Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Čo sa týka olympiád na tomto fóre, zdá sa mi nespravodlivé, že niekto si sem dá vyrieši? príklad z mat. olymp. bez toho aby na to upozornil, čo je to za príklad. (myslím, že sa to stalo viac krát) A ďalší sa s tým trápi doma sám a vypočíta to horšie pretože mu nemá kto pomôc?.
Nešlo by to spravi? tak, že by sme založili tému na olympiády a keď by tam dal niekto príklad, musel by aj on porozmýšla? a nepísali by sme (resp. ste, lebo ja s mat olymp. si trúfam po základnú školu) celé výsledky?
Offline
No tohle je obecne problem. V pravidlech tohoto fora je vyslovne uvedeno (viz. pravidlo 6), ze se sem nesmi posilat aktualni ulohy z olympiad. Kdyz to sem ale presto nekdo napise, tak se to stejne nepozna, pokud na to nekdo vyslovene neupozorni. Cili pokud chce nekdo provest maly podvod a nechat si vyresit priklad z olympiady, neexistuje podle me zadny efektivni zpusob, jak to odhalit, leda by tady byl neustale pritomen moderator, ktery by musel mit prehled o prikladech v olympiadach.
Na druhou stranu, to ze si nekdo necha vyresit priklad z olympiady mi prijde dost nelogicke, protoze v dalsim kole uz stejne budu muset priklady resit sam, takze podle me to zas takovy problem neni. Kdo se takto dostane do dalsiho kola, ten stejne neuspeje...
Offline
matoxy napsal(a):
Čo sa týka olympiád na tomto fóre, zdá sa mi nespravodlivé, že niekto si sem dá vyrieši? príklad z mat. olymp. bez toho aby na to upozornil, čo je to za príklad.
Mně se to taky zdá nespravedlivé, ale bohužel když ty (všechny) příklady neznáme, nemůžeme to nijak odhalit… Já třeba nemám ani páru, co jsou letos za příklady do olypmiády, takže zkrátka to vyřešit dost dobře nejde. Navíc kdo chce podvádět, ten si cestu najde.
Lishaak napsal(a):
Na druhou stranu, to ze si nekdo necha vyresit priklad z olympiady mi prijde dost nelogicke, protoze v dalsim kole uz stejne budu muset priklady resit sam, takze podle me to zas takovy problem neni. Kdo se takto dostane do dalsiho kola, ten stejne neuspeje...
Zase tak jistě bych to netvrdil – alespoň když jsem matematickou olympiádu řešil já, domácí kolo bylo těžší než okresní, protože jsme na něj měli fůru času. Když jsem vyhrál okresní kolo, ve kterém jsem vypočítal všechny příklady, v domácím kole jsem vypočítal asi tři a půl příkladu, s poledním mi pomáhala naše profesorka matematiky.
Offline
K olympiádím obecně : A to je přesně to , že se dávají olympiády,pomalu jakékoliv, povinně , aby byla lepší známka ...atd
a je to pořád dokola, aby škola byla nejlepší , aby se zviditelnila, .... ale jestli opravdu žáci mají zájem
je vedlejší.Pak si hledají skulinky, jak problém obejít....Není to pomalu tak se vším ?
Offline
Na druhou stranu, to ze si nekdo necha vyresit priklad z olympiady mi prijde dost nelogicke, protoze v dalsim kole uz stejne budu muset priklady resit sam, takze podle me to zas takovy problem neni. Kdo se takto dostane do dalsiho kola, ten stejne neuspeje...
Je v tom mala nyance.. občas je práce na olympiádě podmínkou jedničky na vysvědčení, tak si ten člověk nechá od někoho poradit s příklady, které předchází školní kolo.. a za to už třeba dostane jedničku.. takže to jestli se ten člověk dostane dál nebo ne, mu je už jedno..
Offline
Je pravda, že dos? ľudí robí olympiády pre známky a na to im stačí len postup z prvého kola (aspoň vo väčšine prípadov). Avšak ak takýto človek príde sem a uvidí tému olympiády a má príklad z olympiády tak s použitím prostej logiky ho dá automaticky tam. Je malá pravdepodobnos?, že si bude číta? túto tému asi tak ako nečíta pravidlá fóra. Ak tam nebude napísané niečo v zmysle "príklady neriešime, len pomôžeme pri riešeníé" alebo niečo v tom zmysle, nemal by prečo uvažova?, že bude dáva? príklad do inej témy a je už na odpovedajúcich čo mu odpíšu. Hmm?
Offline
Co se týče zadání SŠ olympiády, podívejte se na http://cgi.math.muni.cz/~rvmo/ABC/57/57domaci.pdf . Řešil někdo z vás tu na fóru některou z těch úloh? Já osobně jsem tu žádnou neviděl...
A ZŠ olympiáda je tu:
http://cgi.math.muni.cz/~rvmo/Z/57/Z57zad.pdf
z té jsem tu viděl mazaná čísla a příklad s Jirkovou čokoládou...
Offline
Me dosla na mail zadost o reseni Jirkovy cokolady a rotacniho valce.. .-)
Od nicku "nikdonikdo"
Offline
Kondr napsal(a):
Co se týče zadání SŠ olympiády, podívejte se na http://cgi.math.muni.cz/~rvmo/ABC/57/57domaci.pdf . Řešil někdo z vás tu na fóru některou z těch úloh? Já osobně jsem tu žádnou neviděl...
A ZŠ olympiáda je tu:
http://cgi.math.muni.cz/~rvmo/Z/57/Z57zad.pdf
z té jsem tu viděl mazaná čísla a příklad s Jirkovou čokoládou...
Srdecne zdravim, z prvniho bloku jsme resili Klarku, ktera psala trimistna cisla - ja mailem, ale pouze napad, ty - na foru :-), z druheho bloku - to, co pises a jeste vic (autor nikdonokdo)
U mazanych cisel bylo vse v poradku http://matematika.havrlant.net/forum/vi … php?id=742 - autor tematu na me upozorneni, ze je to z olympiady, poslal vlastni navrh vselku rozumny, bylo videt, ze princip pochopil, pak jsem ho trochu nasmerovala mailem a dokonce jsem mu doporucila prokonzultovat celkove reseni s tebou :-) Nebot olympiady neni moje silna stranka.
http://matematika.havrlant.net/forum/vi … php?id=745 - pak tu byla Severina s vlastnim resenim, take myslim pristup bez vyhrad - prisla s vlastnim napadem.
Ale to, co zde na foru provadel nikdonikdo, to bylo opravdu nemile a take se ten jeho zpusob, jak si vylepsit znamku, resil - uz je to prohovoreno a uzavreno. Proto bych prosila nikdonikdo uz NECHAT na pokoji, verim, ze pochopil, jak se veci maji.
Poznat, ze zadani je olympiadni, neni tezke - neni uplne standardni nebo neni mozne ho resit standardnim zpusobem vzhledem k dosavadnimu vzdelani resitele - treba uloha, bezne resana pomoci rovnic, se ma resit uvahou a podobne.
A pokud jsem to podezreni pojala, tak se to bez obtizi vygooglovalo - presne takove odkazy, co uvadi kolega Kondr nebo dokonce i napady na reseni na jinem foru, ale nebylo to nic moc dobre :-). Asi jsem mela po tomto zjisteni smazat cely svuj prispevek s resenim, ale zas jeste pred zjistenim jsem to slibila vypocitat, tak mi prislo neseriozni najednou mazat a prohlasovat, ze ten slib nebude splnen.
Asi by se tomu alespon castecne predeslo, kdyby tady, jak navrhuje kolega matoxy, otevrelo samostane tema olympiady a netradicni ulohy - s tim, ze budou pouze napady, ale ne cele reseni. Jelikoz, pokud je to clovek matematicky zdatny, tak mu postaci i jen naznak, matematicke zpracovani uz svede sam. Pokud neni matematicky zdatny, tak je zbytecne resit olympiady i kdyby za ucelem vylepseni znamky.
Uplne tomu nezabranime a abych byla opravdu uprimna, nejde ani o to, ze se o radu pozada. Vyhledat forum muze v podstate kazdy, pouzit takove zdroje a rady, co jsou dostupne, take neni zakazano. Ale vadi mi vylozene nepoctivy pristup :-(
Verim, ze uz nebudu nic podobneho rozebirat.
Offline
Ne, to je pouze Československá záležitost, která vychází z toho, že československá olympiáda patří k těm s nejdelší tradicí, od 60. let do 93 byla stejná pro obě země, v jejím vedení jsou lidé, kteří se v ní angažovali již před rozpadem federace a vztahy mezi Slovenskou a Českou komisí jsou proto velmi dobré. Od školního kola po celostátní jsou úlohy i termíny stejné, příprava před IMO je na Slovensku trochu jiná.
Pokud vím, tak organizační týmy okolo IMO nijak nezasahují do organizace národních a nižších kol, pouze se ví, z jakých částí matematiky mohou být vybrány úlohy na IMO a podle těchto omezení by se měly země řídit. Dokonce nejvyšší kolo čínské olympiády je těžší než IMO :)
Jinak Česká komise MO spolupracuje s polskem v rámci Trojstretnutie a od letoška s několik dalšími středoevropskými zeměmi v rámci Středoevropské MO.
Offline
Mám pocit, že s lidmi, kteří jednoznačně poruší pravidlo fóra o posílání úloh z olympiády, se tu zachází až příliš dobře. Já nesouhlasím s tím, že bychom měli pomáhat při řešení olympiády a to ani v případě, že ten člověk projeví snahu. Jestliže ten člověk o matematiku nemá zájem, tak olympiádu nemá řešit. Pokud má zájem, tak by si na řešení měl přijít úplně sám. Jestliže se mu to nedaří, je myslím dost řešených úloh z minulých let, na kterých si řešení může procvičovat. Jestliže ani pak nedokáže úlohu vyřešit, pak pro něj není olympiáda určena (do dalších kol by se stejně nedostal, takže si může počkat na řešení po závěrečném termínu).
Offline
Matematická olympiáda nemá za primární úkol porovnat matematické výkony studentů. Podobně jako olympiáda sportovní je oslavou sportu, matematická by měla být "oslavou matematiky" -- jde především o motivaci mladých lidí, aby se matematice věnovali, vyšší kola a různá soustředění pořádaná v rámci MO jim pak umožní scházet se mezi sebou, vyměňovat zkušenosti, vyslechnout si přednášky špičkových kantorů ... Když už se člověk do tohohle kolotoče dostane, tak ho to může po matematické stránce posunout dost dopředu. Problém ale je se do toho kolotoče dostat. Na našem gymnáziu jsme měli vždy aspoň 6 hodin matematiky týdně, tak jsme mohli během roku dělat i zajímavé příklady podobné olympiádním ve výuce. Ve vyšších ročnících (od kvinty) dokonce probíhaly speciální semináře, které měly studenty Jarošky připravit na krajská a spolu s ostatními Jihomoraváky i na celostátní kola. Někdo může říct, že je trochu nefér, že mají někteří studenti o tolik lepší přípravu k olympiádě než jiní. Nefér to je, ale spíš než v rušení podobných přípravných aktivit vidím řešení v nabídnutí pomoci všem, co mají o olympiádu zájem. Nemluvím o vyřešení prvního kola, ale třeba o nějaké návodné úloze, odkazu na podobný starší ročník apod. Ale bylo by to určitě lepší řešit jinak, než na základě dotazů od studentů, v tom se shodneme.
Offline
Pomoc lidem, kteri touzi se zdokonalit v matematice je urcite dobra vec a s Kondrem naprosto souhlasim. Napriklad zalozeni sekce, kde by se diskutovaly problemy z olympiad by nemusel byt uplne spatny napad. Na druhou stranu by to urcite nemely byt priklady soutezni, ale prave starsi kola, vzorove priklady, zajimave ulohy atd. Treba sekce ve smyslu "challenging exercises and olympiad problems" by se mi tady libila.
Offline
@Kondr: Souhlasím s tebou; docela mě mrzí, že u nás podobné semináře nebyly, myslím, že pak bych u matematiky třeba více zakotvil..
@Lishaak: S tim naprosto nesouhlasim :-) Clovek, ktery se nejakym zpusobem snazi, by mel byt odmenen - nikdo nemuze soutezicimu poradit na samotne olympiade (v tom vidim fair play cele mat. olympiady); treba ten clovek rychle vypadne, ale i tak mel nejakou snahu s tim neco udelat..
Offline
↑ Saturday:
Mozna, ze malinka nakopnuti, nebo nasmerovani spravnym smerem nemusi byt na skodu, nicmene nemyslim si, ze se slusi je zverejnovat na takto verejnem foru. Pokud si necham od nekoho soukrome poradit, nebo si i zaplatim za reseni, moje vec, ale netreba tu napovedu vykricet do celeho sveta...
Offline
↑ Lishaak: "netreba to vykricet do celeho sveta" -> me prijde, ze na tom tolik nezalezi.. kdyz uz si clovek muze koupit reseni..
To co se mi na tom opravdu nelibi je to, ze casto jde o to, kdo ma jak inteligentni pratele, rodice atd.. a to toto forum smazava, proto si myslim, ze malinko nakopnout si zaslouzi kazdy, kdo projevi snahu..
Offline
Zdravím vás :-)
speciálně kolegu Saturdaye, kterého jsem jestě po prázdniních "nezahlédla" (editace - vybavila, jsem, že zahledla - u bazénu :-)
K tématu:
- jsem pro samostatnou sekci s nějakým vhodným názvem,
- autor dotazu by měl uvést zdroj zadání a vlastní nápad nebo jiný úvod do problému,
- úplné řešení určitě uváděno nebude, pouze návod nebo doporučení (pokud úplné řešení uvede autor dotazu, to je v pořadku, jeho věc)
Totiž - různá domací kola jsou přece jen přípravou na ostrou verzi, kdy stejně žádná pomoc nebude. Navíc se požaduje určita úprava práce, což třeba pro žáka 6. třídy věc zcela nová a v tom si musí poradit sám.
A rozhodně budeme doporučovat korespondenční semináře, zejména takový, co má v podpisu kolega Kondr :-)
Ohledně pomoci inteligentních rodičů apod. :-) minuly rok jsem byla od jedné mamínky požádána o pomoc s domací olympiádou pro 5 třídu (zadání už jsem uměla nazpamět z fora). Něco jsem překontrolovala, něco jsem doporučila, ale v globálu jsem vysvětlila, že podobná pomoc je zbytečná z jiného důvodu - řádu zadání bych třeba vyřešila za použití úplně jiných "dospělých" postupů, ale v 5. třídě se musí na výsledek přijit třeba úvahou... Kolegyňka se trochu divila a měla jsem pocit, že usoudila, že to jednoduše neumím :-)
Editace: jelikož kolega Lishaak smazal dnešní příčinu této debaty, uvažuji, že kolegové, pokud nebyli na foru v dopoledních hodinách, asi nechapou, proč je najednou takový zájem-nezájem o olympiády :-)
Offline
Jelikož debata nebyla ukončena, tak se ptám, jak se má správně reagovat na tento příspěvek: http://forum.matweb.cz/viewtopic.php?id=2488 ?
Offline
Muj nazor zustava porad stejny, tedy pokud vubec pomahat s resenim prikladu z aktualniho domaciho kola, pak soukrome (napr. e-mailem) nikoliv zde verejne na foru. Samozrejme tady nejsem vrcholna autorita, cili pokud napriklad kolega Saturday, nebo kdokoliv jiny, ma v tomto smeru jine umysly, samozrejme mu nemohu a ani nechci branit.
Offline
Chtěl bych jen dodat jeden výrok Jaroslava Švrčka (starý cca týden a půl):
"Mě ta naše matematická olympiáda připadá jako Řím před kolapsem."
Offline
Pokud někdo vloží aktuální úlohu z nějaké soutěže (a poruší tím tak 6. bod pravidel), mohl bych k němu přidat poznámku - něco jako "PORUŠUJE PRAVIDLA". Kdyby pak posílal další úlohy, hned by každý věděl, že je to možná zase z olympiády. Vypadalo by to takhle:
Text samozřejmě může být jiný, ale musí mít maximálně 30 znaků. Prvnímu porušení to samozřejmě nezabrání, ale aspoň něco...
Co vy na to?
Edit: Ta IP adresa by tam samozřejmě nebyla vidět.
Offline
Offline