Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 22. 07. 2012 19:13

Kája2
Příspěvky: 349
Reputace:   
 

Tažná síla lokomotivy

Ahoj,byl někdo tak hodný a pomohl mi, prosím, s tímto příkladem:Lokomotiva s 25 vagony se rozjíždí po vodorovné trati.Každý vagon má hmotnost 5000 kg a je bržděn třecí silou $F = 250 v$ (v Newtonech), kde v je velikost jeho okamžita rychlosti (m/s).V okamžiku,kdy je velikost rychlosti 30 km/h, je hodnota zrychlení rovna 0,20 m/s^2.Jak velkou tažnou silou působí lokomotiva na první vagon?Určete nejpříkřejší možné stoupání svahu, po němž může lokomotiva vlak vytáhnout(při samé rychlosti a velikosti tažné síly).
Sestavil jsem si tuto rovnici :$F - F_{t} = Ma$. Jako M jsem si označil hmotnost celé soupravy,tj. 25 vagonů.$F_{t}$ je třecí síla a řekl bych že bude 25*250v. Výsledek mi ovšem nevychází.

Offline

 

#2 23. 07. 2012 00:33

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Tažná síla lokomotivy

Zdravím,

mně to také tak vyšlo (abych nemusela zakreslovat - situace je obdobná, po sečtení všech 25 rovnic dostaneme $F - 25F_{t} =25ma$ (zde mám $m$ - hmotnost jednoho vagonu, $F_t = 250 v$), ale výsledek s HRW nesouhlasí.

Offline

 

#3 23. 07. 2012 07:02

Kája2
Příspěvky: 349
Reputace:   
 

Re: Tažná síla lokomotivy

↑ jelena:
Děkuji za odpověď ;-)....je možné, že mají výsledek chybný (ve sbírkách jsem se s tím už setkal)

Offline

 

#4 23. 07. 2012 09:42

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Tažná síla lokomotivy

↑ Kája2:

Není za co. V HRW jsem osobně na chyby nenarazila (ale já skoro nikdy nepočítám do číselného výsledku, jen tak odhadem kontroluji :-) Tento díl jsem z velmi důležitého důvodu :-) systematicky propočetla 4 roky zpět.

Tuto úlohu jsem počítala až do čísel (když jsi napsal, že nesedí), výsledek by vyhovoval pro zrychlení 2 m/s^2 (HRW je také známé, že dbají na realitu dat), podle tohoto materiálu by zrychlení 2 nebylo nemožné.

Ale takové čachry se známým hotovým výsledkem jsou pod moji úroveň (ne fyzikálně, samozřejmě, ale obecně :-) Tak bych byla vděčna, kdyby mi někdo zkritizoval/potvrdil postup.

OT: do této úlohy vrtat nebudu, nemám čas, ale po vypnutí motoru už žádná síla motoru nepůsobí, zpomalení jen účinkem třecí síly. Ovšem síla je proměnlivá. Ať se podaří.

Offline

 

#5 23. 07. 2012 19:35

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Tažná síla lokomotivy

↑ Kája2:

ještě pozdrav :-) dopočetla jsem 2. část úlohy (sklon) přesně dle zadání, zde mi výsledek souhlasí s HRW.

Offline

 

#6 23. 07. 2012 20:20

františek8
Zelenáč
Příspěvky: 13
Reputace:   
 

Re: Tažná síla lokomotivy

Podle mého názoru z rovnice F - F(t) = M . a   
po dosazení vyjde
F = 25 . 5 . 0,2 + 25 . 5000 . 8,33 = 1041,275 kN
Tato hodnota řádově odpovídá výkonům dnešních běžných lokomotiv.

Offline

 

#7 23. 07. 2012 20:42

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Tažná síla lokomotivy

↑ františek8:

Zdravím a děkuji,

jen asi přehozeno při dosazování: F = 25 . 5 . 0,2 + 25 . 0,25 . 8,33 = 77 kN

V HRW je pro tuto část výsledek 300 kN. Druhá část se shoduje. Já, hlavně, nevidím žádný problém v sestavení 2. Newton zákona a doufám, že je OK.

Offline

 

#8 23. 07. 2012 20:51

františek8
Zelenáč
Příspěvky: 13
Reputace:   
 

Re: Tažná síla lokomotivy

Omlouvám se za nepřesnost - obvyklé lokomotivy dneška (i u nás) mají indikovaný výkon 800 až 1000 kW; vypočtená tažná síla je asi 3 x větší, než dovoluje namáhání spřáhel - maximálná tah ve spřáhle je stanoven normou na 35 tun.
Dále uvádím, že obvyklý jízdní odpor vozu (vozidlový odpor plus odpor jízdní cesty plus odpor vzduchu) je pro rychlosti do 70 km/hod 3 až 5 kg/tunu, a až přes 100 km/hod stoupá až k 10 kg/tunu.
Má-li každý vagon 5 tun a měrný jízdní odpor bude 5 kg/tunu, je celkový jízdní odpor (nesprávně je označen jako "třecí síla") 25 kg = 250 N. Přidávat k tomu násobení rychlostí (udaná rychlost 30 km/hod = 8,33 m/s) je chybou. Mimo to kdyby po rovině při malé rychlosti potřeboval takovou tažnou sílu (trojnásobnou proti povolenému namáhání spřáhel), kde by vzal tažnou sílu pro jízdu do stoupání ? V ní by se jízdní odpor zvětšil o 1 kg/tunu na každé jedno promile stoupání.
Opravený výpočet (omlouvám se za minulou chybu):
F = 25 . 5 . 0,2 + 25 . 250 = 6,275 kN
Poznamenávám jenom, že oněch povolených 35 tun v tahu odpovídá 350 kN.
Pokud jde o druhou část otázky, nemyslím, že by bylo možné odpovědět, protože pokud má být stejná tažná síla, bude na stoupání klesat rychlost. Má-li ale být stejná rychlost, bude muset růst tažná síla. Tuto závislost tažné síly lokomotivy a rychlosti vyjadřuje Korefův zátěžový graf.

Offline

 

#9 23. 07. 2012 21:10

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Tažná síla lokomotivy

↑ františek8:

Moc děkuji za informace. Úloha je tak opravdu zadána v HRW (1. díl):

Lokomotiva s 25 vagony se rozjíždí po vodorovné trati. Každý vagon má hmotnost 5000 kg a je bržděn třecí silou $F = 250 v$ (v Newtonech), kde v je velikost jeho okamžita rychlosti (m/s).V okamžiku, kdy je velikost rychlosti 30 km/h, je hodnota zrychlení rovna 0,20 m/s^2. Jak velkou tažnou silou působí lokomotiva na první vagon? Určete nejpříkřejší možné stoupání svahu, po němž může lokomotiva vlak vytáhnout (při samé rychlosti a velikosti tažné síly).

Offline

 

#10 24. 07. 2012 09:08

Kája2
Příspěvky: 349
Reputace:   
 

Re: Tažná síla lokomotivy

↑ jelena:↑ františek8:
Opravdu Vám moc děkuji za tak rozepsané úvahy  ;-)......všechno mi pomohlo

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson