Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑ Alivendes:
Je viac metod ako to jednoducho urobit :) Jedna moznost je podla znameho vzorca, ja ukazem dve dalsie. Prva je s vyuzitim tzv. Vietovych vztahov, ktore hovoria ze ak mame kvadraticku rovnicu , tak pre jej korene
plati:
a
. Skusime konkretny priklad:
Mame rovnicu . Hladame teda korene tak, aby ich sucet bol
a sucin
. Velmi lahko sa da prist na to, ze tieto korene budu (-5) a (-3). No a nakoniec vyuzijeme, ze kazda kvadraticka rovnica (vo vyssie uvedenom tvare) sa da napisat v tvare
, z coho po dosadeni korenov dostavame pre nasu rovnicu tvar
, po uprave
. Po roznasobeni zistime, ze sme dostali naozaj povodnu rovnicu.
Druha metoda ktoru opisem sa nazyva metoda doplnenim na uplny stvorec. Vezmeme prve dva cleny kvadratickej rovnice a doplnime treti clen tak, aby sme mohli pouzit vzorec. Radsej to skusme ukazat na priklade z prvej metody. Vezmeme teda cleny . Aby sme mohli pouzit vzorec
, tak musime zrejme doplnit cislo 16. Samozrejme nasledne ho musime aj odpocitat, aby sa rovnost zachovala. Teda:
. Teraz mozme vyuzit dalsi vzorec:
. Na pravej strane rovnice bola nula, takze mame
.
Odporucam precvicit tieto metody napriklad na rovniciach ,
a
. Vysledky mozes napisat aj sem, niekto urcite skontroluje :)
Offline
↑ Alivendes:
Nie je za co :) Ale ak Ti mozem poradit tak naozaj si to vyskusaj na prikladoch :)
Offline
muzete mi nikdo zkontrolovat tento příklad:
rozložte kvadratický trojčlen:
...me vyslo
...ale vysledek ma vyjit
Offline
↑ vonSternberk:
Zkus si ten svůj výsledek zpětně roznásobit
Dostaneš:
Zadání však je: proto
Offline
Máš to správně,až na jednu ,,velkou nepřesnost,každou kvadratickou rovnici můžeš psát ve tvaru:
A protože už z šesté třídy víme,že mínus a mínus nám dá plus,proto to musíš napsat takto:
( :)
Offline
chci se zeptat co mám udělat, když mi vyjde diskriminant 0?
Offline
↑ vonSternberk:Pak máme jen jedno řešení - jeden kořen - někdy též nazývaný dvojnásobný x = -b/2a
Offline