Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑↑ dosmarek:Můžu se zeptat kde se dá shlédnout ta letošní čeština?
Offline
↑ xmonika2:
http://leteckaposta.cz/324354298
Ale za odpovědi neručím. Takhle to koluje po internetu.
Offline
Od nás ze dvou gymnaziálních matematických tříd maturovali všichni a jen tři lidé s lehčí. Jinak jsme se shodli, že sice myslíme, že jsme všichni prošli, ale obtížnost byla výrazně vyšší, než tomu bylo v minulých letech nebo i u ilustračního testu 2012... nevím tedy, jak si představují, že má probíhat meziroční srovnávání, když jsou pokaždé jiné podmínky...
Offline
když nemají na těžkou úroveň, tak ji nemají dělat :P
ten test by neměl být o tom, aby se podle vzorových příkladů dokázali studenti naučit, ale aby dokázali vymyslet svůj postup z již naučených věcí. Když šli studenti na vyšší verzi to znamená, že sby měli mít dobré logické myšlení a dokázat si poradit s určitými příklady ne? Pokud tohle nezvládnou, jejich mínus. Když nemají dostatečné vědomosti, nemaj tam co lést.
Docela rád bych viděl zadání tý těžší verze, ale na internetu je jen lehčí
Offline
↑ bauik1:
jsi nějak OT, kolego.
V tomto tématu, pokud jsi ho prošel, kolegové se navzájem podporuji a přeji si úspěch. Účast na vyšší verze také považuji za určitou odvahu a cestu jak si zvýšit sebevědomí.
-----------------------------------
Mne by zajímalo, zda příprava pro vyšší verzi měla nějaký speciální, odlišný charakter - asi se nevystačilo s poctivým propočtem Petákové a Poláka a také zda i ze strany učitelů je jiný přístup k zájemcům o vyšší verzi. A v čem?
Děkuji, úspěšné výsledky přeji a zdravím.
Offline
↑ jelena:
Děkujeme za podporu.
Rozepíšu se za sebe.
Jsem z osmiletého všeobecného gymnázia; v maturitním ročníku jsme měli matematický seminář. V tomto semináři bylo: asi studentů na státní nižší; asi studentů na státní vyšší; a zhruba studentů na školní ústní část. Náš učitel z toho byl nešťastný, protože připravovat maturanty v jedné třídě na tři odlišné zkoušky je dost hrozné. Nicméně řekl, že to nebude diferencovat, a že všichni budou umět, co uzná za vhodné.
Tak jsme od září opakovali témata ke školní části, vždy jsme propočítali příslušné příklady z Petákové, a každé pondělí byla písemka, kdy se rozsah postupně zvyšoval, tj. ke konci roku byla písemka na všechno. Tímto docílil toho, že pakliže dostaneme příklad z goniometrie a pak pravděpodobnosti a pak třeba nějaký integrál, tak jsem schopni rychle přešaltovat....
Mezi písemkama byly klasické - 5 nebo 10 příkladů na výpočet; pak tam byly i testové úlohy, které byly sestaveny z maturitních testů (cermatích), přijímacích zkoušek na VŠ, a dalších testů. Ke konci roku jsme dostali i nějaké písemky v podobě maturitních testů (nižších i vyšších), nějaké, co jsme ještě neviděli. Vzhledem k tomu, že seminář je pouze 90minutovka, tak jsme byli schopni na rozumné výsledky test napsat.
Na gymnáziu jsme byli od začátku vedeni ke komplexnějšímu chápání matematiky, ne jen recept na puding v podobě počítání rovnic. Vzhledem k tomu, že jsem všechny maturitní testy (vyjma několika příkladů (viz: limita pseudogeometrické posloupnosti, která se tu řešila), dával bez problémů; rozhodně jsem se zkoušky neobával.
Nyní, když se zpětně dívám na zadání testů, tak mi to zas tak obtížné nepřijde. Ale je to z toho důvodu, že už jsem na tím ty dvě hodiny proseděl a odhalil podstatu všech příkladů. Skutečně, zadání těch příkladů, a to nekritizuji, jsou velice zavádějící a před samotným výpočtem je třeba odbalit ty kraviny kolem toho a převést si to na řešitelný úkol.
Zajímalo by mě, jak probíhá ono testování úloh, že to dávají vypočítat studentům; když by to samotní maturanti zřejmě asi ani neměli vidět. Že by to byla jen větička pro okrasu?
Většina úloh se před jejich použitím navíc testuje zhruba na vzorku dvou stovek žáků. Na základě jejich výsledků se zjišťují možné konstrukční chyby každé z úloh, jednoznačnost zadání, náročnost a řada dalších parametrů.
Offline
↑ smatel:
Děkuji za podrobné rozepsání. Na osmiletém gymnáziu si představuji, že i část, co si zvolila lehčí verzi, tak i z důvodu pohodlnějšího průběhu - ne, že by nezvládla požadavky vyšší.
Mně se pořád jeví, že zodpovědný učitel nebude sestavovat tým vrcholových sportovců a nacvičovat i techniku (včetně psychologické přípravy) na práci s testem. Že se objevily písemky sestavené formou testu - to je myslím novinka tohoto roku?
Jinak budeme pozorovat, že se objeví řada zaručených a drahých firem (mimo školství), kdo bude slibovat nácvik na statní maturity. Což se děje například v Rusku nebo v Izraeli (co vím). Ovšem tam je daleko větší dopad výsledku státní maturity na příjem na VŠ.
Zde se mi zatím jeví vyšší jako prestižní záležitost pro studenta, pro rodiče.
Z místních kolegů v minulém roce někdo vyšší maturitu psal - viz toto téma zpět, myslím, že také byla připomínka k nedostatku času. Snad by kolega Phate mohl porovnat verze, zkusím oslovit PM.
Testování na vzorků - nejsou to pilotní projekty? Zeptat se přímo CERMATu, pokud je zájem.
Ještě by bylo dobré slyšet, co na fóru (nebo i na hlavním a spřátelených webech) chybí pro podporu maturit - ale to si založte téma např. v Ostatním. Děkuji.
Offline
Ano, maturita byla mnohem obtížnější než loni. Ale po třech dnech, kdy mne přešlo rozhořčení objektivně:
Výhody:
Maturita nebyla nezvládnutelná. Stihl jsem všechno, s jedním příkladem jsem si neporadil (podcenil jsem kuželosečky), a udělal dvě hloupé chyby - znaménko a pak jeden myšlenkový zkrat.
Příklady byly zajímavější - netradiční příklady, žádné typové příklady z Janečka/Petákové.
Byla to výzva :-)
Čekal jsem, že na vyšší půjdou všichni "pro jedničku". Vyšší obtížností dojde k diferenciaci i mezi elitou.
Pokud se obtížnost udrží, myslím, že technické VŠ budou považovat vyšší úroveň za příjmačky (percentilově nebo známkou).
Nevýhody:
Nečekali jsme to, nepřipravovali jsme se na takovouhle maturitu.
Hodil by se delší časový limit.
Offline
Zdravím!
Nenahlížela bych na to metodou výhody x nevýhody, nebo řešitelnost. Celé je to o tom, že CERMAT garantoval stále stejnou úroveň a na základě toho jsme se rozhodli, zda na to máme nebo ne. Pokud jsme na začátku roku zvládli v časovém limitu ostré loňské testy bez problémů, tak jsme do maturity zjevně zhloupli?! CERMAT skutečně přestřelil... Zkuste si srovnat ostrá zadání letos x loni příklad po příkladu. Je tam posun v obtížnosti i typu úloh a ten tam nemá co dělat.
I dle jejich vlastního vyjádření smí v maturitě být pouze dva nadstandardní časově náročné úkoly. Zde byly příklady, které vyžadovaly buď více času nebo nápad, ale nápad v tom stresu mnoho lidí nedostane nebo mu nevěří a musí to propočítat. Samozřejmě, že když na to koukám po třech dnech, tak se mi to zdá zvládnutelné, ale to proto, že už jsem si přečetla pár diskuzí na téma "jak to mělo být". Když jsem nad tím reálně seděla, tak jsem měla u mnoha úloh problém pochopit, co chce básník říci (přitom čtenářskou gramotnost myslím nepostrádám - i když jsem u vyšší češtiny nevěděla, co to je chanson de geste), to na klidu nepřidá a na čase ubere.
Offline
↑ jelena:
jo to chápu tak já osobně jsem si zvolil normální úroveň, abych to mohl dělat bez toho, abych se na to ani nekoukl. A podle toho co jsem viděl zadání co mělo být u vyšší, tak věřím tomu, že i tamtu verzi bych dal vcelku v pořádku (tedy jestli to bylo skutečně ono).
Každopádně, nechápu proč se prostě ty lidi vztekají? Jak může někdo říct co je těžší a co lehčí? Každý umí něco líp a něco méně. A to že se někdo diví, že tam změnili typové úlohy, tak o to právě jde ne? Na druhou stranu by potom bylo asi značně nefér, že ty co dělali maturitu poprvé šli do toho bez toho jak to bude vypadat a teď by chtěli, aby typové úlohy byly stejné, dyť by to potom bylo až moc jednoduché, prostě by se člověk naučil počítat to co tam bylo minulý rok a oni by mu jen změnili pár čísel. V tom případě by potom mohl dělat těžší verzi opravdu každý.
Každopáně to není tak, že bych to těm lidem nepřál, přeju jim to. Ovšem Když čtu na některých sociálních sítích komentáře typu: těžší verze matiky byla těžší, tak to opravdu nechápu :)
Offline
kolega bauik1 napsal(a):
Když čtu na některých sociálních sítích...
Nemáš číst kdejaké sociální sítě, ale seriózní komentáře a rozbory kolegy ↑ Hanis:.
Nemám pocit, že by se zde z kolegů někdo vztekal, spíš dobře rozumím tomu pocitu. Řekla bych, že většina, kdo šel na vyšší, bude patřit do perfekcionalistů v dobrém smyslu :-) A spíš si začal(a) vyčítat, že toho neudělal(a) v přípravě více nebo se více nesoustředil(a).
Co jsem se zběžně dívala, tak 3,4,6 - Petáková/Janeček, u ostatních také souhlasím s delším časovým limitem - zejména proto, že bych potřebovala všechno podrobně vypsat a překontrolovat. Bala bych se, že v nepořádné úpravě něco přehlédnu. Ještě ale jsem se pořádně nedívala - jen opravdu zběžně.
A rozhodně nejsem proti nastavování laťky vysoko - doufám, že VŠ začne využívat výsledek výšší při příjmu uchazečů, už je té ubohosti nějak moc.
Mějte se.
OT: Opava je jinak velmi klidné město.
Offline
↑ wolfito: Děcko poslušně hlásí, že 15. 5.
Offline
↑ Honza Matika:
:)) to maji byt oficialni vysledky, ale do školy to podle me dorazi uz v patek nebo pondeli :)
Offline
↑ koza.p:
Náš učitel vždycky říkal, že u kombinatoriky je potřeba vědět jak na to, jsou tam určité typy příkladů, které člověk musí umět napasovat na nějaký obecný postup (záleží na pořadí, nebo ne; mohou se prvky opakovat, nebo ne) V případě své tvůrčí myšlenky je totiž oproti jiným příkladům povětšinou nulová možnost zpětné zkoušky...
Ačkoliv se ředitel cermatu snaží vyhýbat "nabiflovaným" postupům, tak se mu do letošní matematiky přesto vloudil příklad na kombinatoriku+pravděpodobnost, který takovým příkladem byl. :-)
Offline
Zdravím,
tak to mám dneska za sebou ;)
Nejprve jsem šel na DG, pak jsem měl fyziku, a nakonec češtinu. Nejvíce jsem se bál češtiny, ale vytáhl jsem Spalovače mrtvol, takže paráda, a nakonec z ní mám nejlepší pocit. Naopak ve fyzice jsem špatně vypočítal příklad, dost jednoduchý, a teď si ze mě kantoři dělají legraci a mají radost, že mě jednou taky zaskočili. V teorii jsem měl kinetickou teorii látek, tam jsem to naštěstí vytáhl. V DG jsem řezal kužel rovinou - eliptický řez a jako teorii jsem měl kotované promítání. Takže dnešní skore Fy:1, DG:1, ČJ: 9bodů..
Děkuji, přátelé, za oporu :-)
Offline
↑ smatel:
Také gratuluji, odmaturovat za 1 ze všech předmětů je extratřída :). A hlavně z fyziky. My když jsme měli v prváku a druháku fyziku, tak to nedával nikdo. A ještě z toho maturovat. Jsi blázen :). Mě maturita čeká až 31., tak snad se zadaří.
↑ Hanis:
Ať se daří :)
Offline