Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Zdravím místní borce fyzikáře,
měl bych prosím dotaz ohledně čelního nárazu auta. Jak víte, když máte zařazenou rychlost, motor a převodovka je "zaseknutá" a nemůže zpět. Čili v případě nárazu veškerou sílu absorbuje karoserie auta a následně řidič.
Ovšem v případě, že stihnete vyřadit před nárazem, auto může po nárazu přirozeně couvnout a tudíž náraz dle mého by měl byt menší.
A na to bych se právě chtěl zeptat, zda li mám skutečně pravdu a jestli to jde nějak matematicky potvrdit? či zda li existuje na to nějaký zákon, který by to potvrzoval?
Jde mi opravdu o fakta.
Děkuji za odpověď :-)
Offline
no, ... zkusil bych to takto: Můžeme to rozdělit na dvě varianty:
1. Velká rychlost: Pak to bude asi úplně jedno, při nárazu nastane destrukce mechanizmu a tak bude jedno, zda bude vyřazeno, nebo destruováno. Nebo může nastat opak, bude sice vyřazeno, ale v rámci destukce se hřídel znehybní. Prostě fakt, zda bylo/nebylo zařazeno bude mít malý vliv na následující děj.
2. Malá rychlost: Pak vlastně máme dva scénáře, kdy oba začínají tím, že auto i řidič se společně pohybují nějakou rychlostí v1. Dále následuje:
a) Auto se nárazem zastavilo a řidič se vůči autu pohybuje rychlostí v1 a nějak se zastaví o pásy, airbagy a pod. Tedy se jeho rychlost mění o původní v1.
b) Auto se po nárazu odrazilo a pohybuje se zpět rychlostí v2. Řidič se vůči autu pohybuje rychlostí v1+v2, tedy si v rámci zastavení vůči autu nabije hubu víc.
Tak bych to viděl já:-)
Offline
↑ edison:
A není to právě tak, že se pak řidič pohybuje vůči autu rychlostí v1-v2?
Beru to jako náraz do zdi vs náráz do "pružiny", která mě trošku vymrští zpátky, což sníží náraz
Offline
↑ Creatives:
Pozor. Nejde o ROZDÍL rychlostí, ale o ZMĚNU (hybnosti).
Když ze 100 km/h narazí do zdi na 0 km/h, tak je změna 100.
Když ze 100 km/h narazí do zdi a odrazí se 20 km/h, tak je změna 120. Musel nejdříve snížit na tu nulu a pak zase narůst na 20. Je to stejné jako s teplotou z 100°C na mínus 20°C
Offline
↑ marnes:
Dobře, tohle bych chápal. Ale když proti mě pojede auto, a já (klidně oba) budu mít vyřazené v době nárazu, tudíž bude mě moc auto “přetlačit”. Tak to bude pro oba lepší, než kdybych měl zařazenou rychlost, kdy auto nemůže couvnout né?
Tohle nejde nějak fyzikálně vyjádřit?
Myslím v menší rychlosti
Děkuji
Offline
Já myslím, že vliv zařazení/nezařazení je dost zanedbatelný.
Pokud narazí auto do zdi v rychlosti 100km/h, což je cca 30m/s, a předpokládáme, že se při nárazu "zcvrkne" o jeden metr, trvá celý proces asi 2/30 = 0.07s (sedm setin sekundy).
I dost silná auta zrychlují z nuly na sto v řádu jednotek sekund (3-5s). Takže když budeme mít nějaké takové auto (Ferari) a narazíme s plně sešlápnutým plynem, bude energie větší asi o 2 procenta než když to neuděláme.
A to ještě za předpokladu, že během toho nárazu budou kola normálně fungovat a nebudou prokluzovat, což je asi taky trochu utopie.
Musel bychom mít auto, co dokáže zrychlit z 0 na 100 za zlomek vteřiny, aby to mělo nějaký znatelný význam.
Offline