Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 06. 11. 2018 14:00

Karolina0612
Zelenáč
Příspěvky: 3
Reputace:   
 

Optika - urceni indexu lomu kapaliny

Dobry den, potrebuji poradit s timto prikladem:

Spojka vyrobena ze skla o indexu lomu 1,5 ma optickou mohutnost +2 D. Je-li ponorena do kapaliny, chova se jako rozptylka s optickou mohutnosti -1 D. Urcete index lomu kapaliny, do ktere byla cocka ponorena.

Dekuji

Offline

 

#2 06. 11. 2018 14:09 — Editoval proton100 (06. 11. 2018 14:10)

proton100
Zablokovaný
Příspěvky: 264
Reputace:   -21 
 

Re: Optika - urceni indexu lomu kapaliny

↑ Karolina0612: Čo tak použiť úmeru?

Offline

 

#3 06. 11. 2018 15:49

Jj
Příspěvky: 8767
Škola: VŠB, absolv. r. 1970
Pozice: Důchodce
Reputace:   599 
 

Re: Optika - urceni indexu lomu kapaliny

↑ Karolina0612:

Hezký den.

Řekl bych, do vzorečku pro výpočet dioptrií tenké čočky

$D=\left(\frac{n_2}{n_1}-1\right)\left(\frac1{r_1}+\frac1{r_2}\right)$ dosadit

1. D = +2, n2 = 1.5,  n1 = 1   (pro zadanou čočku ve vzduchu),
2. D = -1,  n2 = 1.5,  n1 = n   (pro tutéž čočku v kapalině).

Oba vztahy vydělit (levá str.1/levá str.2 = pravá str.1/pravá str.2), přitom se zkrátí výrazy s poloměry, z výsledného vztahu vypočítat index lomu kapaliny 'n'.


Pokud se tedy nemýlím.

Offline

 

#4 06. 11. 2018 21:02 — Editoval KennyMcCormick (06. 11. 2018 22:55)

KennyMcCormick
Příspěvky: 1677
Reputace:   49 
 

Re: Optika - urceni indexu lomu kapaliny

↑ proton100:

Čo tak použiť úmeru?

Jakože když je $D$ (-2)krát menší, tak i index lomu bude (-2)krát menší?


Even if you take the best course of action, the universe is still allowed to say "So what?" and kill you.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson