Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 04. 06. 2015 19:57 — Editoval Ladis (04. 06. 2015 20:36)

Ladis
Reputace:   

Kombinatorika

Ahoj,

nejsem zrovna odborník přes kombinatoriku a už na střední jsem si moc nevěděl rady, zkrátka mi to vše přijde tak nějak "stejné". Každopádně dostal jsem se teď do situace, kdy se k této tématice potřebuji znovu přiblížit a mám před sebou dva příklady. Byl bych velmi vděčný za rady, neboť opravdu nevím, jak k tomuto tématu pořádně přistupovat :(. Definice variací, kombinací, permutací a všech pojmů s tím spojených mohu číst stále dokola ale stejně v reálné úloze pak nedokážu určit, co vlastně využít.

1. úloha: Cestovní lístky mají 9 očíslovaných okének. Kolika různými způsoby mohou být nastaveny kódy v označovacích strojích, jestliže se dírkují 4 okénka?

Zde si moc nevím rady, nedokážu se ze zadání chytnout nějak moc žádného záchytného bodu :\, napadá mě něco takového: $\frac{!9}{!5!4}$ Ačkoliv proč, to zkrátka nedokáže moje hlava pobrat (řešení tipuji dle shlédnutých jiných řešených příkladů)

2. úloha: Tři české a pět anglických knih je třeba uspořádat na poličce tak, aby byly seřazeny nejprve anglické a pak české knihy. Kolika způsoby to lze provést?

Zde jsem se k výsledku dopracoval ptaním se, kolik je vždy možných vhodných knížek k uložení na danou pozici, čili:
5x4x3x2x1x3x2x1 = 720 možností
- na první pozici připadá v úvahu výběr z pěti anglických knížek
- na druhou pozici připadají v úvahu již pouze čtyři anglické knížky, neboť jedna knížka je už na první pozici
- takto jsem postupoval až po pátou anglickou knížku
- na šesté pozici připadají již v úvahu tři české knížky