Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Přečetl jsem to dobře? První člen je na třetí?
Geometrická posloupnost - každý další člen dostaneme násobením předchozího kvocientem, tj. zde máš členy an, an+1 a an+2 , z toho bych vytvořil soustavu dvou rovnic. (an+2 = an * q * q; an+1 = an * q)
Nemám scaner a v texu by to bylo na dlouho... chytneš se?
Offline
Ano, pokud najdeš q, kterým dostaneš (an+2 = an * q * q; an+1 = an * q), dokážeš tím, že posloupnost je geometrická
Offline
Co je to "přípustná hodnota"? Pravděpodobně by to mělo být to, že všechna čísla ze zadání jsou dobře definovaná. Zjevně je každý další člen vyroben z předchozího vynásobením číslem , tedy geometrická posloupnost to bude jen tehdy, když , zatímco čísla v zadání jsou dobře definovaná jen pro . Toť jen poznámka nejspíš směrem k tomu, kdo takové polomatematické zadání vymyslel. :-)
Offline
↑ musixx:
Takáto formulácia sa používa vtedy, keď zámerom zadávateľa úlohy nie je explicitne určovať podmienky riešiteľnosti. Povie sa, že pre všetky a,b pre ktoré "sa to dá" - ktoré to sú je momentále nedôležité...
komentář 1) je člen an 2) je kvocient vyjádření pomocí an x q = an+2 3) $ je člen an+3
L=P
Offline
↑ Dana1: Stejnou logikou dovedenou ad absurdum kousek dál má úloha
"Dokažte, že pro přípustné hodnoty a, b tvoří výrazy a, a+b, a+3b tři za sebou jdoucí členy aritmetické posloupnosti."
řešení -- to, že pod přípustnou hodnotou se skrývá nulové b je pak vlastně v pořádku. To se mi moc nezdá, i když s tím samozřejmě dokážu žít. Na polomatematičnosti takového zadání trvám.
Offline
↑ Speeder:
Kolega musixx využil své právo a označi téma za nevyřešené - rozumím tomu tak, že je třeba věnovat pozornost debatě ohledně pojmu "přípustná hodnota".
Tak to téma opět odznačím.
↑ musixx:
Wikipedie by Tobě způsobila jisté potíže, co se týče důkazu aritmetické posloupnosti, ale nenašla jsem takovou podmínku (ohledně ) v Rektorysovi, tak tomu nevěřím :-)
JInak v tomto zádaní bych to viděla tak: podmínka vznikne ze zadání, podmínka při hledání q. Tedy na závěr důkazu se vytvorí množina "přípustných hodnot".
V tomto smyslu, že podmínky sbíráme cestou vpřed, ale ne, až je po všem, jsem vědla debatu i s važeným kolegou Rumburakem, které mé úvahy označil za příliš hluboké :-)
Prosazuji to i v jiných příspěvcích, že podmínky předem.
Ale já si jen tak hraji, protože jinak neumím.
Zdravím srdečně debatující společnost a téma odznačím :-)
Offline
↑ jelena: Nechci se pouštět do žádných diskuzí na téma přípustných hodnot. A nechytejme se za slovíčka, jestli může být nulová diference u aritmetické posoupnosti (ale to vím, že víš, :-) že o tom můj příspěvek není). Téma jsem odznačil za vyřešené jen proto, aby ten můj komentář o polomatematičnosti zadání nezapadl, možná aby na něj reagovala ↑ Dana1:. Nic víc. Sbírání podmínek za pochodu bych přijal, výsledné řešení pak musí být formou nějaké tabulky, to je jasné. Jistě si umíme představit situaci (ne úloha "dokažte, že..." ale třeba "najděte kvocient..."), kdy pro různé parametry budou řešení zcela odlišná.
EDIT: Pokud už nikdo další nebude mít potřebu k tomu nic dodat, tak téma zítra ráno znova uzavřu (pokud nezapomenu), abychom maximálně udržovali pořádek aspoň v sekci SŠ.
Offline
↑ musixx:
Wikipedie - to jen abych nějak "odborně navázala" :-)
Děkuji.
Vážně - je moc dobře, že se zapojujete nejen do řešení problémů kolegy stuarta clarka, ale i do sekcí SŠ, ZŠ a upozorníte na, řekneme, nepříliš korektní přístupy at už k zadání, tak i řešení.
Za smysl pro pořádek bych udělila * na nástěnku, jen kdyby tá samotná nástěnka nebyla tak zaprášena. S označováním témat v sekci VŠ (a se zpětnou odezvou autorů dotazů je třeba něco dělat - snad v příslušném tématu).
Konec OT a prosím zpět k nekorektnostní zadání. Děkuji.
Offline
↑ musixx:
Môžeš si trvať, je to Tvoja vec.
Celé debaty takéhoto druhu mi pripadajú úplne zbytočné. Zadaná úloha sa rieši tak, ako keby sme už mali všetky podmienky určené, lebo v tomto
okamihu nemáme napríklad na ich priame určovanie (časový, pedagogický) priestor. Nikto predsa netvrdí, že podmienky neexistujú alebo čo.
Tvoj názor je, že je to nekorektné a môj, že korektné, minimálne prípustné. Proste vieme, že v tomto príklade riešime za určitých podmienok a
predpokladáme, že sú splnené. Aký majú tvar nás momentálne nezaujíma.
Svojím "kontrapríkladom" si ma nepresvedčil, bohužiaľ a ani ma nijako presviedčať nemusíš. Myslím, že veľmi dobre viem, čo myslíš.
Pripadá mi to trochu ako handrkovanie sa, že keď sme pýtali v obchode jeden rožok a dali nám ich päť, tak vlastne našu požiadavku splnili... Samozrejme, že áno...
Samozrejme, že by bolo lepšie, keby sa tie podmienky explicitne vyjadrili. Ale možno by sa tým vyjadrovaním minula veľká časť vyučovania, ktoré malo byť venované geometrickej postupnosti. Učiteľ môže podľa svojho matematického povedomia okomentovať formuláciu v zadaní, nič mu v tom nebráni... a môže žiakom dať na domácu úlohu podmienky doplniť.
Mimochodom, súhlasím s Jelenou, že "prípustné hodnoty" sú všetky, ktoré vyplynú z celého riešenia, nie iba tie, ktoré sú priamo viditeľné na výrazoch v zadaní... veď podmienky riešiteľnosti sa vždy získavajú pri celom postupe...( napríklad typické je delenie algebraických zlomkov, dopredu si nemusí nikto uvedomiť, čo je budúci menovateľ...)
Howgh, ja sa už vyjadrovať nebudem. Majte sa všetci fajn.