Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 29. 03. 2013 17:10

mark72
Příspěvky: 117
Škola: gymnázium
Pozice: student
Reputace:   
 

Průběh funkce

Ahoj, mohl by mi někdo prosím poradit, jak vypočítat nulové body u tohoto příkladu?

$y=x^{4}-6x^{2}+8x-3$

Děkuji za pomoc :)

Offline

  • (téma jako vyřešené označil(a) mark72)

#2 29. 03. 2013 17:25

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Re: Průběh funkce

Ahoj ↑ mark72:,
Uz bez vypoctu sa vidi, ze 1;a -3 daju nulu pre tvoju funkciu.
Potom to vydel $ x^4-6x^2+8x-3$
z $(x-1)(x+3)$  co ti da polynom 2° ktoreho korene sa daju nast.

Staci?
Poznamka: ak by sa tie prve dva korene nevideli, tak na strednej skole, by sa nedalo toto cvicenie tak lahko urobit.


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#3 29. 03. 2013 17:33

mark72
Příspěvky: 117
Škola: gymnázium
Pozice: student
Reputace:   
 

Re: Průběh funkce

Pořád nevím jak ty kořeny najít, já to v tom prostě nevidím..nikdy jsme to nebrali a tohle je příprava k maturitě..nemohl bys mi to vysvětlit nějak podrobněji prosím? ↑ vanok:

Offline

 

#4 29. 03. 2013 17:46

byk7
InQuisitor
Příspěvky: 4713
Reputace:   221 
 

Re: Průběh funkce

↑ mark72:

Máš dvě možnosti:


1) Budeš zkoušet nějaká čísla, a jak píše kolega vanok, zjistíš, že čísla -3 a 1 jsou kořeny tvého polynomu. To znamená, že tvůj polynom $y$ je dělitelný mnohočleny $x-(-3)=x+3$ a $x-1$. Po vydělení jejich součinem dostaneš
$\frac{x^4-6x^2+8x-3}{(x-1)(x+3)}=x^2-2x+1=(x-1)^2$

Můžeš tedy psát $y=x^4-6x^2+8x-3=(x+3)(x-1)^3$


2) Můžeš si udělat množinu kandidátů na racionální kořeny a pak je např. pomocí Hornerova schématu proškrtat. Nakonec ti zbudou jenom skutečné kořeny polynomu $y$.
Více k tomu zde, str. 1, 2 (resp. podle číslování v dokumentu 43, 44).


Příspěvky psané červenou barvou jsou moderátorské, šedá je offtopic.

Offline

 

#5 29. 03. 2013 18:36

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Re: Průběh funkce

↑ byk7:,
Dobre doplnenie mojej odpovede. ( na urovni strednej skoly)

Poznamka: na strednej skole, autory cviceni, vyberaju casto v takychto prikladoch polynomialne  funkcie z celymy korenmy ( ale to nie je vzdy tak! )


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#6 29. 03. 2013 21:46

martisek
Příspěvky: 914
Škola: MU Brno
Pozice: učitel, FSI VUT v Brně
Reputace:   52 
 

Re: Průběh funkce

↑ mark72:

Určovat kořeny polynomů stupně vyššího než dva je dost velká věda a pro polynomy stupně vyššího než čtyři to obecně ani nejde. Jak píše kolega ↑ vanok:, pro účely školních úloh (nejen středoškolských) se vybírají polynomy s "nízkými" celočíselnými kořeny, takže se vyplatí začít hádat a zkoušet: 1; -1; 2; -2 ... a dříve či později by to mělo vyjít (tady by to vyšlo hned na první pokus). Na VŠ se k těmto účelům často používá tzv. Hornerovo schéma (což je v podstatě také takové hádání, jen technicky trochu ulehčené).


Wolfram ani jiný chemický prvek matematiku nenaučí.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson