Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Téma zavřeno
Pro Ivanu a pro Atramku :
dekuji, svoji zpravu jsem opravila :-), samozrejme, ze za sekundu, kdybych tam napsala rovnou jednotky frekvence, tak by to urcite trklo (Hz jsou symbolem pro jednotku v systemu SI a vyjadruji se jako 1 Hz = 1/s, proto rikame kmitocet 50 Hz nebo 50 1/s, ale ne spolecne Hz za sekundu)
Ted jeste popremyslim, jak s matematickym aparatem zakladni skoly se vysvetluje stridavy proud :-) Mam na to obrovsky prostor pri uklidu po opravach bytu a mam v planu hojne pouzivat vysavac, ktery napojim do zasuvky s (doufam) stridavym proudem (neb v opacnem pripade jsem ztracena). Tak, doufam, ze stridavy proud ani tentokrat nezklame, poklad nas obetavy :-)
Offline
Pro Atramku:
Střídavý proud je takový proud ,který se s časem mění.Nemá stejnou hodnotu.To ,že se velikost střídavého proudu mění s časem ,zaznamenáváme do grafu zvaného sinusový průběh.Tady nám fyzika předbíhá matematiku.V matematice se sinusový průběh jako goniometrická funkce učí až v druhém pololetí.
My si ,ale klidně dovedeme představit,že hodnota proudu se mění.Kladné hodnoty v grafu odpovídají jednomu směru proudu a záporné hodnoty v grafu odpovídají opačnému směru proudu.
/Představ si jeden závit cívky,kerý se otáčí mezi póly magnetu.To jste si určitě ve škole ukazovali./
Když Ti něco nebude jasné klidně napiš.
Zdraví Ivana -:)
Offline
Nevíte někdo jak se vypočítá tenhle typ ulohy?
Mam napriklad 3 delniky
1. delnik udela praci za 10 dnu
2. delnik...20 dnu
3.delnik...30 dnu
Jenze treti delnik se po 1 den prace uleje a vykasle se na to, takze za jak dlouho tu praci udelaji? zkousel sem to vypocitat mnoha zpusoby ale ani jednou mi to nevyslo spravne...:(
Predem dik za pomoc
Offline
Mohu tě odkázat na toto forum .Téma : ulohy o společné práci. Podívej se jsou tam některá řešení. :-)
Ivana
Offline
tohle je to forum :D, do toho sem to napsal a ty taky ;)
je tu sice priklad ze nekdo zacne pracoat az potrech hodinach ale ne ze po trech hodinach skonci...dalo by se to nejak odvodit ale ja to proste nedokazu
Offline
Pro Undertaker : Tak pojďme řešit spolu.
Když třetí dělník skončí po prvním dnu vykoná za ten jeden den 1/30 své práce
a těch jeho 29/30 zůstane pro další dva dělníky, kteří pracují každý svým výkonem.
1. dělník pracuje s výkonem 1/10 za den to znamená za x dní x/10
2. dělník pracuje s výkonem 1/20 za den to znamená za x dní x/20
zkusme sestavit rovnici : x/10 + x/20 + 1/30 + .... a teď ještě se musí odečíst ten výkon toho třetího dělníka a to je podle mne
(- x/29)
a to se bude rovnat 1.
Takže : x/10 + x/20 + 1/30 - x/29 = 1 ( Nevychází mi celé číslo,takže nevím jestli je výsledek správný.) :-(
Kdyby pracovali společně : x/10 + x/20 + x/30 = 1 vykonali by práci za 5,5dne. Napiš, jak uvažuješ a k čemu si došel .
Ivana
Offline
Ivana napsal(a):
1. dělník pracuje s výkonem 1/10 za den
2. dělník pracuje s výkonem 1/20 za den
3 delnik pracuje s vykonem 1/30 za den a pracoval pouze 1 den
Tento zacatek bych samozrejme pouzila take. dal ale trochu jinak
x doba, po kterou pracoval prvni a druhy delnik spolecne. A rovnice:
(1/10 + 1/20) x + 1/30 = 1
(3/20) x + 1/30 = 1 / . 60
9x + 2 = 60
x = 58/9 = pocet dnu, kdy budou pracovat jeden a jeden a druhy za predpokladu, ze treti pracoval jeden den.
Kdyby nepomahal, tak pracuji 20/3 dnu (coz je 60/9), tak jim te prace moc neubral, flakac jeden.
Pro Ivanu: posilam pozdrav a malou poznamku - pokud davas 29 do jmenovatele, tak vlastne rikas, ze jeho vykon je vetsi a muze praci udelat na 29 dnu (coz neni v uloze) :-)
Offline
Pro Jelenu :
Zdravím a děkuji za pomoc.Já už jsem se do toho tak zamotala! Těch 58/9 mi tam taky někde lítalo , ale nebyla jsem si jistá.Tak snad jsme tazateli pomohli.
Ale je to moc hezký příklad . Úlohu předám do praxe. :-) Ivana
Offline
Smesi - to je takoy typ uloh, kdyz davame dohromady ruzne, budu tomu rikat "slozky" s urcitou vlastnosti a bude z toho vychazet jedna spolecna hmota s jednou spolecnou vlastnosti. Muzeme michat roztoky s ruznymi obsahy, muzeme michat caje za ruzne ceny, ale postup bude vzdy stejny:
sestavim si tabulku (slozek muze byt neomezeno, napriklad tabulka bude pro 3 slozky):
Slozky smesi Vlastnost jednotky Mnozstvi slozky Celkem "přínos" slozky
složky směsi smesi do smesi
(1) (2) (1)*(2)
A a x ax
B b y by
C c z cz
Celkem:
smes ABC s x+y+z s(x+y+z) = ax +by + cz
Ted prakticky - z Belouna "Sbirka prikladu"
1. Z dvou druhu caje cena 160 Kč a 220 Kč za 1 kg je potreba namichat 20 kg smesi v cene 205 za kg, kolik kazdeho caje je potreba?
Slozky smesi Vlastnost jednotky Mnozstvi slozky Celkem "přínos" slozky
složky směsi smesi do směsi
(1) (2) (1)*(2)
tady je vlastnost - cena
čaj 1 160.- x 160x
čaj 2 220.- y 220y
(nebo 20 - x)
Celkem:
smes 1, 2 205 x+y = 20 205 * 20 = 160 x + 220 y
nebo 205*20 = 160x + 220 (20 -x)
Soustava rovnic:
x + y = 20
205 * 20 = 160 x + 220 y
2. Kolik gramu 60 % roztoku a kolik gramu 350% roztoku je treba k vytvoreni 100 g 40 % roztoku?
Slozky smesi Vlastnost jednotky Mnozstvi slozky Celkem "přínos" slozky
složky směsi smesi do směsi
(1) (2) (1)*(2)
tady je vlastnost koncentrace
roztok 1 60 % x 60x
roztok 2 35 % y 35y
(nebo 100 - x) nebo 35(100-x)
Celkem:
roztok 40% 40 % x+y = 100 40 * 100 = 60 x + 35 y
nebo 40*100 = 60x + 35 (100 -x)
Soustava:
x+y = 100
40 * 100 = 60 x + 35 y
3. Kolik soli a vody je potreba smichat pro zhotoveni 60 g 10 roztoku
Tady take bude vlastnost koncentrace, vtip je v tom, ze slu ma "100%" koncentraci a voda nulovou
Slozky smesi Vlastnost jednotky Mnozstvi slozky Celkem "přínos" slozky
složky směsi smesi do směsi
(1) (2) (1)*(2)
sul 100 % x 100x
voda 0 % y 0y
(nebo 60 - x)
Celkem:
smes ABC 10 x+y = 60 10*60 = 100 x + 0
Tady ani soustavu nepotrebuji :-)
A posledni predvanocni :-)
4. V cukrarne pripravuji balicky cukrovi, v krabickach jsou 4 druhy - vanilkove rohlicky po cene 120,- za kilo a kokosky v cene 150.-, linecke v cene 80,- a orechove trubicky v cene 180,- Kolik zaplatime za jeden kg smesi, kdyz cukrovi do krabicek davame ve stejnem pomeru.
Slozky smesi Vlastnost jednotky Mnozstvi slozky Celkem "přínos" slozky
složky směsi smesi do směsi
(1) (2) (1)*(2)
tady vlastnost- cena
rohlicky 120, 1 kg 120*1
kokosky 150.- 1 150*1
linecke 80,- 1 80*1
trubicky 180,- 1 180*1
Celkem: x 4 kg 4x = 120+150+80 +180
Opet resim pouze 1 rovnici.
Napis, jestli je to alespon trochu jasnejsi a co je potreba vysvetlit. Hodne zdaru :-)
Offline
Já jsem se včera taky zpotila nad synkovou pětiminutovkou na téma "Úlohy o společné práci", ze které dostali všichni další pětku:) Chtěla jsem ho doučovat a sklapla mi čelist...
Příklad: dvě písařky napsaly 65 stránek. Druhá napsala o pět stránek více než první, přestože první začala psát o hodinu dříve. Napíše totiž za hodinu o dvě stránky víc, než ta první. Kolik stránek napíší písařky za hodinu?
Offline
Meta napsal(a):
Já jsem se včera taky zpotila nad synkovou pětiminutovkou na téma "Úlohy o společné práci", ze které dostali všichni další pětku:) Chtěla jsem ho doučovat a sklapla mi čelist...
Příklad: dvě písařky napsaly 65 stránek. Druhá napsala o pět stránek více než první, přestože první začala psát o hodinu dříve. Napíše totiž za hodinu o dvě stránky víc, než ta první. Kolik stránek napíší písařky za hodinu?
To je uloha na stejnomerny pohyb :-), rychlost pisarek, cas pisarek a co dokazou :-)
x - napsala 1. pisarka
x+5 napsala 2. pisarka
x + x+ 5 = 65 napsaly spolu
x = 30 - napsala 1. pisarka, 35 napsala 2. pisarka
z jako neznamou uz dal nepouzijeme, pouze vypoctene hodnoty
y - pise za hodinu první
y + 2 - pise za hodinu druha
30/y - cas prvni
35/(y+2) - cas druhe
První pracovala o hodinu déle
30 35
--- - ---- = 1 (tady je 1 - hodina rozdilu)
y y+2
Hodne zdaru pri reseni rovnice a spolecnych uspechu ve skole :-)
Offline
Pro:Jelenu
JJ moc díky.Sice to nechápu úplně ale je to podstatně lepší.
Prosím tě jeětě-jak mám postupovat u tohodle příkladu?
Mám 1,5 litru 40% roztoku naředit na 17%, kolik budu potřebovat vody?
Předem moc díky :-)
P.S. ste šíleně hodní,hafo si toho vážím....:-)))
Offline
Prtě napsal(a):
Pro:Jelenu
JJ moc díky.Sice to nechápu úplně ale je to podstatně lepší.
Prosím tě jeětě-jak mám postupovat u tohodle příkladu?
Mám 1,5 litru 40% roztoku naředit na 17%, kolik budu potřebovat vody?
Předem moc díky :-)
P.S. ste šíleně hodní,hafo si toho vážím....:-)))
Dekujeme i my za pochvalu :
tak se podivej - co michame - 1,5 litru roztoku vlastnost 40 % a nevim kolik vody vlastnost 0 % - je jasne proc 0?
A davam to do me tabulky:
Slozky smesi Vlastnost jednotky Mnozstvi slozky Celkem "přínos" slozky
složky směsi smesi do smesi
(1) (2) (1)*(2)
roztok "stary" 40 % 1,5 40*1,5
voda 0% x y 0*x
Celkem:
novy roztok 17 % 1,5 + x 17(1,5 +x) = 40*1,5 +0
17(1,5 +x) = 40*1,5 a to je rovnice - vyresis sama? Napis, jak to dopadlo. Zdravim a hodne zdaru :-)
Offline
@frenks: s tímto ti poradím těžko. Výsledek asi nechceš, protože kalkulačku máš (pokud ne fyzickou, tak je jedna v nabídce start>příslušenství a další třeba www.google.com - do vyhedávacího pole zadáš -7*(-5) ). Co se týče postupu, tak "při násobení záporných čísel se dvě mínuska zruší" - není to moc matematické, ale tak nějak to funguje.
Offline
Ahojky,
Prosím,chtěl bych poradit s dvěma úlohami..
1)O přestávce je třeba upravit led,říká rozhodčí správci stadionu.Kolik času na to potřebujete?Máme dva stroje na úpravu ledu:ten starší potřebuje na celou plochu asi 30 minut,novějšímu stačí přibližně 20 minut.Kdybychom je poslali na led oba, ...."
Urči, za jak dlouho upraví ledovou plochu oba stroje společně.
2)V situaci z předcházejícího cvičení vyhlásil rozhodčí 15 minut přestávku na úpravu ledu.Ale na starším stroje se objevila drobná závada,kvůli které vyjel na led o 5 minut později než nový stroj.Byla plocha i tak upravena v průběhu přestávky?Vypočítej,za kolik minut od začátku práce byla celá plocha upravena.
Je to z lekce "NEZNÁMÁ JDE DO JMENOVATELI..
Díky moc za brzkou odpověĎ
Offline
2./ starší vyjel o 5 min později jeho výkon je :
x - 5
---------
30
novější ....................................výkon je : x
-----------
20
rovnice bude :
x - 5 x
-------- + ----------- = 1
30 20
20( x - 5) + 30 x = 20*30
rovnici snadno dořešíš a přičteš k tomu 15 minut přestávky a zjistíš jaká byla celková doba . :-) Ivana
Offline
Téma zavřeno