Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj potreboval bych pomoci s temihle dvema priklady kde a je realny parametr
Offline
Ještě pozdrav,
první úlohu konzultujeme zde.
2. úloha - je tak?
Zkontroluj, prosím, zápisy a přidej své návrhy k řešení viz pravidla. Děkuji.
Offline
↑ jelena: ahoj ta 6 je taky ve jmenovateli
Offline
↑ lukasstork:
no tak to můžeš opravit (klepnutím na zápis ho přeneseš do zprávy a opravíš), vytknout v jmenovateli zlomku napravo číslo 2 a směle vpřed s vlastními návrhy - viz vzorové řešení v 2. tématu.
Offline
↑ lukasstork: tu levou stranu bych secet a pak to vsechno vynasobil 2(a+3) a potom nevim
Offline
↑ lukasstork:
násobit jmenovatelem můžeš pouze v případě, že jmenovatel není 0. To ještě nemáš ošetřeno.
Tedy začni hned pohledem na zadání a pro které a rovnice nemá smysl - to bude 1. bod do diskuse parametru. Potom tak, jak navrhuješ - všechno převést nalevo, společný jmenovatel, napravo =0 a diskutovat, kdy je zlomek nulový.
Offline
↑ jelena: po úpravě mi vyšel diskriminant jako další kvadraticka rovnice 2x^2-x(a+1)+(a+3) je to prosím správně
Offline
↑ jelena: a pak nevím co s tím dal
Offline
↑ lukasstork:
spíš nám tak vyšel čitatel zlomku: 2x^2-x(a+1)+(a+3)
řešíme:
Zlomek je nulový, pokud je nulový čitatel: (a jmenovatel není nula, ale to jsme měli již v prvním kroku diskuse, že pro rovnice nemá smysl a úpravy provádíme pro ].
M8me kvadratickou rovnici s parametrem diskriminant D kvadratickou rovnice a provedeme diskusi počtu kořenů. Je to jasné, jak sestavit D? Děkuji.
Offline
↑ jelena: Jo Jo promin ten diskriminant mi vyšel a potom stačí kdyz ten diskriminant rozdělil na součin a provedu diskusi ?
Offline
↑ lukasstork:
ano, libovolnou metodou, kterou používáš pro vyšetření nulových bodů a znamének kvadratického trojčlenu (např. jak navrhuješ rozkladem na součin), provedeš diskusi počtu kořenů.
Pro interval, kde je jeden dvojnásobný a 2 kořeny, sestaviš i zápis pro kořeny .
Offline
↑ jelena: takže ty kořeny by mely byt
a je to tak ?
Offline
↑ lukasstork: promin
ma to bejt a
Offline
lukasstork napsal(a):
↑ jelena: takže ty kořeny by mely byt
a je to tak ?
ano, to jsou kořeny pro neznámou v diskriminantu (nulové body pro ).
Teď můžeš rozklad na součin - máme, nebo tabulku, nebo číselnou osu. V příspěvku 15 to není dobře.
Offline