Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 13. 04. 2024 21:04

check_drummer
Příspěvky: 4896
Reputace:   105 
 

Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

Ahoj,
dívám se na některé testy na přijímačky na osmiletá gymnázia z minulých let a poměrně často se tak opakuje tento podle mě velký nelogický nesmysl, konkrétní případ:

"Číslo 6 je o čtvrtinu menší než číslo 8".

Podle mě je to nesmyslné hned z několika důvodů.
Tak za prvé - o čtvrtinu menší číslo než 8 je číslo 7.75 a ne 6.
A pokud se tou čtvrtinou myslí (ale nikde to není řečeno, v žádné úloze) čtvrtina z nějakého množství, tak stále není jasné jestli je to čtvrtina ze 6 nebo čtvrtina z 8 nebo z něčeho úplně jiného.

Přijde mi to docela smutné... A nebo je to možná jen lenost zadavatelů.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#2 13. 04. 2024 21:32

Richard Tuček
Místo: Liberec
Příspěvky: 1150
Reputace:   19 
Web
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

↑ check_drummer:
Pokud vezmu za základ číslo 8, tak čtvrtina je 2, o čtvrtinu menší je 6.
8*(3/4) = 6
Srazím-li z 8 25% (což je čtvrtina) dostanu 6.

Je pravda, někdy bývá zadání nejasné.

Offline

 

#3 13. 04. 2024 23:22 — Editoval misaH (14. 04. 2024 11:23)

misaH
Příspěvky: 13459
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

↑ check_drummer:

No - neviem. Keď ti majú o štvrtinu zvýšiť mzdu, tak ti pridajú 0,25 (koruny, alebo čoho)?

Štvrtina je časť celku. Štvrtina nie je 0,25.

Zlomok je vždy z niečoho - a je niekoľko možností, z čoho, teda čo je základ, ktorého sa časť (zlomok) týka.

Napríklad základ je v úlohe daný, základ je to s čím sa porovnáva (od čoho je viac alebo menej), čo sa mení (zmenšuje, zväčšuje)...

Sčítať alebo odčítať zlomky má zmysel len vtedy, ak sa týkajú toho istého celku (základu). Ak by 1/4 bola 0,25 tak by sa zrejme mohli zlučovať aj "zlomky" nepatriace k rovnakým základom.

V školách sa kladie veľký dôraz na manipuláciu so zlomkami, začína sa s tým príliš skoro a potom žiaci problematike zlomkov poriadne  nerozumejú.

V úlohe, kde sa konštatuje, že číslo je od nejakého čísla o štvrtinu menšie sa čísla chápu ako reprezentanti nejakej (hmotnej?) reality. Napríklad: V jednej triede je 8 žiakov, v inej o štvrtinu menej.

Offline

 

#4 14. 04. 2024 11:37

check_drummer
Příspěvky: 4896
Reputace:   105 
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

↑ misaH:
A kolik je 8+1/4? Doufám, že ne 10. :-)))


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#5 14. 04. 2024 11:42

check_drummer
Příspěvky: 4896
Reputace:   105 
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

misaH napsal(a):

↑ check_drummer:

Ak by 1/4 bola 0,25 ...

Ještě jsem neslyšel o tom, že by 1/4 nebylo 0.25.....
Takže mě hodně podivuje, že by se mělo s číslem 1/4 pracovat jinak než s číslem 0.25.
To je přesně to co ty děti může hodně mást. Mě to tedy mate určitě.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#6 14. 04. 2024 11:45

check_drummer
Příspěvky: 4896
Reputace:   105 
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

misaH napsal(a):

↑ check_drummer:

No - neviem. Keď ti majú o štvrtinu zvýšiť mzdu, tak ti pridajú 0,25 (koruny, alebo čoho)?

Tady by se to dalo pochopit - je tam jen jedna částka, ale že je 6 o čtvrtinu menší než 8? Proč se bere ta čtvrtina z 8? A proč nevzít třetinu ze 6 a říct, že je 6 o třetinu menší než 8?


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#7 14. 04. 2024 11:46

check_drummer
Příspěvky: 4896
Reputace:   105 
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

↑ Richard Tuček:
Proč jako základ nevzít číslo 6? Z něj je třetina 2, tedy 6 je o třetinu menží než 8.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#8 14. 04. 2024 11:49

check_drummer
Příspěvky: 4896
Reputace:   105 
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

Podle mě pokud se operuje se zlomkem a ten má vyjáýdřovat část nějakého konkrétního množství, musí být vždy jasně řečeno z čeho se ten zlomek uvažuje.
Takže "6 je o čtrtinu z 8 menší než 8" je ok.
"6 je o třetinu z 6 menší než 8" je ok.
"6 je o čtvrtinu menší než 8" není ok....
"6 je o třetinu menší než 8" není ok....


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#9 14. 04. 2024 13:26

Richard Tuček
Místo: Liberec
Příspěvky: 1150
Reputace:   19 
Web
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

↑ check_drummer:
Znám podobný případ.
Zboží jsme nejdříve o 10% zdražili, pak o 10% zlevnili. Je omyl, že se dostaneme na původní částku.
V prvním případě se to bere 10% z původní ceny, v druhém případě se to bere 10% z nové ceny.
Dostaneme se na 99% původní ceny.
Zde je z kontextu zřejmé, co brát za základ.

Offline

 

#10 14. 04. 2024 14:30 — Editoval misaH (14. 04. 2024 14:33)

misaH
Příspěvky: 13459
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

↑ check_drummer:

Ale základ je to, od čoho je menej.

Menej než 8 jasne určuje, že základ je 8.

Zväčšia ti výplatu o štvrtinu. Tiež treba povedať, že o štvrtinu tvojej výplaty? A o tom to celé je.

Howgh.

Offline

 

#11 14. 04. 2024 22:21

check_drummer
Příspěvky: 4896
Reputace:   105 
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

↑ misaH:
Takže 8+1/4=10? :-) Chudáci děti.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#12 14. 04. 2024 22:21

jarrro
Příspěvky: 5472
Škola: UMB BB Matematická analýza
Reputace:   303 
Web
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

Tiež sa prikláňam k [mathjax2]\frac{1}{4}=0.25[/mathjax2]
Ale keď silou-mocou nie tak potom ako pri percentách teda základ je množstvo pred ktorým je "než"


MATH IS THE BEST!!!

Offline

 

#13 14. 04. 2024 22:33 — Editoval misaH (14. 04. 2024 22:37)

misaH
Příspěvky: 13459
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

↑ check_drummer:

Chudák hlavne ty :-)

8 (celkov) + 1/4 ( rovnakého celku) = 8,25 stotín (toho rovnakého celku)

O tomto to celé je - mysli si čo chceš. Snáď nie si učiteľ.

Presne ako keď 8 (vecí) + 2 (rovnaké veci) = 10 (tých vecí).
Ale 8km + 2m nie je 10 - alebo je? Čoho?

A čudujem sa veľmi, to mi môžeš veriť...

A už naozaj howgh.

Offline

 

#14 14. 04. 2024 22:34

check_drummer
Příspěvky: 4896
Reputace:   105 
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

↑ jarrro:

Ano pokud to vezmeme jako definici, že číslo před kterým je "než" se bere jako základ pro určení toho zlomku, tak ok. Ale musím zase dodat jen - chudáci děti. :-))


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#15 14. 04. 2024 23:18 — Editoval laszky (15. 04. 2024 15:13)

laszky
Příspěvky: 2376
Škola: MFF UK, FJFI CVUT
Reputace:   197 
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

↑ check_drummer:

Souhlasim. Neni dulezite, ze vsem nam je tu jasne, jak je to mysleno. Urcite se najde nekdo, kdo se kvuli podobnym prikladum v budoucnu bude soudit. Prikladam priklady spatneho zadani:

Maminka napekla nekolik kolacu a rozkrajela je na ctvrtiny. Anicka snedla dva kolace, Pepicek snedl o ctvrtinu vic. Kolik toho snedl Pepicek?

Druhy nejdelsi hokejovy zapas play-off trval 120 minut. Ten nejdelsi vsak byl jeste o tretinu delsi. Jak dlouho se hral?

Offline

 

#16 15. 04. 2024 00:51

check_drummer
Příspěvky: 4896
Reputace:   105 
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

A když ty zlomky nejsou z celých částí, tak vzniknou ještě zamotanější až komické situace, např.:

Čtvrtina je o polovinu menší než polovina. :-)


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#17 15. 04. 2024 00:52

check_drummer
Příspěvky: 4896
Reputace:   105 
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

↑ laszky:
Na soud to asi je, otázka je jaká je erudice soudních znalců oboru matematika...


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#18 15. 04. 2024 08:02

check_drummer
Příspěvky: 4896
Reputace:   105 
 

Re: Přijímačky na SŠ - nesmyslné zadání

misaH napsal(a):

↑ check_drummer:

Zlomok je vždy z niečoho

To právě není, říká se tomu abstrakce. To jako kdybych řekl, že přrotzené číslo vždy onačuje počet něčeho - ano, tak číslo vzkniklo, ale díky asbtrakci s čísly vesele pracujeme aniž bychom se zajímali o to, počet čeho to vlastně je, 5x3, 6+4, apod.  stejné je to se zlomky, vznikly jako část něčeho, ale rovněž s nimi pracujeme tak, že neoznačují čeho konkrétně to je část, 8x1/4, 3+1/5, apod..


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson