Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 20. 05. 2020 20:45

Creatives
Příspěvky: 610
Škola: UP MAT-EKO(09-12, Bc.)
Pozice: Student
Reputace:   26 
 

Čelní srážka auta - výpočet

Zdravím místní borce fyzikáře,
měl bych prosím dotaz ohledně čelního nárazu auta. Jak víte, když máte zařazenou rychlost, motor a převodovka je "zaseknutá" a nemůže zpět. Čili v případě nárazu veškerou sílu absorbuje karoserie auta a následně řidič.
Ovšem v případě, že stihnete vyřadit před nárazem, auto může po nárazu přirozeně couvnout a tudíž náraz dle mého by měl byt menší.
A na to bych se právě chtěl zeptat, zda li mám skutečně pravdu a jestli to jde nějak matematicky potvrdit? či zda li existuje na to nějaký zákon, který by to potvrzoval?

Jde mi opravdu o fakta.


Děkuji za odpověď :-)

Offline

 

#2 20. 05. 2020 21:26

edison
Příspěvky: 2622
Reputace:   47 
 

Re: Čelní srážka auta - výpočet

no, ... zkusil bych to takto: Můžeme to rozdělit na dvě varianty:

1. Velká rychlost: Pak to bude asi úplně jedno, při nárazu nastane destrukce mechanizmu a tak bude jedno, zda bude vyřazeno, nebo destruováno. Nebo může nastat opak, bude sice vyřazeno, ale v rámci destukce se hřídel znehybní. Prostě fakt, zda bylo/nebylo zařazeno bude mít malý vliv na následující děj.

2. Malá rychlost: Pak vlastně máme dva scénáře, kdy oba začínají tím, že auto i řidič se společně pohybují nějakou rychlostí v1. Dále následuje:
a) Auto se nárazem zastavilo a řidič se vůči autu pohybuje rychlostí v1 a nějak se zastaví o pásy, airbagy a pod. Tedy se jeho rychlost mění o původní v1.
b) Auto se po nárazu odrazilo a pohybuje se zpět rychlostí v2. Řidič se vůči autu pohybuje rychlostí v1+v2, tedy si v rámci zastavení vůči autu nabije hubu víc.

Tak bych to viděl já:-)

Offline

 

#3 30. 09. 2021 16:15 — Editoval Creatives (30. 09. 2021 16:18)

Creatives
Příspěvky: 610
Škola: UP MAT-EKO(09-12, Bc.)
Pozice: Student
Reputace:   26 
 

Re: Čelní srážka auta - výpočet

↑ edison:
A není to právě tak, že se pak řidič pohybuje vůči autu rychlostí v1-v2?
Beru to jako náraz do zdi vs náráz do "pružiny", která mě trošku vymrští zpátky, což sníží náraz

Offline

 

#4 01. 10. 2021 08:39 — Editoval marnes (01. 10. 2021 08:40)

marnes
Příspěvky: 11191
 

Re: Čelní srážka auta - výpočet

↑ Creatives:
Pozor. Nejde o ROZDÍL rychlostí, ale o ZMĚNU (hybnosti).
Když ze 100 km/h narazí do zdi na 0 km/h, tak je změna 100.
Když ze 100 km/h narazí do zdi a odrazí se 20 km/h, tak je změna 120. Musel nejdříve snížit na tu nulu a pak zase narůst na 20. Je to stejné jako s teplotou z 100°C na mínus 20°C


Jo. A na začátku vás zdravím.

Offline

 

#5 01. 10. 2021 08:49

Creatives
Příspěvky: 610
Škola: UP MAT-EKO(09-12, Bc.)
Pozice: Student
Reputace:   26 
 

Re: Čelní srážka auta - výpočet

↑ marnes:
Dobře, tohle bych chápal. Ale když proti mě pojede auto, a já (klidně oba) budu mít vyřazené v době nárazu, tudíž bude mě moc auto “přetlačit”. Tak to bude pro oba lepší, než kdybych měl zařazenou rychlost, kdy auto nemůže couvnout né?
Tohle nejde nějak fyzikálně vyjádřit?

Myslím v menší rychlosti
Děkuji

Offline

 

#6 01. 10. 2021 09:44

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4879
Reputace:   125 
 

Re: Čelní srážka auta - výpočet

Já myslím, že vliv zařazení/nezařazení je dost zanedbatelný.

Pokud narazí auto do zdi v rychlosti 100km/h, což je cca 30m/s, a předpokládáme, že se při nárazu "zcvrkne" o jeden metr, trvá celý proces asi 2/30 = 0.07s (sedm setin sekundy).

I dost silná auta zrychlují z nuly na sto v řádu jednotek sekund (3-5s). Takže když budeme mít nějaké takové auto (Ferari) a narazíme s plně sešlápnutým plynem, bude energie větší asi o 2 procenta než když to neuděláme.

A to ještě za předpokladu, že během toho nárazu budou kola normálně fungovat a nebudou prokluzovat, což je asi taky trochu utopie.

Musel bychom mít auto, co dokáže zrychlit z 0 na 100 za zlomek vteřiny, aby to mělo nějaký znatelný význam.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson