Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Zdravím,
založil jsem toto téma k diskutování letošní státní maturity z fyziky. Můžete sem psát své názory, postřehy, atp..
Co říkáte na dnešní didaktický test?
Didaktický test: 20 úloh, 90minut
Můj názor: Myslím, že byl test pěkný; poměrně pokrýval (až na výjimky) celé učivo. Byly zde příklady těžší i lehčí (tzv. motivační, jak říká Zelenka). Oproti letošní matice (V) se na začátku nacházely úlohy jednoduché, které dodaly to sebevědomí do následujících úloh testu.
Ale třeba mně chyběla informace k otevřeným úlohám. Měl se tam psát, postup, výpočet; nebo pouze výsledek? Usoudil jsem, že stačí výsledek, přesto jsem tam nějakou rovnici pro jistotu vždy napsal.
Co se týče příkladů, myslím, že byly zajímavé.
Časový limit stačil, dvakrát jsem to po sobě zkontroloval a ještě jsem odcházel o čtvrthodinu dříve.
Můj názor, jakožto řešitele FO, asi není úplně objektivní.. ;)
Zdravím a přeji hodně štěstí při ústních zkouškách.
Offline
↑ smatel:
Čau. Bohužel jsem ty konkrétní testy nanšel. Možná by bylo fajn pro příště uvést vždy alespoň odkaz na to, co je diskutováno :-). Co jsem našel, byly pouze didaktické testy z roku 2008 a pak všechny možné z matematiky, které sleduji nějakou dobu. Težko říct, jak moc je ta fyzika 2012 jiná, řekl bych, že spíš moc ne.
A přisly mi ty testy docela dobré. Vzhledem k tomu, že to má být test, který je zařazený ještě vedle zkoušení (nemá být pouze toto) bych řekl úplně super. Je potřeba od té obtížnosti nějakým způsobem zdravě odhlédnout. Pokud někdo řeší olympiády, tak třetinový čas vyřešení úloh je asi očekávaný. Fyzika není český jazyk. Pokud někdo ve fyzice prostě "ví", má to za minutu. Pokud ten postup musí vymýšlet, třeba na něj příjde, ale trvá mu to i deset minut. Mají-li ty testy být dimenzované pro lidi, kteří se nechtějí fyzikou vyloženě živit, tak jsou asi ok. Pamatuju si, že jeden docent od nás z univerzity si příklady ke zkoušce počítal také a stačila mu na to (doslova) třetina času. I ten nejelpší borec u nás v ročníku to zvládnul všechno tak akorát v limitu. Člověk by řekl, že takové to svižné počítání půjde nejlíp těm mladým lidem okolo třiadvaceti, ale omyl.
No ale to byla trochu odbočka :-) ale tak jsme u diskuse, ne? Chtěl jsem tím jenom demonstrovat, že trocha zájmu a nebo zkušeností udělá své podstatné rozdíly. A na schopnosti řešit takovéto testy je to obrovským způsobem znát. Člověk mající zkušenosti s olympiádou ty chytáky ani nevnímá a příjde mu to tak nějak jasné automaticky. To je povaha chytáku. Nejdřív na to nepříjdete, pak si řeknete jaká je to blbost a při další zkušenosti už je to takříkajíc "s prstem v nose".
Za mě jsou státní maturity z fyziky a matematiky oproti stavu za jakém se maturovalo předtím, obrovské plus. Když jsem zahlédl na internetu nebo ve zprávách komentáře některých nespokojených studetů, že prý některé otázky jsou nejednoznačné, tak mi bylo přiznám se skoro až do smíchu. Otázka na každého, kdo dělal "nestátní" maturitu. Připadalo vám, že všechny otázky na všechny studenty byly položeny jasně a jednoznačně? Jistěže ne. Já se z fyziky někdy musel dvakrát zeptat, o co jde. U té maturity jsou lidé a když člověk nechápe otázku, je blbost se nezeptat - a to i u písemného testu. Najít jednu nejednoznačnou otázku z dvaceti tedy považuji za umění a skládám poklonu autorům. Státní maturita je mílový krok kupředu. Jediné co mi na ní trochu vadí, je její snaha "být univerzální". Myslím, že by mělo být ctěno, že tu nemáme jen gymnázia, ale i zaměřené školy. A neměla by být vnímána maturita jen jako "máš" nebo "nemáš". Ale také, jestli tu maturitu člověk dělal na konzervatoři nebo ekonomce (obzvláště, pokud by chtěl třeba pak vařit :-)).
Může vypadat vtipně, že se dnes odmaturuje za to, že člověk umí přečíst čas z hodinek. Za nás se odmaturovalo za to, že člověk tak nějak věděl, že ohmův zákon je U = R / I. Možná existují školy, kde se od maturit skutečně vyhazuje (nebo vyhazovalo) v nějaké větší míře, ale já maturitu vnímám spíš jen jako zkušenost s tím mluvit před něčím, co se prezentuje jako komise. O ty znalosti mi ani tak nešlo. Tato zkušenost se pak docela dobře hodí na vysokou školu. Moje první zkouška mi nepřišla tak nervní. A asi by tomu tak nebylo, nebýt maturity.
Ale klidně mě opravte. Mám s "nestátní" maturitou zkušenosti jen ze své střední školy a statání maturity, co se vymýšlejí, vám možná opravdu připadnou jako lehké oproti tomu, co jste měli vy.
Offline
Zdravím,
díky za vyčerpávající příspěvek do diskuze.
Jen pro upřesnění: státní maturita z fyziky je volba studenta, je to nepovinný maturitní předmět. Díky tomu, dle informací co jsem někde pochytil, jsou počty těchto studentů, co měli zájem o tyto "k ničemu" maturitní předměty, řádově stovky. Já jsem třeba psal fyziku na škole sám. To jen tak pro upřesněnou. Z toho plyne i to, že testy 2012 nejsou, cermat je nezveřejní (až možná po 15. květnu) a na internetu asi také nebudou, mezi těmi pár fyziky asi nebude nadšenec, co by to tajně fotil/skenoval; jako tomu bylo u češtiny, matematiky; ale třeba budu příjemně překvapen.
Jinak test není vedle zkoušení, státně žádné zkoušení neprobíhá - maturita = didaktický test. Ústní fyzika (+příklad) je volba povinného předmětu ve školní části, to je oddělené.
Co se týče těch "chytáků" nebo příkladů, kde musí člověk uvažovat; to je přesně tak, jak uvádíš. U všech příkladů (vyjma dvou) jsem věděl know-how; věděl jsem na co si dát pozor, hodně to bylo i o jednotkách, že to bylo zadáno tak, aby si člověk nevšiml, že to není v SI atp. Když jsem se na ten příklad koukl, věděl jsem jednak jak na to, ale i věděl jsem, kde se dá udělat chyba. Dva příklady byly trošku obtížnější v počítání; tam se přiznám, že kdybych podobný příklad nepočítal, tak bych na to rozhodně nepřišel, resp. nechtělo by se mi řešit takovou soustavu. Až bude test k dispozici, můžeme dále diskutovat.. Můžu se zeptat, není-li to tajné; jakou VŠ studuješ/ete (omlouvám se za automatické tykání)?
S tím, jaké jsou úlohy v mat. i fyz. letos větší problém nemám. Dělal jsem vyšší matematiku. Příklady byly pěkné, bavily. Ale času bylo málo. Ale nerad bych opakoval, co zaznělo již v médiích. Při studentech, kteří se bouří stojím. Náročnost byla určitě vyšší a onen časový pres a stres, udělá své. Přijde mi i nehorázná drzost tvrdit o studentech, co si vyšší verzi vybrali, že většina z nich vlastně nejsou ti chytrý a že se studenti biflují řešení příkladů. To je kravina. Toto dělají ti, co si zvolili nižší verzi, ale ti co volili vyšší, jsou premianti tříd. (u nás jsme byli dva (povinně))
Tady k tomu bych ještě doplnil své pocity vůbec z celé státní maturity. Jsem člověk poměrně citlivý a vnímavý (dřív jsem byl namyšlený, ale teď nemám chybu :D), a musím říci, že ten ohromný maturitní aparát jsem pociťoval při psaní didaktického testu, i slohu, i matematiky. Člověk počítá, píše, či přemýšlí a třeba mu to zrovna nejde a myšlenky utečou k tomu, jaké je to strašné, co kdybych neprolezl, a je to v háji, uvědomí si, že chybí ten lidský přístup, že je všechno do puntíku pod počítačem a možnosti jsou dvě splníš, nesplníš a nediskutuje se. U slohovky je to ještě markantnější, když v rámci zachování objektivity to opravují cizí opravovatelé, to je ta cizost, která mě děsí. Sám teď doufám, že u vyšší matematiky budou spokojeni s mojim zápisem postupů otevřených úloh. Ono když máte posledních pět minut na zaznamenání odpovědí do toho debilního archu, tak se vám dost třese ruka a to se podepíše i na písmu :-)
Jinak dneska v maturitě z fyziky jsem použil ohmův zákon, ale rozhodně ne ve tvaru, jaký si napsal výše. To byl autorův záměr? :-)
Co se týče porovnávání státní a nestátní maturity. Osobně si myslím, že se znalostmi, které mají ti, co si vybrali vyšší úroveň (1700 studentů z ČR) jsou všichni na tak dobré úrovni, že komunikace se zkoušejícím u tabule (jejich učitel, kterého znají 4-8 let), pro ně není žádný problém. Myslím, že nestátní maturita je samozřejmě o znalostech, ale především o projevu, podání, komunikaci. Samozřejmě, že máme učitelé, kteří jsou schopni mít štiplavé zákeřné otázky, (" A co kdyby se toto znaménko změnilo, jak by to pak vypadlo...?"); ale pokud ten učitel žáka učí, jsou na sebe nějak zvyklí. U didaktického testu se vás jen snaží napasovat do nějakých čtverečků, tabulek.
Jinak všechny ústní zkoušky jsou o tom, jak člověk dokáže vystupovat; zda-li to, co říká, říká tak, že si za tím stojí, jistě; žádné uťáplé projevy. A aby si mohl být člověk jistej, tak to musí umět. Náš matematikář nám celý rok říkával geniální věc: "Jediné, co vám mohu doporučit je, abyste šli k maturitě připraveni." Jak jednoduché a účinné :) A to jaký má člověk projev závisí i na tom, jestli je člověk tzv. "ostřílenej". Já se lidí "bojím", ale po několika vystupování, moderování akc, se mi pomalu vytrácí třes z nohou a blekotání nehorázných kravin... :-)
Pěkný večer...
Offline
↑ smatel:
Zdravím a děkuji za téma,
zrovna včera jsem pročítala ohledně přezkoumání a tak jsem si uvědomila, že v žádné sekci (Fyzika, Chemie, Informatika) už "podpory pro maturitu" nemáme. A ani žádné dotazy, až na školní část maturity ve fyzice jsem nezaznamenala. Tedy ani v sekci Chemie jsem nějakou aktivitu v tomto směru neprokázala.
Statní v těchto předmětech je nepovinná, počítám ani ne desítky zájemců (není někde údaj?) - případně můžeš k tématu doplnit nějakou vhodnou anketu. Nezruší takové předměty ve statní do budoucna úplně?
Je to tedy další zkouška navíc k povinným 4 a Ty máš celkem 5 zkoušek? Nebo i více? Děkuji.
Vedlejším produktem výzkumu bylo zjištění, že kolega rughar je spolužák Pavla B. :-)
↑ rughar:, ↑ smatel:
slohovky máte hezké :-)
Offline
Ten třes k tomu asi patří a je to jenom dobře, že si právě toto člověk poprvé zkusí na střední škole. Na VŠ pak příjde spousta dalších takových testů. U nás třeba konkrétně se moc testy nenosí a je to hlavně o tom ústním zkoušení, můj obor je ale podle menšího průzkumu v tomto docela vyjímka.
↑ jelena:
Mno, trochu si uvědomuju svoji slabinu v neschopnosti zformulovat myšlenku jednoduše na pár řádků. Vždy jsem záviděl těm, co dokáží odpovědět ve třech řádcích. Ale nevzdávám to a třeba se k tomu také dopracuji.
↑ smatel:
To s tím ohmovým zákonem nebyl záměr. Ale že jsem jednoduše vygumovaný :-). A když už tu Jelena naťukla svůj průzkum, tak se od něj odrazím. Klikni si na její odkaz a zapátrej si :-), pokud tě mé studium zajímá.
PS: Tykej mi dle libosti.
Offline
kolega rughar napsal(a):
Vždy jsem záviděl těm, co dokáží odpovědět ve třech řádcích
to neznáš mé slohovky :-) Samozřejmě - záleží na situaci, dost často si vystačím s vysvětlením "Protože jsem to řekla!".
Jinak - pokud jsi četl odborné práce na MatWiki a porovnával s projevem v příspěvcích stejných kolegů, tak je až neuvěřitelné, jak se zachovává styl. Přitom v odborné práci ještě je silný vliv vedoucího, použité literatury atd.
Ve skutečnosti - měla to být poklona k faktu, že s maturitou z ČJ jste s kolegou určitě problém nemohli mít.
Konec OT - zpět k tématu státních maturit z fyziky (myslíte, že se ještě najde někdo z kolegů, kdo také psal test?).
Offline
Taky vás všechny zdravím,
u otevřených otázek jsem nejdřív taky váhal, ale potom jsem si vzpomněl na vyšší úroveň matematiky, kde zdůraznili, pokud chtěli napsat celé řešení. Úlohy mi jinak přišly docela hezké a bylo tam jen pár úloh těžších na matematiku, kde si bylo třeba pohrát se soustavou rovnic. Bál jsem se, aby to nebylo zbastlený jako matematika, ale řekl bych že v pohodě...
Jen by mě zajímalo, kolik vám vyšla optická mohutnost čočky? :)
Offline
Vážená kolegyně jelena napsal(a):
Ve skutečnosti - měla to být poklona k faktu, že s maturitou z ČJ jste s kolegou určitě problém nemohli mít.
A přitom se mi stalo, že historickou literaturu jsem vždy tak nějak vyloženě přímo ... "neměl rád". A přesto jsem z ní odmaturoval perfektně, ale nakonec měl dvojku právě díky zmršené slohovce :-)
.. a konec protentokrát mé odbočky.
A otázka na ostatní. Nevím, zdali je to jen mou neschopností, ale vážně nemohu ty příklady na internetu nikde najít. Poslední z fyziky jsem nalezl z roku 2008. To je zjevně dost neaktuální.
Jsem zvědavý, kdy se státní maturity budou doopravdy dělat. Když si vzpomenu, že jsem je "prý" měl dělat už i já. Vidím ale, že budu mít zjevně dřív po vysoké, než se to doopravdy zavede.
Offline
Zdravím,
↑ rughar: Příklady taktéž nemohu najít. Nevím kolik lidí fyziku dělalo. Budou to max. desítky, a pravděpodobnost toho, že to někdo skenoval, je nízká; navíc fyzikové jsou v tomhle líní. :-)
Na webu PŘEHMATU to bude až někdy 15., tak budeme muset vydržet.
Osobně jsem rád, že nejsou státní maturity z fyziky náhradou školní verze. Státní je prozatím pouze didaktický test. To, že jsem schopen vypočítat příklady, ještě neznamená, že té problematice rozumím. Ústní zkouška, kdy je nutno o daném tématu 1/4 hodiny mluvit, vysvětlovat, na tabuli odvozovat; je velice důležitá a žádný didaktický test to nenahradí.
↑ jelena: Možná by bylo dobré založit v sekci fyzika, nějaké téma, státní maturita z fyziky, které by bylo umístěné trvale nahoře.
To, že nebyly ke státní fyzice dotazy je zřejmé; zkoušku si vybírají asi studenti jen tak "ze srandy", a tito studenti nemají s fyzikou větší problém. Je otázka, jaký bude další vývoj. Taky byl mě zajímal přesný počet, ale to asi přehmat přesně nezveřejní.
Co se týče počtu zkoušek, tak je to "jakoby" pátá zkouška, ale čtvrtý předmět. Maturuji - státně Matematika(V), Čeština(Z), Fyzika(nepovinně); školně - fyzika, deskriptivní geometrie.
Offline
↑ smatel:
tak paráda, mně to taky vyšlo 7,5D :)
Jinak u nás na gymplu sem byl taky jediný kdo si dal státní fyziku, ale nenaskenoval sem to, byť by to asi nebyl problém s profesorkou, která mi to zadávala...
Příklady tam vážně vesměs nebyly těžký- nejhorší podle mě byla optika a potom soustava rovnic u příkladu na elektrickou intenzitu mezi dvěma vodiči a tím to tak končí, řekl bych.
Je pravda, že didaktický test napíše kde kdo, pokud má trochu tušení, co si musí najít v tabulkách. 15 minut vysvětlovat dané téma je úplně jiná náročnost. Jenom se ke mně nedoneslo, že se tahle část zkoušky chystá i u státní části. Není tahle podoba - čistě písemná v podobě didaktického testu - finální?
Offline
↑ Dix:
Zdravím, no výborně! To mám radost.
Je pravda, že ta optika byla nejstrašidelnější. Osobně jsem si ji nechal na konec. Ale pokud člověk podobný příklad počítal, není větší problém.
Ty vodiče s proudem mě překvapily, protože jsem se s takovýmto příkladem nikdy nesetkal, a ani mě nenapadlo nikdy o tom uvažovat. Jsem si říkal, jo bude se počítat síla, kterou působí a ono ejhle, trošku něco jiného.
Obtížnější pro laika, který nemá propočítáno, pouze hledá vzorečky v tabulkách, mohl být i ten příklad s rozpadem. Přeci jen je to řešení rovnice, kde se musí logaritmovat, a to se ve středoškolské fyzice zas tak často nedělá... ;)
Jinak můj postřeh. Já jsem si všechny vztahy, co byly potřeba, pamatoval z hlavy, vyjma vztahů pro tu optiku, to jsem použil tabulky. Stejně tak konstanty jsem tahal z hlavy. Jediné, co jsem si nemohl přesně vzpomenout, tušil jsem, že je to kolem 320.10^3, měrnou tepelnou kapacitu ledu. A to je nejhorší, když člověk něco potřebuje, tak to nemůže hned v tabelkách najít, je nervozní, listuje jak nevímco, myslí si, jak mu strašně utíká čas, atp. To je dost stresující faktor. A taky jsem si říkal, že když si základní konstanty, látkového konstanty, člověk pamatuje, je počítání mnohem zábavnější... ;)
Offline
↑ smatel:
Nad těmi vodiči sem se chvíli zasekl, snad dobrý. Musim ale přiznat, že já do tabulek musel několikrát kouknout... Tíhové zrychlení na Měsíci sem snad nikdy pro výpočty nepotřeboval a měrné skupenské teplo tání ledu sem přibližně věděl, ale stejně mi to nedalo a kontroloval sem. Vždycky se mi stane, že píšu písemku a nemůžu si vybavit přesnou podobu vzorečku, ale jakmile ho uvidim, tak se až stydim že mi nenaskočil hned :D
Určitě souhlasím, že hledání v tabulkách nepatří mezi nejzábavnější části příkladů. Několikrát se mi stalo, že upravená rovnice čekala na dosazení nějaké látkové konstanty, kterou sem ani za boha nemohl v tabulkách najít. Potom mi po 15 minutách došla trpělivost a musel pomoct google.
Offline
smatel napsal(a):
Možná by bylo dobré založit v sekci fyzika, nějaké téma, státní maturita z fyziky, které by bylo umístěné trvale nahoře.
Zatím jsem zvýraznila toto téma v sekci a přidala odkaz do maturitního tématu SŠ.
A tak: Já proti tomu apriori nejsem, ale jsem apriori proti tomu, abych se o to staral já :-). (c) V případě zájmu oslovte, prosím, autora citátu :-)
Offline