Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj,
často se stane, že je zadán problém a nikdo na něj nereaguje. Bylo by zajímavé vědět proč tomu tak je (např. pro zadavatele, aby uvedl nápovědu, případně aby příště volil jiný typ úlohy). Možná by bylo zajímavé mít u každého problému malou anketu (někde stranou, aby nepůsobila rušivě), kterou by mohl každý vyplnit. Byly by tam např. možnosti jako:
Nad tématem přemýšlím, ale nic mě nenapadá
Žádám nápovědu
Téma je pro mě příliš složité
Otázka je pro mě příliš jednoduchá a nezajímavá
Úlohu znám a nebudu ostatním kazit radost
Možná je to ale jen utopie. :-)
Offline
Zdravím,
Co si myslím o zadaném problému
ideální je ten, který nikdy nevznikl :-) ↑ check_drummer: před lety při velkém listopadovém úklidu kolegové PavelB. a Kondr analyzovali důvody neodpovědí (procentuálně se poměr bez reakce ke všem tématům se nějak výrazně nemění), důvody nejspíš cca stejné. + postupně je vidět útlum zájmu o online diskuse, jiné online komunikace, fóra apod.
často se stane, že je zadán problém a nikdo na něj nereaguje. Bylo by zajímavé vědět proč tomu tak je (např. pro zadavatele, aby uvedl nápovědu, případně aby příště volil jiný typ úlohy)
tím ale nejspíš myslíš úlohy, co občas nabízíš v "Zajímavých" - tak? Tam snad anketa může mít smysl. Sekce "Zajímavých" však je speciální záležitost předpokládající určitou skladbu účastníků fóra (tuším, že skladba je zcela prořídlá).
Offline
↑ jelena:
Ahoj, ano přesně tak, jde zejména o ty zajímavé. U úloh, kde je primárním cílem pomoci, většina mých návrhů nemá smysl.
Offline
↑ check_drummer: Jednym z dovodov ignorovania "zaujimavych uloh" moze byt aj skutocnost, ze pre standartneho studenta su prilis narocne a pre profesionalneho matematika su nezaujimave. Typickymi ukazkami su limity v teme http://forum.matweb.cz/viewtopic.php?id=94926 . Uznavam, ze pri mnohych z nich su potrebne nie celkom obvykle obraty, ale z hladiska vyskumu v matematike taketo ulohy skutocne nie su nicim zaujimave. A kto tvrdi opak, nech niektoru z tychto limit zasle ako prispevok do Journal of Mathematical Analysis and Applications a potom nech sa s nami podeli o recenzny posudok.
Offline
Zdravím,
↑ check_drummer: anketu můžeš přidávat přímo v tématu (teď není sledování počet zobrazení tématu na nějaký odhad, zda je alespoň čteno). Ale opravdu důvod nevelkého zájmu všeobecně bude ten primární.
↑ vlado_bb: "limity" zůstávají v sekci "Ostatní", skutečně do "Zajímavých sekcí" patřit nebudou. "Zajímavé" sekce (v druhé polovině hlavní stránky fóra) jsou především na méně standardní úlohy a problémy, takové spíš "drobné radosti" od různých soutěží po nápady, co vzniknou cestou do práce (nebo jinam) ↑ check_drummer: (předpokládám) :-).
Pro profesní (neříkám přímo s výhledem seriozní publikace), ale alespoň do dotazů v rovině doktorandského studia je sekce "Pokročilé matematiky". Alespoň co si pamatuji vývoj sekcí (a že 80 % dotazů bude padat mimo tyto sekce, se dá očekávat).
Offline
↑ vlado_bb:
Ahoj, třeba ty limity a podobné si myslím cílí na studenty, kteří právě danou látku probírají a na lidi s "učitelskými" ambicemi. Např. já si ze školy ne všechny technické obraty "pamatuju". Někdo by mohl namítnout že matematika není o pamatování, ale o uvažování, ale přece jen - jistá schemata a postupy by si člověk měl pamatovat...
Offline
Já za sebe mohu říci, že zpravidla neřeším limity,integrály a podobné "výpočtové" úlohy, hledám nějaké zajímavé, snažím se nad každou alespoň trochu zamyslet, leč nedostatek času mi často velí nevěnovat se úloze příliš hluboko.
Offline
Pozdravujem,
Osobne ked dam "zaujimavu ulohu" mam na mysli zbudit zaujem citatela a skoro vzdy dam ("épilogue") riesenie ktore moze posluzit citatelovy.
Co sa tyka uloh od kolegov, tak odpovedam skor zriedkavo ( skoro nikdy na ulohy urcene stredoskolakom).
Poznamka. Zo zabavy, som vyriesil, v zaujimavych ulohach celu seriu nevyriesenych problemov od kolegu Stuart Clark... niektore z nich sa mi zdali poucne a netypicke.... niekedy ich riesenie moze vyzadovat dost casu.
Offline
↑ check_drummer: Jeden z dovodov, pre ktore v poslednom case niektore prispevky ignorujem, je ten, ze sa mi nechce lustit zapisy typu 2^(k+1)k!/(1-5/(k^2_1)). Myslim, ze ak odo mna niekto chce, aby som venoval cas jeho problemu, mohol by mi vyjst v ustrety aspon minimalnym sposobom, ktorym je pouzivanie LaTeX-u. Zvlast u vysokoskolakov sa mi uvedeny sposob pisania zda byt mimoriadne nevhodny.
Offline
- zadani je nesrozumitelne, nejednoznacne, neuplne (vede treba k vice moznym resenim), spatne polozeny dotaz
- narocna uloha
- jednoducha uloha
- z dotazu zavani podvod, nepokusil se ani resit, je to zlodej a podvodnik, cili uz jakoby vrah :) a od takovych lidi je lepsi drzet se dal; programatorska forka jsou takovych ukolu k vypracovani plna. Je treba si ale uvedomit, ze i za jednoduchou ulohu ten clovek dostane od zadavatele treba 5000 a vam neda nic a sam na to ani nesahne. Jestli vam to vadi, nereagujte. jestli ne, klidne napiste reseni.
- googlem se da najit reseni
- neni cas resit slozitejsi
- neni chut resit slozitejsi
- nevim nebo si nejsem jisty, jak postupovat nebo, jestli by rada byla k uzitku
- nemam, co rici, chut zanaset forum offtopic
Offline
↑ vlado_bb: Neovladam latexove zapisy. Nikdy jsem v latexu nedelal. Vsechny vzorce jsem psaval i na VS ve word6/1993. Umim par veci napsat v javascriptu, ale tomu zas nebudes rozumet ty, takze se snazim omezit na jakousi stredni cestu.
Mnohem vic rozumim tomuhle zapisu 2^(k+1)k!/(1-5/(k^2_1)) nez cinskemu znaku, ktery z toho udela latex. Latinka je proste zaklad. Matika by se mela tomu prizpusobit a netlacit tam rectinu a jine vylomeniny. Ale to si musi vyresit jine instituce.
Treba, dalsi muj nazor je, ze cestina je tez dost komplikovana. Clovek by mel pisemnou formu zvladnout stejne jako ustni. Ale, kdyz musi premyslet, jestli i je znak 'i' nebo 'y' a musi se to ucit nekolik let, tak je asi neco hrozne spatne.
Offline
↑ mracek:
Nevieš čo je ťažnica a prispievaš na matematické fórum total neprehľadnými, kilometrovými, bez rozpakov aj chybnými príspevkami (aj teraz je v jednom tvojom príspevku chyba - ale myslím, že ho aj tak zadávateľ nečítal) ... hehe
Zápis v TEXe je v efekte ako klasický text - čo je na tom čínske?
Nevieš sa to zrejme naučiť - to je celé, hoci dolu je latexový editor, ku ktorému nič nepotrebuješ.
Offline
mracek napsal(a):
↑ vlado_bb: cestina je tez dost komplikovana. Clovek by mel pisemnou formu zvladnout stejne jako ustni. Ale, kdyz musi premyslet, jestli i je znak 'i' nebo 'y' a musi se to ucit nekolik let, tak je asi neco hrozne spatne.
To teda je ... ale cestina je v tom nevinne.
Offline
↑ misaH:
Co je spatneho na tom se splest? Treba je to spatne, ale muze to byt jiny pohled na problem, ktery mozna po odstraneni chyb povede ke stejnemu vysledku. Mam zkusenosti, ze spousta lidi nechape ani zakladni souvislosti, proc je nejaky vzorecek prave takovy a jak se k tomu doslo a jak by se to dalo snadno dokazat.
Mimochodem, obvykle nereaguji ani na prispevky, kdy mne nekdo opravi. Ne, ze bych to necetl nebo si nevazil jeho postrehu, ale ta reakce je zbytecna, nicemu neuzitecna zadavateli, offtopic. Proste mu dekuji v tichosti a sipu si popel na hlavu, jak jsem to mohl prehlidnout :)
Tex. Vysledek texu je obrazek, v podstate, ktery obsahuje ruzne cary, nekdy recka pismena a vselijake prapodivne znaky, ktere nejsou soucasti latinky. Na editaci toho zapisu a zobrazeni je treba spesl editor. Samotny prohlizec to nepodporuje nebo aspon ne do nedavna. Html5 s tim tusim pocita. Kazdopadne, vysledkem je jakysi obrazkovy paznak, ktery spis pripomina cinske kreslene znaky. Pokud nejsi zrovna clovek, co tuto cinstinu ovlada, umi ke kazdemu znaku na prave strane priradit spravnou operaci. V programovem kodu se tyto znaky pouzit nedaji. A presto umi vypocitat integral pomoci funkce zapsane latinskymi pismeny.
Jenom jsem chtel vladovi napsat nejaky nazor, proc to nechci pouzivat, pokud to neni zahrnoto jako povinne pravidlo.
Pozn.
K cestine, krome i/y. Nechapu, proc se ve 20. stoleti stale pouzivaji mala a velka pismena. Pri vyslovnosti to nema zadny vyznam. Pro lepsi citelnost je lepsi i rukou psat Arialem, coz delam uz od stredni skoly tam, kde nam nekontrolovali sesity :) Jediny vyznam to ma jako znacka podpisu na dokumenty. Ale i tam stejne lidi davaji vselijakou grafiku nebo cmaranici.
Offline
↑ mracek: S tím texem:
Když někdo do dotazu napíše jednoduchý zlomek přímo do textu, tak je to OK, tex netřeba.
Když někdo výraz se složitým zlomkem v exponentu napíše jako řádek textu s 10 závorkami, nemůže očekávat, že to po něm budu luštit a na to odpovídat. Pomyslím si něco o tom, že kdyby to napsal přehledně, třeba by řešení svého problému našel "od pohledu" a dál se tomu nevěnuju:-)
Ano, při programování se to tak dělá, ale jen proto, že to jinak rozumně nejde a hlavně se to píše s cílem, že to bude číst počítač a ne člověk. Programovací prostředí taky kvůli tomu mají nástroje, umožňující se snadněji vyznat ve změti závorek a dalších struktur. A syntaktickou kontrolu, aby se dalo zjistit, že ve výrazu je chyba.
Když někdo napíše složitý výraz jako prostý text do fóra, sám si ani nemusí všimnout, že udělal chybu a ten kdo by mu chtěl poradit jeho zápis třeba interpretuje úplně jinak. Kdyby to napsal v texu, bude chyba vidět na první pohled a tak to po sobě opraví, nebo mu s tím někdo pomůže a přitom se vyjasní, co chtěl napsat.
Offline
↑ edison:
Cestina, to byl jen priklad dalsiho problemu, se kterym by jiste cestinari nesouhlasili se mnou.
Matika, v jednom mas ale pravdu, clovek ma lepsi schopnost pracovat s obrazkem nez premyslet nad zavorkami. Ja jen rikam, ze ten zapis pouzivam, protoze je pro mne 30 zavorek citelnejsich nez kterykoliv znak na prave strane zdejsiho editacniho formulare. A taky se to da pouzit hned v hmll/js.
Jak rikam, pokud to neni pravidlo, budu si psat matematicke zapisy, jak se mi zdaji citelnejsi a nenecham se od toho odradit.
Offline
mracek napsal(a):
Pozn.
K cestine, krome i/y. Nechapu, proc se ve 20. stoleti stale pouzivaji mala a velka pismena. Pri vyslovnosti to nema zadny vyznam. Pro lepsi citelnost je lepsi i rukou psat Arialem, coz delam uz od stredni skoly tam, kde nam nekontrolovali sesity :) Jediny vyznam to ma jako znacka podpisu na dokumenty. Ale i tam stejne lidi davaji vselijakou grafiku nebo cmaranici.
t. clovek ktory nevie pisat citatelne tlacenym pismom, nie to este pisanym
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Offline
↑ mracek:
Myslela som si to...
Ty píšeš svoje príspevky pre seba (kvôli sebe), nie pre zadávateľov - najust absolútne neprehľadne s tým, že ty sa v nich vyznáš. Že okrem uspokojenia tvojej túžby písať a písať nemajú tvoje písanice význam, ba často sú úplne odveci, to ti neprekáža.
A nedáš sa odradiť... hehe.
S týmto lezieš na fórum určené na pomáhanie druhým v matematike... Pokojne píšeš bláboly.
Skutočne ohromné. Super...
Offline
↑ mracek:
Nechci se moc zapojovat do této diskuse. Ale nedá mi to:
Moc by mne zajímalo, jak vypadaly Vaše zápisky de sešitu v hodinách matematiky.
Offline