Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj, potřebovlas bych vysvětlit jak funguje posilovač brzd...vím, že se tam jendá o podtlak, ale neumím si přesnšě udělat obrázek jak to funguje :( a také, nevíte náhodou jakým způsobem se v brzdové soustavě auta zajistí, aby se u kotoučových brzd brzdové destičky zase vrátili do puvodni polohy a nedotykaly se brzdovych kotoucu ? Prostě jak je zařízeným že když pustím nohu z brzdy všeko se vrátí ? :( nikdo to nemůžu najít. Byl bych rád i za jakékoliv stránky k téhle tematice. Moc by mi to pomohlo...:)
Offline
Brzdové destičky se stále dotýkají kotoučů. Jediné, co je může vracet zpět je pružnost gumových manžet, popřípadě vibrace kotouče za jízdy. Dráha čelistí-destiček je při stlačení brzdového pedálu velmi malá, téměř neviditelná. Nevím jak se to správně řekne, ale snad to bude srozumitelné když řeknu, že je to dáno velkým (ne)poměrem ploch pístů, tj. hydraulickým poměrem.
Jinak v tom obrázku nahoře je tzv. "return spring", neboli vratná pružina. Ta je ale spíš určena k vracení brzdového pedálu. O principu posilovače toho asi víc než ty nevím :-)
Offline
↑ vviston:
K posilovači - ten na tom svém obrázku nemáš. Je to zařízení, které assistuje přímo při šlapání na brzdový pedál. Základní princip podtlakového posilovače je celkem hezky znázorněn na howstuffworks.com - když pohledáš, určitě tam najdeš i leccos k brzdám jako takovým. Zdroj podtlaku je vývěva umístěná někde na motoru, zpravidla naháněná řemenem příslušenství, ale to už záleží na konkrétním typu auta.
U posilovače řízení je pro změnu pracovním médiem nejčastěji olej.
Edit: jinak když u vašeho auta doma zvedneš kapotu, tak tyhle součásti nejspíš všechny uvidíš. Ze zřejmých důvodů se posilovač i brzdový válec nachází přímo v ose brzdového pedálu, takže je jasné kam se koukat - když pak půjdeš po hadicích, všechno najdeš (zásobu brzdové kapaliny, vývěvu, trubičky k brzdám).
A ještě něco - všechno se vrátí není úplně přesné. Na brzdovém třmenu musí být nějak mechanicky zajištěno, aby se destičky během svého postupného sjíždění nedostávaly dál od kotouče. Jak to je zařízeno teď z hlavy nevím, už jsem to zapoměl (což je ostuda, není to tak dávno co jsem to měl v ruce), kdyžtak se ti podívám kdybys to nemohl někde najít. U bubnových brzd je to stejné, tam je takové zubaté obludárium které se o to stará a postupně roztahuje čelisti.
Offline
nie som v tomto moc znaly ale ako sa tak divam na obrazok... ked stlacim brzdovy pedal posuniem piest smerom dolava tym zvysim tlak v kvapaline a ten tlak vysunie brzdove platnicky... ked povolim pedal (nakolko je to zavrety system) v pruzina tlaci piest spat, a teda v kvapaline vznika podtlak .... nemoze tento podtlak vraciat spat brzdove platnicky od kotuca?
totito mam kotucove brzdy na bicykli (hydraulicke) a parkrat som ich uz spravoval a pokialsa brzda zatiahne tak platnicky nevracia spat kotuc alebo podobne ale vracaju sa naspat sami :)
Offline
Výpočet změn vzdálenosti brzdových destiček od brzdového kotouče.
Našel jsem skutečné údaje pro osobní auto (blíže neurčený Mitsubishi Colt)
... poloměr hlavního brzdového pístu,
... poloměr pístku v brzdovém třmenu.
Z rovnosti tlaku v kapalině vyplyne poměr tlakových sil .
Brzdové pístky jsou v tom autě celkem 4, protože se jedná o konstrukci brzd s tzv. plovoucím třmenem (pístek je jen z jedné strany brzdového kotouče, z druhé strany je třmen).
Poměr posunutí pístu a pístku bude tedy 4x větší, tj. , protože se vytlačená brzdová kapalina dělí do 4 pístků.
Kromě hydraulického převodu je ve hře také jednozvratný pákový převod, který je tvořen brzdovým pedálem. Pro naše auto jsem vyčetl, že se jedná o faktor .
Poměr zdvihu brzdového pedálu k posunutí pístku v třmenu bude tedy .
Nakonec si musíme uvědomit, že nás vlastně nezajímají změny posunutí pístku vůči plovoucímu třmenu, ale vůči brzdovému kotouči. Tyto změny jsou poloviční, neboť mezera je na obou stranách brzdového kotouče (v ideálním případě stejná). Tudíž změny vzdálenosti destiček od brzdového kotouče jsou 111 x 2 = krát menší, než zdvih brzdového pedálu.
EDIT: Samozrejme pripúšťam, že na bicykloch môže byť všetko trochu inšie :-)
Offline