Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Studentii dostali tuto domacu ulohu.
Najdite take cislo n, ze n! sa konci presne na 60 nul.
Poznamka. Pracujte v desiatkovej ciselnej sustave.
A jeden student protestoval, ze vraj to nie je dovolene davat taketo ulohy.
Co si mysliet o tom?
Offline
↑ vlado_bb:,
Ide o nieco ine.
Ma to suvis z danym problemom.
Ale aky podla teba?
Offline
↑ vlado_bb:,
Skus to vyriesit a najdes odpoved.
Offline
↑ vlado_bb:
A co konstatujes?
Ked to nevidis urob pokus a daj to vyriesit viacerim tvojim kolegom a napis nam ich reakciu. Sme na to zvedavi.
Offline
↑ vlado_bb:,
Aj to je mozne. Ale este co ine.
Offline
↑ vlado_bb:,
Akoze pises, ze si vyriesil dane cvicenie napis nam podrobne tvoje riesenie. To pomoze v dialogu ktory tu robime.
Offline
Offline
↑ Andrejka3:Andrejka3 - podla mna ale tu nejde o riesenie nejakej konkretnej ulohy, ale o to, ze student pri pokuse vyhnut sa uvazovaniu argumentuje tym, ze niektore typy uloh su v skole "zakazane". No a nakolko sa mi nezda, ze by tato uloha obsahovala prvky podnecovania neznasanlivosti, vyzvy k nasiliu alebo pornografiu, zda sa mi studentov argument absurdny.
Offline
↑ vlado_bb:
Tak asi jo.
A pokud to nemá řešení a student dostal na písemku: vyřeš úlohu a on ji dělal nějak otrocky, pak po písemce zjistil, že úloha nemá řešení. Pak byl naštvaný a cítil se podvedeně. Taky možnost.
Offline
No - žiaci sa často čudujú, keď dostanú úlohu čo nemá riešenie.
Nedávno mi tu zadávateľ argumentoval, že úloha musí mať riešenie, lebo je od učiteľa.
Darmo som mu vysvetľovala, že keď sa príslušná kružnica s polpriamkou nepretne, tak priesečník neexistuje a tak trojuholník sa zostrojiť nedá. Mám pocit, že som ho vôbec nepresvedčila.
Na druhej strane zas pri pomerne zložitom zadaní geogebra obrázok zostrojila, aj keď podľa teórie by nemala. Zadávateľ pri debate konštatoval, že im učiteľ hocikedy dá úlohu ktorá nemá riešenie a že možno táto je jedna z nich...
Offline
Pozdravujem ↑ Andrejka3:,↑ misaH:,
Ano ↑ misaH:, ↑ Andrejka3:
islo o to, ze dana uloha nema riesenie.
Je jasne, ze su aj ludia co mozu odpovedat ako naznacil ↑ vlado_bb:... no taka odpoved asi nema vela z matematikou.
Je jasne, ze ked niekto sa pokusa vyriesit ulohu (ak to poctivo robi) sa dostane k dobrej konkluzii.
A skutocne som myslel na to, ze uloha bez riesenia, alebo z 0 rieseni je podla mna dobra a velmi formativna uloha.
Kolegina ↑ misaH: ma inspirovala presne z jej pokusom, vysvetlit, ze ucitel nie je povinny davat len ulohy co maju ( jedinne) riesenie.
Ale preco by to malo tak byt....
Su aj ine podobne situacie, ako napr. deti, ziaci, studenty si sebe neveria a pytaju od niekoho (casto ucitela) " je to dobre". Ak im povie, Co si ty o tom myslis.? Taka odpoved ich ozaj neuspokoji. .....
I ked tato tema nezaujala vela ludi gratulujem vsetkim trom co sa o tom vyjadrili.
Offline
Ahoj,
mňa táto úloha zaujala, je trochu "filozofická". Ja to zvyknem interpretovať takto:
- Hľadané číslo neexistuje (lebo 249! má na konci 59 núl a 250! má už 62 núl.)
- Úloha však má riešenie. A riešením tejto úlohy je práve konštatovanie, že hľadané číslo neexistuje. Je preto úplne legitímne úlohu naformulovať tak, ako naformulovaná bola. Ani v reálnom živote nevieme, aký je charakter riešenia problému, ktorý modelujeme.
Inými slovami: Keď niekto postuluje úlohu, prehrou by bolo, ak by riešiteľ proste rezignoval na problém a nepreskúmal ho. Keď však niekto problém preskúma a zistí, že neexistuje objekt, na ktorý sa úloha pýta, tak úlohu legitímne vyriešil.
Iný príklad: nájdite reálne korene kvadratickej rovnice . Bežná rovnica, ktorá nemá reálny koreň. Riešením úlohy je povedať, že "rovnica nemá reálne korene."
Podľa mňa je teda aj ten problém s faktoriálmi korektne zadaná úloha, v ktorej proste išlo o to, aby sa riešiteľ zamyslel nad tým, ako "pribúdajú nuly", keď násobí zaradom prirodzené čísla a uvedomil si, že požadovaná podmienka nemôže nastať.
Offline
Pozdravujem ↑ matika.za3minuty:,
Pekna uvaha.
Takych prikladov je vela.
Asi je dobre ich pouzivat aspon z casu na cas.
Vsak aj realnom svete sa neda vsetko vyriesit.
Offline