Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý den, můj učitel na matematiku (2.ročník SŠ) nám ukázal příklad který ani on nezvládl vypočítat. Zajímalo by mě tedy, jaké je jakékoli řešení. Je to pro mne nutnost, záleží na tom má známka z Matematiky. Rovnice zní: (Odmocnina ze 2 na x)-(odmocnina ze 2 na x-2)=odmocnina ze 3 na x-2 . Opravdu mi záleží na odpovědi, děkuji tedy mnohokrát předem za jakýkoli pokus o výpočet, či objasnění.
√2x- √2x-2= √3x-2
Offline
↑ Jakubflasar: Ahoj, si novy pouzivatel, takze par vseobecnych poznamok - nie je vhodne zakladat duplicitne temy, preto som tuto istu otazku v kategorii "Zaujimave stredoskolske ulohy" odstranil. Nepatri tam - je to uplne standartna uloha, nevidim na nej nic zaujimave. Dalej - nazov si mierne prehnal, opakujem - je to bezna uloha, mozno trosku narocnejsia, ale rozhodne nie nevyriesitelna. Ak ju nevies vyriesit, zrejme je v poriadku, ze tomu bude zodpovedat aj tvoja znamka. Ze ju nevie ani tvoj ucitel, je uz ale dost alarmujuce.
Ale aby si nepovedal, ze si sa nedockal ziadnej rady - skus postupovat uplne klasicky, teda obe strany umocnit na druhu. Vsetko, co na riesenie potrebujes su vztahy . A v zavere riesenia bude treba vediet, co je to logaritmicka funkcia.
Offline
Zdravím kolegu ↑ vlado_bb:,
Tiež sa prikláňam k názoru, že sa jedná o štandardnú úlohu, ktorá má riešenie a to riešenie je exaktné - nie akékoľvek, ako dosť neobratne poznamenal zadávateľ :-)
Dokonca je možné ho nájsť použitím (dovolím si tvrdiť, že na SŠ vo všeobecnosti známych) stredoškolských úprav a postupov, nie je v tom žiadna špeciálna finta, ktorú by napr. ovládali len gymnazisti.
Ja neverím, že by to tvoj učiteľ matematiky nezvládol vypočítať. Zrejme vás len chcel silno motivovať k vyriešeniu tohto príkladu vlastnou hlavou :-)
Na druhú stranu...nepoznám tvojho učiteľa, neviem aké sú jeho silné a slabé stránky ako pedagóga, no pokiaľ by naozaj tvoj učiteľ nezvládol vypočítať tento príklad, tak na jeho mieste vrátim doklad o aprobácii...
Ale späť k téme. Umocnenie na druhú je v prípadoch, že človek zbadá vo výraze druhé odmocniny zväčša oprávnený a inštinktívny krok, ale práve pri tomto príklade sa mi zdá, že riešenie úlohy iba skomplikuje.
Skúsim ťa teda naviesť inou cestou: ako prvé uprav u všetkých členov odmocniny do tvaru exponenta v zlomkovom tvare podľa vzťahu .
Následne zváž, či tieto exponenty nevieš upraviť do vhodnejšieho tvaru (možno sa bude rysovať vhodná substitúcia). Pomôcť môže vzťah .
Ďalej by si to mohol zvládnuť aj bez ďalšej pomoci...
Offline
↑ Aspro1: Ano je to ona, jen mě zajímal postup. Substituci jsme se ještě neučili a logaritmy taky ne :( Jinak děkuji za pomoc.
Offline
↑ Jakubflasar:
Neviem aké sú súčasné SŠ matematické osnovy (a tobôž nie v ČR), ale ak sa dobre pamätám, ja som sa exponenciálne a logaritmické funkcie/výrazy učil v prvom polroku 2. ročníka. A to som nematuroval až tak dávno...
Offline
↑ Ferdish: Příští hodinu začneme substituci brát, logaritmy prý až v novém školním roce.
Offline
↑ Jakubflasar:
Zdravím,
nepřeslechl ses? Opravdu váš středoškolský učitel neumí vyřešit tuto rovnici? Nějak se mi to nezdá. 😜
Offline
↑ Al1: Dobrý večer, prý si s tím lámal hlavu 1,5 hodiny, zkoušel to všelijak, ale k ničemu se prý nedopracoval, proto nabídl odměnu v podobě 30% jedničky tomu, co mu ukáže řešení, jelikož ho to prý tíží. :D
Offline
↑ Jakubflasar:
A jak jsi tedy pokročil s využitím rad ↑ Ferdish: či ↑ vlado_bb:? Neptřebuješ ani substituci ani logaritmy.
Offline
↑ Jakubflasar:
To myslíš vážne? Koľko má tvoj učiteľ matematiky rokov (kľudne aj odhadom)?
Offline
↑ Ferdish: Opravdu, dle jseho slov už učil na nějakém gymnáziu, je mu tak od 29-36 let.
Offline
↑ Ferdish:
Zdravím,
možná je to tak, jak píšeš: učitel motivuje studenty, aby se pochlapili a dokázali, že jsou lepší než on. 😁
Offline
↑ Jakubflasar: Podívej se i do tématu „Exponenciální rovnice“ od Rosallie. Tam dávám radu, jak se výraz s rozdílem v exponentu rozloží na součin dvou výrazů, z nichž v jednom je neznámá a v druhém ne. Potom se na jednu stranu rovnice dají výrazy s neznámou a na druhou stranu výrazy bez neznámé, a rovnice půjde vyřešit bez logaritmů, protože bude hned jasné, na jaký exponent se musí umocňovat.
Offline
↑ Al1: Že by však za to nabízel 30% jedničku? :/
Offline
Nějak si nedokážu představit, že by nějaký učitel nabízel zlepšení známky za "nalezení řešení" nějakého příkladu, když by to slovo "nalezení" mělo zahrnovat i "nalezení na internetu".
↑ Jakubflasar:
Každopádně by bylo docela fér jej upozornit, odkud vlastně ten výsledek pochází (pokud na to teda nepřijdeš nakonec sám).
Online
↑ Aspro1:
Takze kolko to je? Samozrejme z pameti.
Offline
↑ Peter_CSR:
z pameti?!
Úloha je naozaj veľmi primitívna...
Stačí poznať pravidlá uvedené vo vlákne a využiť ich.
Pokojne aj spamäti.
Dokonca úprava sa dala urobiť oveľa jednoduchšie ako predviedol aspro1. Ak z niečoho totiž polovicu vezmeš, zostane z toho polovica - nebolo treba robiť všetky predložené úpravy. (Ale dali a mohli sa.)
Offline
Offline
nevychadza mi to. Vzdy dostanem nejaky vyraz s logaritmom, ktory nejde ani upravovat ani spocitat.
Offline
↑ Aspro1: ↑ Ferdish: ↑ vlado_bb: Všem se Vám omlouvá,m učitel mi dnes řekl že mám špatné zadání. Správně to je: (odmocnina ze 2 na x)-(odmocnina ze 12 na x-2)=odmocnina ze 3 na x-2. Změnila se zde tedy v druhé závorce 2, je z ni 12. Nyní mi prosím poraďte. Díky předem.
Offline
↑ Jakubflasar:Tak to se pak těžko divit, že mu to nešlo spočítat. Jen nechápu, proč na to přišel až teď - na druhou stranu, taky jsme na gymplu měli takového zmatkáře...
Ale myslím si, že už ti není třeba dál radit, hned na začátku ti správně poradil vlado_bb.
Offline
↑ Peter_CSR:
To naozaj?
Citujem:
Skúsim ťa teda naviesť inou cestou: ako prvé uprav u všetkých členov odmocniny do tvaru exponenta v zlomkovom tvare podľa vzťahu .
Následne zváž, či tieto exponenty nevieš upraviť do vhodnejšieho tvaru (možno sa bude rysovať vhodná substitúcia). Pomôcť môže vzťah .
Ďalej by si to mohol zvládnuť aj bez ďalšej pomoci...
Teda:
Stačí alebo nie ?
(...)
Offline