Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Dobry den, rad by som pocul nazory ucitelov zakladnych a strednych skol na pojem "slovna uloha". Co to vlastne je? Donedavna som si myslel, ze na zakladnych skolach sa takto oznacuju ulohy aplikovanej matematiky, ale napriklad tu na fore je bezne nazyvat slovnou ulohou napriklad toto:
Pokud znám u praveho trojúhelníku ta=16cm tb=24cm, z toho mam vypočítat délky trojuhelniku.
Ide teda o akukolvek matematicku ulohu, v zadani ktorej sa vyskutyju slova? V takom pripade co je potom "neslovna" uloha?
Offline
↑ vlado_bb:
Ahoj.
Nemyslím si, že pojem "slovná úloha" je kvôli niečomu dôležitý.
Offline
↑ misaH: Som si isty, ze nie je. Aj tak by som ale tie nazory rad pocul. A mimochodom, pre niekoho, kto napriklad pise bakalarsku, magistersku alebo dizertacnu pracu z teorie vyucovania matematiky, by to aj zaujimave byt mohlo.
Offline
↑ vlado_bb:
:-)
No - kto hľadá, tak vraj nájde (aj v smetiach kvety ako hovorí básnik).
Na prvý šup som našla:
Jednoduché a zložené slovné úlohy
Jednoduché slovné úlohy sú tie úlohy, pri riešení ktorých použijeme iba jeden počtový výkon. Je v nich opísaná reálna situácia, v ktorej sú dva údaje dané a jeden neznámy. Úlohou je určiť neznámy údaj, ktorý je s danými údajmi v určitom vzťahu. Neznámy údaj sa vypočíta jediným počtovým výkonom (matematickou operáciou).
Zložené slovné úlohy sú tie úlohy, ktorých riešenie vyžaduje použiť aspoň dva alebo viac počtových výkonov (matematických operácií). Úlohu pri riešení spravidla rozkladáme na niekoľko jednoduchých úloh.
Príklad:
„Mali sme 100 eur. Kúpili sme 3 tričká po 4 eurá a 2 svetre po 25 eur. Koľko eur nám zostalo?
Pri riešení tejto úlohy riešime štyri jednoduché slovné úlohy: dve na násobenie (2 × 25 a 3 × 4), jednu na sčítanie (50 + 12) a jednu na odčítanie (100 – 62). Samozrejme sú aj iné riešenia, napr. dve násobenia a dve odčítania.
Offline
↑ vlado_bb:
Zdavím,
"neslovnî", přesněji matematická úloha:
Vypočítej 4.(3+3)=
Slovní viz misah apod.
Offline
↑ Al1: Tiez som bol toho nazoru. Ale stale castejsie tu na fore pouzivatelia prehlasuju za slovne ulohy napriklad to spominane "Pokud znám u praveho trojúhelníku ta=16cm tb=24cm, z toho mam vypočítat délky trojuhelniku. "
Tak som myslel, ze ci nedoslo k nejakej zmene terminologie na zakladnych skolach.
Offline
↑ vlado_bb:
Můžeš ale i připustit, že se autorce dotazu nechtěl opisovat celý text, tak ho přeformulovala. :-)
Offline
Koukám, že pokrok zřejmě skutečně nelze zastavit...
Za mého mládí bývala slovní úloha vždy taková, kdy zadání slovně popisovalo nějakou situaci ze (snad) reálného světa.
Dnes je tím zřejmě myšlena každá úloha, jež má v zadání alespoň nějaké "slovo", jiné než "vyřeš, vypočítej, najdi řešení"...
A možná i to bude zítra zase jinak, protože když byde v zadání jen příklad, jako
a) x+5 = 2x+3
nebudou studenti vlastně vědět, co s tím mají dělat, a bude se z toho muset udělat "slovní úloha - najdi x"
Podle mě by se jako "slovní úloha" mělo označovat to, kde je primární cíl správně sestavit nějakou rovnici, a až jako druhořadé ji správně vyřešit. Vůbec nechápu, proč by se za "slovní úlohu" mělo považovat zadání "sestrojte vepsanou kružnici trojúhelníku ABC", a moc nechápu ani to, když někdo říká, že je to jedno (co se slovní úlohou nazývá).
Offline
↑ MichalAld: Ano, ano, ano!!! Velke plus. Je mi jasne, ze pre samotne riesenie nie je podstatne, ako sa uloha nazyva, ale nemam rad, ked sa pojmy pouzivaju bez akehokolvek rozmyslania o nich.
Offline
Podle J.Novotné (pedagog.fakulta UK) je slovní úloha ve školské matematice taková úloha, v jejímž zadání se vyskytují objekty, jevy a situace z nejrůznějších mimomatematických oblastí.
Jako čistě matematická úloha se uvádí např. (20+30)-4=, jako slovní úloha např. Dvě dcery pana Nováka, Pavla a Marie, dostaly dohromady za práci 181 Kč. Rozdíl v honorářích obou dívek byl 37 Kč. Kolik činil honorář každé
z nich?"
A ještě: u některých slovních úlohy není třeba řešit rovnici. Metody řešení mohou být i grafické či dokonce experimentální (např. na 1 stupni)
Offline
Pozdravujem ↑ vlado_bb:,
Moj nazor. ( nic oficialne)
Slovna uloha neobsahuje ziadne matematicke premenne.
Priklad:Tri rozky stoja tolko ....
Dieta musi ukazat ze rozumie ako to prelozit do matematickej formy.
V priklade co som napisal vyssie.: cena jedneho rozku x korun. ( ci euro). Potom ..,,3x=.,,,
Cize ide o to, ze dieta ma dostatocnu dospelost ako aj slovnik a techniky aby mohlo pochopit co ma robit a tak mohlo vyriesit danu ulohu.
( tu ide o deti z nie o studentov....vs to je asi uz neskoro )
Offline
Offline
↑ MichalAld:
Ahoj.
Samozrejme, že to j e jedno, čo sa slovnou úlohou nazýva.
Riešenie ničoho to nijako neovplyvní, takže neviem, prečo by to nemalo byť jedno.
Mimochodom, podľa toho čo píšeš by aj tá úloha ktorá vlada _bb inšpirovala k založeniu vlákna bola slovná úloha, hoci vlado_bb si to zrejme nemyslí... :-)
Podľa toho čo uvádza pani z VŠ (citát čo uvádza Al1) by to už slovná úloha ale nebola.
Napriek tomu je to proste matematická úloha, ktorú má ktosi vyriešiť a keby sa aj nazývala slovnou, jej riešenie to nijako neovplyvní.
Offline
↑ misaH: Mne by sa teda celkom pozdavalo, keby sme hovorili iba o ulohach, problemoch, cviceniach bez privlastku.
Mimochodom, nie o PRIKLADOCH. Priklad je ukazka niecoho. Prikladom chemickeho prvku je kyslik. Prikladom prvocisla je cislo 11. Na priklade nie je co riesit, priklad sa da iba vziat na vedomie.
Offline
↑ vlado_bb:
:-)
Poznám tento názor...
Ale v nejakom slovníku som kedysi našla niečo ako príklad (mat.) - úloha a nasledovala nejaká charakteristika.
Je to niekoľko rokov dozadu...
Našla som to:
škol. vypočítať p. z matematiky;
precvičovať látku na p-och;
p-y na opakovanie
Krátky slovník:
príklad -u muž. r.
1. kto al. čo môže byť vzorom správania, konania: byť p-om v práci;
žiarivý p. obetavosti;
brať si p. z niekoho, z niečoho;
slúžiť ako p.
2. konkrétny prípad, kt. niečo overuje, potvrdzuje, osvetľuje: typický p. zo života, ilustrovať tvrdenie na p-och
3. mat. úloha na riešenie
Offline
Pozdravujem ↑ misaH: ,
To hovoris o matematickych slovnych ulohach?
Co je « obycajna uvaha » ?
Chces povedat, ze odpoved na slovnu ulohu nie je dolezita?
Citim sa stastny clovek, ze nemusim od deti miesto riesenia ulohy vyzadovat pokusy alebo obycajne uvahy?
I ked nemam podla teba pravo mat nazor na to co ucia a ako to robia ucitelia, tak ci tak si dovolim dat svoj nazor....
Rad videl, ked nejake dieta ktore ma « pracovat » na slovnej ulohe,ze
1) pochopilo o co ide: cize ma jazykove schopnosti ju porozumet
2) ma kapacity aby ju dokazazalo analyzovat a matematizovat ( moze ist o vyucovane pojmy)
3) ma k disposicii matematicke nastroje k jej rieseniu.
4) dokaze ju potom vyhodnotit (co znamena dat odpoved s argumetaciou alebo vysvelit preco nie je mozne odpovedat)
5) nakoniec dokaze posudit najdeny vysledok ( to nestaci sa pytat vyucujuceho « je to dobre? » ale o autonomne vyhodnotenie)
Offline
Stránky: 1