru z wikipedie ani jiných  dobře zpracovaných materiálů.

Jinak prosím o dodržování pravidel fóra - zejména tu část s Vždy se snažte alespoň zběžně naznačit váš vlastní pokus a řešení předložených příkladů. Nejsme automat na řešení příkladů. a také to se zakládáním nových témat (navíc rutinní středoškolské úlohy nepatří mezi "zajímavé úlohy z pravděpodobnosti a statistiky").


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

#9 02. 01. 2012 14:36

zero1
Zelenáč
Příspěvky: 6
Reputace:   
 

Re: Statistika

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat jestli by si někdo věděl rady s následujícími příklady do statistiky. Nejde jen o výpočet výsledku, ale i aspoň naznačení postupu, abych si nad to potom mohl sednou a pochopit to. Děkuji

příklad 1
K dispozici je přehled počtu ujetých kilometrů vozidel v intervalech:   
   
v intervalu od 0 do 500 km ujely celkem 3 auta,   
v intervalu od 500 do 1000 km ujely celkem 3 auta,   
v intervalu od 1000 do 1500 km ujely celkem 4 auta,   
v intervalu od 1500 do 2000 km ujely celkem 5 auta,   
   
Vypočítejte průměrný počet ujetých kilometrů vozidel.   
Počítejte na dvě desetinná místa   
   
interval    počet aut
0-500    3
500-1000    3
1000-1500    4
1500-2000    5


příklad 2
Posuďte zisky firmy ABC za posledních 7 let pomocí
bazických a řetězových indexů
Počítejte na dvě desetinná místa                   
                                   
rok    2003              2004      2005      2006       2007     2008      2009       
zisk    206135    230512    251870    270982    249325    216306    189997       
Si                                   
Ti

příklad 3
Tabulka obsahuje roztříděné údaje o počtu hodin absence ve firmě:                       
Počítejte na dvě desetinná místa                       
                       
absence v hodinách (xi)    5    9    12    34    51    170
počet zaměstnanců (ni)    8    4    5    3    2       3                                   
                       
Vypočtěte:                       
střední hodnoty (modus, median), rozptyl, směrodatnou odchylku, variační koeficient,                       
variační rozpětí, kvartily, kvartilové rozpětí

příklad 4
Sledujte vývoj v procentech i v absolutním vyjádření na dvě desetinná místa               
a) cen jednotlivých výrobků               
b) tržeb za zboží A               
c) celkového prodávaného množství (na úrovni běžného období)               
d) souhrnně ceny výrobků ze základního i běžného období               
               
               
výrobek                             prodej kg                                             cena Kč/kg   
            základní období (q0)    běžné období (q1)    základní období (p0)    běžné období (p1)
A               1000                         1200                               25                           24
B               1500                         1400                               26                           27
C               2500                         2600                               24                           23

Offline

 

#10 02. 01. 2012 15:18

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Statistika

↑ zero1:

odkaz 1)

odkaz 2)

Toto téma zamknu a Tvé druhé v sekci VŠ také. Zdarné sezení na teoretickým materiálem přeji.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson