Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 18. 11. 2008 16:06

Klara-Novotna
Příspěvky: 33
Reputace:   
 

Vektorove prostory

Mějte vektorový prostor
P4: = { p(x)= a0 + a1x + a2xna2 + a3xna3 : a0, a1, a2, a3 náleží R}

Vypočítejte souřadnice vektorů
p(x) := 5xna3 + 3xna2 - 2x - 5 , q(x):= -xna3 + xna2 - 2

v bázi E : = {e1(x), e2(x), e3(x), e4(x)}, kde
e1(x) : = xna3 + x +1 ,
e2(x) : = xna2 - x,
e3(x) : = xna3 -x - 2,
e4(x) : = xna3 + xna2 -1

Offline

 

#2 18. 11. 2008 23:58

Marian
Místo: Mosty u Jablunkova
Příspěvky: 2512
Škola: OU
Pozice: OA, VSB-TUO
Reputace:   67 
 

Re: Vektorove prostory

↑ Klara-Novotna:

Ukážu postup jen na jednom vektoru, třeba vektoru $p(x)\in P_4$.


Souřadnice vektoru p(x) vzhledem k bázi $E$ jsou takové prvky $k_i,\, 1\le i\le 4$, pro které platí identita
$ 5x^3+3x^2-2x-5=\sum_{i=1}^{4}k_ie_i(x)=k_1(x^3+x+1)+k_2(x^2-x)+k_3(x^3-x-2)+k_4(x^3+x^2-1). $
Odtud
$ 5x^3+3x^2-2x-5=(k_1+k_3+4_4)x^3+(k_2+k_4)x^2+(k_1-k_2-k_3)x+(k_1-2k_3-k_4). $
Teď stačí porovnat koeficienty u příslušných mocnin x a dostaneš soustavu čtyř rovnic o čtyřech neznámých. Tu vyřešíš a máš hotovo. Analogicky pro vektor q(x).

Offline

 

#3 27. 03. 2009 00:31

Coufal
Příspěvky: 25
Reputace:   
 

Re: Vektorove prostory

Zdravim, muzete mi prosim nekdo vyresit tento priklad? Dekuji moc!

Offline

 

#4 29. 03. 2009 11:57

Coufal
Příspěvky: 25
Reputace:   
 

Re: Vektorove prostory

Znova moc prosiiim

Offline

 

#5 29. 03. 2009 12:21

Kondr
Veterán
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
 

Re: Vektorove prostory

↑ Coufal:Nejprve určíme vhodnou soustavu, vzhledem ke které to počítat. Její bázi bude tvořit zadaný vektor u, libovolný vektor na něj kolmý (např. $\vec{v}=(\frac{\sqrt{3}}2,\frac{-1}{2})$) a třetí vektor musí být kolmý  na oba, zvolme jej jako vektorový součin $\vec{u}\times \vec{v}$.
Matice zobrazení vůči této bázi je
1         0             0
0   cos(90°)   -sin(90°)
0   sin(90°)    cos(90°)
nyní stačí z ní vyrobit matici vůči kanonické bázi (řešilo se to nejen na fóru už mockrát).


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

#6 29. 03. 2009 20:30

Coufal
Příspěvky: 25
Reputace:   
 

Re: Vektorove prostory

1         0             0
0   cos(90°)   -sin(90°)
0   sin(90°)    cos(90°)  je tedy rotace kolem osy "x" (Rx)

ale co rotace kolem osy "y" a "z"?

v sesite mam jeden priklad podobne ale s vektorem (1,1)... coz je 45° a reseni: Af= A -45° * Ay * A 45° to naprosto chapu...

ale "s vektorem u= (1/4, odmocnina 3 lomeno 4....) -> to jaky stupen? ° ?

Offline

 

#7 29. 03. 2009 21:12

Kondr
Veterán
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
 

Re: Vektorove prostory

Coufal napsal(a):

v sesite mam jeden priklad podobne ale s vektorem (1,1)... coz je 45° a reseni: Af= A -45° * Ay * A 45° to naprosto chapu...

To zase já naprosto nechápu :) Myšlenka těchto příkladů je v tom, že když chci spočítat souřadnice otočeného bodu, tak
1) jeho souřadnice převedu ze standardní báze do takové, ve které má otočení "hezkou" matici -- tedy za jeden prvek té báze určitě zvolím osu, kolem které otáčím, zbylé dva prvky souřadnice doplním tak, aby byly kolmé na sebe , kolmé na osu a byly jednotkové

2) v této bázi vynásobím souřadnice vektoru tou pěknou maticí zobrazení -- protože jsme si ji zvolili bázi šikovně (první prvek báze je kolineární s osou, další dva jsou na ni kolmé), bude mít matice otočení tvar
1      0     0
0 cos(x) -sin(x)
0 sin(x) cos(x)

3) souřadnice obrazu převedeme zpět do původní báze

První operaci odpovídalo násobení maticí přechodu A, druhé operaci násobení maticí otočení B a třetímu přechodu násobení maticí opačného přechodu, která je rovna $A^{-1}$, což se díky kolmosti a jednotkovosti bázových vektorů rovná $A^{T}$ (tj. transponované matici A). Matice celého zobrazení je proto $A^{T}BA$.


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson