Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑↑ Andrejka3:
Tu reflexivitu takto často oddůvodňují na fóru MU, kde vždy tvrdí, že je nejlepší si místo všech studentů dosadit jen studenta A a pokud se navzájem nevylučují (např. A sedí ve steném sloupci jako A), tak je reflexivní (asi to nemusí být vždy tak jasné).
Ta tranzitivita mi nejde do hlavy ... mám ji tedy správně? ... pokud mám v obrázku relace AB, BC, tak AC nemůže být v relaci, protože A není o dvě řady před C? Nebo to chápu špatně? ... nebo to má být, tak, že relaci BC vytvářím bez ohledu na předchozí AB? ... takto:
AB:
A
-
-
B
BC
B
-
-
C
AC
A
-
-
C
?? ... v tom případě by pak měla být tranzitivní?
Offline
Podle tvého zadání:
Student A je v relaci R se studentem B , formálně (X, Y ) ∈ R, právě když
A sedí alespoň o dvě řady před B (tj. mezi nimi je další řada) .
Je tam slovo alespoň.
Předpokládejme, že A je v relaci s B. Předpokládejme, že B je v relaci s C.
Pak B je aspoň dvě řady před A. C je aspoň dvě řady před B. Odtud vidíme, že C je aspoň čtyři řady před A.
Můžeme složenou relací dojít od A k C? Pokud ano, pak je relace tranzitivní. Pokud ne, pak není.
Offline
↑ Baktor:
Jestli máš obrázek správně....
Není tam zakreslen problém druhé dimenze - sloupců. Co když tady je podstatný. (je podstatný)
Offline
↑ Andrejka3:
No jasně, to slovíčko alespoň tam je, už mi to došlo, takže tranzitivní je :) ... dalo by se tedy mé "oddůvodnění" tranzitivity (ANO), symetrie (NE) a reflexivity (NE) považovat za správné? Zeptám se ještě prosím na tu antisymetrii ... nevím jak ji zde najít :/
Offline
↑ Baktor:
Než si rozmyslím, zda je to odůvodnění dobré a antisymetrii, uvaž následující situaci:
A - -
- - -
- - B
- - -
C - -
Dopředu = dolů.
Je A v relaci s B? B s C? Proc neni A s C?
Edit:
Dělám chyby. První relace zachovává řady ale posunuje aspoň o dva sloupce. Druhá relace posouvá aspoň o dvě řady vpřed, ale nené řečeno nic o sloupcích, takže určitě může měnit sloupce.
V příkladu výše je A v relaci s C. Omlouvám se.
Offline
REFLEXIVNÍ - Student A nesedí ve stejné řadě jako on sám a A sedí alespoň o dvě řady před sebou samým, čili reflexivní NENÍ
Nepovažuji to za dobré opodstatnění toho, že relace není reflexivní. Mějme množinu {1,2} a na ni relaci R ={(1,2),(2,1)} = S. Relace R a S nejsou reflexivni, ale jejich slozeni je reflexivni.
Neboli, kdybys aplikoval svou logiku na tento případ: 1 se nerovná 1 a 1 se nerovná 1, asi by to vedlo podle tebe na to, že RS není reflexivni. Ale RS = {(1,1),(2,2)} (rovnost na {1,2}).
Je tomu rozumnět? Kdybys tuto logiku použil už na výslednou, tj. složenou relaci, pak bych s tím problém neměla.
Navrhuji, nakreslit si tu relaci:
_ _ _ _ A _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Dolů je jako před. Neboli zdola se dívá učitel.
Doplnit křížky tam, kam se od studenta A složenou relací můžeme dostat. Je to nejjednodušší cesta, jak to celé dořešit.
Offline
Proč není A s C? ... to opravdu nevím, protože o sloupcích v relaci není řeč, takže to, že B je vychýleno ze sloupce přeci tranzitivitu neporušuje.
To kreslení:
_ _ _ _ A _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ x _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
s křížkem se mohu dostat maximálně sem? ... nevím, úplně jsem se do toho teď zamotal.
Offline
↑ Baktor:
Ano, máš pravdu, omlouvám se ajsem ráda, že ses ozval.
Prosím přečti si pár příspěvků výše, něco jsem editovala, je to tam připsané.
_ _ _ _ A _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
x x x x x x x x x x
x x x x x x x x x x
Tranzitivní podle mě je. Symetrii jsme vyřešili - symetrická není.(jen pozor pokud má třída jen 2 sloupce je složená relace prázdná, protože relace S je pak prázdná. Prázdné relace jsou symetrické).
Reflexivitu jsme vyřešili. Není reflexivní.
Antisymetrie...
Pokud pro každé dva A,B takové, že A je v relaci s B a B v relaci s A platí, že
A=B, pak je relace antisymetrická.
V našem případě žádné A,B takové, že A je v relaci s B a současně B s A nenajdeme. Je proto antisymetrická.
Offline
↑ Andrejka3:
Nic se nestalo. Já moc děkuju za trpělivost a upřesnění oddůvodnění těch relací, hned je to lépe pochopitelné. Měj se hezky ;-)
Offline
Dobrý den, také řeším podobnou úlohu jako kolegové a také bych rád požádal o překontrolování mých úvah a třeba i o radu :)
Mé zadání zní:
Student X je v relaci R se studentem Y, právě když X sedí jednu řadu před Y.
Student X je v relaci S se studentem Y,právě když X a Y sedí hned vedle sebe ve stejné řadě.
Formálně zapsáno tedy
Po složení mi vychází, že Student X je v relaci S po R, právě když X sedí jednu řadu před Y a zároveň sedí ve sloupci na levo nebo na pravo od něj.
Formálně tedy
Potom tedy:
REFLEXIVNÍ: => Není reflexivní
SYMETRICKÁ: Pokud pak , tedy => Není reflexivní
Chci se zeptat, jestli jsou mé úvahy prozatím správné, nebo je někde chyba. Předem děkuji za pomoc :)
Omlouvám se za LaTeXový zápis SpoR, nenašel jsem odpovídající znak, je tím myšleno tedy S po R
Offline
Zdravím,
Mám podobný příklad, jeho zadání mi ale připadá docela nešikovné, protože se relace R a S navzájem vylučují.
(Opravte mě prosím jestli plácám nesmysly.)
R: X nesedí ve stejném sloupci jako Y
S: X a Y sedí hned za sebou ve stejném sloupci (X za Y nebo Y za X)
Určete, které z následujících vlastností (Reflexivita, symetrie, antisymetrie, tranzitivita) vždy splňuje složená relace S R.
Offline
↑ misterion:
Ano, to jsem si u svého zadání původně myslel taky (stačí si přečíst můj příspěvek). Z toho, co jsem zde ale pochopil, se dá říci, že později aplikovaná relace má vyšší "prioritu", než dříve aplikovaná (Jedná se jen o mou úvahu z toho, co jsem si mohl zde a jinde přečíst! Je dost možné, že má uvaha je špatná). Tedy v tvém případě bych relaci S po R složil na X a Y sedí hned za sebou ve stejném sloupci (tedy v podstatě pouze S). Ale jak říkám, je to jen má úvaha, správnost rozhodně nezaručuji, vlastně hlavně kvůli ověření této úvahy jsem napsal sem
Edit: Nebo spíše na X a Y sedí hned za sebou není mezi nimi další řada, ale v RŮZNÝCH sloupcích. Sám se v tom moc nevyznám, ale nakonec jsem došel k tomuto
Edit2: To s tou prioritou je hloupost, spíš si to vem, jako že se nejdřív řídíš tou relací R a na výsledný prvek aplikuješ tu relaci S. Omlouvám se za zmatek :)
Offline
↑ Reaper:
Ahoj, pročetla jsem si to.
Je to hezké. U druhé relace můžete taky použít místo +- absolutní hodnotu rozdílu druhých složek. Že se rovná jedné.
Taky se můžeš zamyslet nad škaredými situacemi, kdy třída má nějaký malý počet řad nebo sloupců. Obvykle se pak stane, že složená relace je prázdná a pak se stává automaticky symetrickou, antisymetrickou a tranzitivní.
Offline
↑ misterion:
Relaci si můžeš představit jako šipky. (a,b) je v relaci, právě když vede šipka z a do b.
Složenou relaci pochopitelně taky. Akorát šipka složené relace vede od a k b, právě když se můžete z a dostat do nějakého c šipkou první relace (přestup) a pak z c nastoupit na šipku druhé relace, která vás dovede k b.
Prosím:
Byla bych vděčná, kdyby na tyto úlohy reagoval nějaký zkušenější člověk v oboru než já
:)
Offline
↑ Andrejka3:
Moc děkuji :) Ještě jsem si uvědomil, že jak jsem napsal "Po složení mi vychází, že Student X je v relaci S po R, právě když X sedí jednu řadu před Y a zároveň sedí ve sloupci na levo nebo na pravo od něj.", tedy názorně na obrázku:
- - - - -
- - x - -
- y - y -
Ale mělo by to být: "Student X je v relaci S po R, právě když X sedí jednu řadu před Y a Y sedí v libovolném sloupci" tedy:
- - - - -
- - x - -
y y y y y
Nejsem si úplně jistý, mělo by to tak být. Mohu ještě poprosit o potvrzení/vyvrácení? :)
Offline
↑↑ Andrejka3:
Bohužel vůbec nebyl čas se na to v posledních dvou dnech vrhnout, tak se omlouvám, zde jsem sepsal vše, k čemu jsem (hlavně díky vám) dospěl a co jsem pochopil. Myslím, že v porovnání se začátkem jsme dost postoupili a téměř mé zadání vyřešili.
Složená relace
Všichni jsou v relaci se všemi, jen ti v předních dvou lavicích nejsou v relaci s nikým.
Označme M množinu všech studentů.
Označme T = S o T. T = {(m,n) M x M/ m nesedí v prvích dvou lavicích}.
Reflexivita
T není reflexivní.
(Nedokážu se šipkou relace S a relace R dostat zpět ke studentovi, od kterého jsme vycházeli, protože od student v prvních dvou lavicích nevedou šipky relace S.)
Symetrie
Má-li třída nejvýše 2 řady, je T prázdná a tedy symetrická.
Má-li třída aspoň 3 řady, není T symetrická.
(Musí existovat (s1,s2) S o R a (s2,s1) S o R. Platí (s1,s2) S o R, ale neplatí (s2,s1) S o R. Nelze jít podle relace S zpět.)
Antisymetrie
Pokud má třída nejvýše 2 řady, je T prázdná a tedy antisymetrická.
Pokud má třída právě 3 řady, pak má-li jen jeden sloupec, je T antisymetrická. Má-li ale aspoň dva sloupce, není T antisymetrická.
Pokud má třída aspoň 4 řady, pak není T antisymetrická.
(Když má třída 3 sloupce a jeden sloupec tak neexistuje jina cesta než se relací S dostat od studenta1 sedícího ve třetí řadě ke studentovi2 sedícího v první řadě a potom relací R zpět ke studentovi1 ve třetí řadě, protože kdybychom relací R vybrali jinou možnost, už bychom relací S nemohli nikam jet. To znamená, že při této variantě, se dostaneme složenou relací vždy od studenta1 ke studentovi 1 a to znamena, že student1=student2. V každém dalším případě větší třídy už máme vice variant jak jet šipkou relace S, tudíž vždy najdeme alespoň jednu dvojičku, kdy se student1 ≠student2.)
Tranzitivita
Relace T je tranzitivní v každém případě.
(Zde musí platit, abych se dostal složenou relací od studenta1 ke studentovi2 a pak od studenta2 ke studentovi3 a zároveň se dostal primo od studenta1 ke studentovi3. Při 3 řadách a jednom sloupci postupuju stejně jako u antisymetrie při těchto podmínkách. A zde by mi platilo, že student2 je vlastně student3 a tedy se dokážu dostat k němu primo – relaci S od studenta1 ke studentovi3 a relaci R od studenta3 ke studentovi3. No a když máme větší třídu, tak už se vždy najde nějaká možnost, jak splnit podmínku transitivity – třeba takhle:
o C
o o
B A
Tedy relací S půjdeme od A ke studentovi vlevo nahoře, pak relací R od něj k B (tj. x R y) pak relací S od B k C a relací R od C k C (tj. y R z). No a aby platila I druhá cast implikace a tedy výrok byl pravdivý, tak půjdeme relací S od A k C a pak relací R od C k C.
Použil jsem sice skoro vše, co jste mi radila, ale přidal jsem svoje vysvětlení, a snad jsem to pochopil správně. Jen bych prosil, o nějakou radu, jak ty důkazy a protipříklady zapsat nějak formálně, protože pochybuju, že takhle slovně by mi to pak Hliněný uznal.
Už teď jsem vám moc vděčný za pomoc a hlavně trpělivost :-)
Offline
↑ r0b1nh0:
Ahoj, budu se snažit ještě dnes na to odpovědět, ale bude to asi až v noci.
Offline
Offline
↑ Andrejka3:
Díky moc za reakci a upřenění, jak to kantorovi upřesnit, aby pochopil, že já tomu rozumím :-D
Jen se chci zeptat, zda u takovýchto příkladů se nemájí důkazy a protipříklady nějak matematicky dokázat, nějakými rovnicemi apod. Vůbec netuším jak bych to matematicky zapsal kdy daná vlastnost platí a kdy ne. Samozřejmě tam čistý text napíši, protože z toho asi kantor nejlépe pochopí jak to myslím a jak to chápu, jen pokud chce třeba matematické zápisy, tak abych kvůli tomu třeba nedostal žádné body nebo hodně málo.
I tak ale mockrát děkuji.
Offline
↑ Andrejka3:
Jestli máte trošku času tak bych chtěl poprosit o příklad zapsání té složené relace a jedné vlastnosti.
Vůbec netuším, jak napsat nějaký spor apod. Když uvidím nějaký příklad tak mě to nakopne a zkusím i nějak vytvořit matematické zápisy všeho ostatního.
Offline
Ať je pocet rad a je pocet sloupcu ve tride.
je množina studentů.
Pak relace
Reflexivita
Je , nebot . Tedy je pravda, ze , tudíž T není reflexivní.
Symetrie
Postupujme podle velikosti .
1) je symetricka.
2) (Ukázala jsem totiž, že )
Antisymetrie
Offline
↑ Andrejka3:
Takže nejprve u te antisymetrie vysvětlené slovně jsem to upravil takto a je to správně?
(Když má třída 3 řady a jeden sloupec tak neexistuje jiná cesta než se relací S dostat od studenta1 sedícího ve třetí řadě ke studentovi2 sedícího v první řadě a potom relací R ke studentovi1 ve třetí řadě, tedy student1=student3, protože kdybychom relací R vybrali jinou možnost, už bychom relací S nemohli nikam jet. To znamená, že při této variantě, se dostaneme složenou relací vždy od studenta1 ke studentovi1 a to znamená, že student1=student2. V každém dalším případě větší třídy už máme vice variant jak jet šipkou relace S, tudíž vždy najdeme alespoň jednu dvojičku, kdy se student1 ≠student2.)
A teď ta tranzitivita:
V případě, že se lze dostat od studenta1 ke studentovi2 a od studenta2 ke studentovi3, pak se požaduje, abychom se přímo dostali od studenta1 ke studentovi3. Pokud neexistuje složená relace student1 -> student 2 a zaroveň student2 -> student3 je složená relace též tranzitivní, například když je prázdná.
Příklad kdy taková trojice existuje:
o student3
o o
student2 student1
Složenou relací se dostaneme od studenta1 ke studentovi2 a zároveň se dostaneme složenou relací od studenta2 ke studentovi3, pak take platí, že se přímo složenou relací dostaneme od studenta1 ke studentovi3.
Akorát s tím matematickým vyjádřením daných vlastností si už vůpbec nevím rady. Doufám, že snad pro uznání bude stačit slovní zdůvodnění. Díval jsem se i na zápis, který použil Raeper v jednom z příspěvků výše ale nevím jak bych udělal zápis mé relace R, ze X sedí ve stejném sloupci jako Y.
Relaci S bych asi zapsal takhle.
Offline