Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
https://ibb.co/CHXHKCJ
Vodní nádrž se vyprázdní prázdným čerpadlem za 12 hodin, středním za 9 hodin a velkým čerpadlem za 4 hodiny. Za kolik hodin bude nádrž vyčerpána, pracují-li všechna čerpadla současně?
Tak mám nějakou neznámou hodnotu x, a z ní chci vytáhnout jednotlivé časy, za které to a to čerpadlo něco udělá, a pak to celé zpětně složit do "jednoho času", který mě zajímá... pokud tomu teda dobře rozumím.
Takže extrahuji z toho x nějakou hodnotu.
No, až po červeně zvýrazněnou fázi jsem se schodoval se simulovaným řešením, ale pak mi vyšlo že x = 16x/36
Kde je problém?
Děkuji...
Offline
Ak to dopísané červeným je tvoj výpočet, tak ja tam vidím 16x/36=1, žiadne x = 16x/36.
Ale dám ti ešte pokus...pôjdeme na to postupne spoločne. Hovoríš že si sa (v zhode s priloženým riešením) dopracoval k rovnici
Aký bude tvoj ďalší krok pri úprave tejto rovnosti? Ukáž mi ho, prosím - a nič iné, len ten jediný krok!
Offline
Osobně bych to dal na společného jmenovatele:
Což je číslo 36. Takže:
3x + 4x + 9x
------------------- = 1
36
Offline
↑ Vladimir9O:
OK, schvaľujem. Teraz napíš ďalší krok.
Offline
Sečtu "x", a díky tomu dostanu:
16x
---- = 1
36
Offline
↑ Vladimir9O:
Ano dobře.
A teď se snaž vypočítat x. Udělej k tomu další krok.
Offline
Dělit to 16 nedává smysl a nic jiného mě nenapadne.
Offline
↑ Vladimir9O:
A čo tak násobiť obe strany 36?
Offline
aha, vycházíš z toho, že protioperací proti dělení (a zlomek je naznačené dělení) je násobení.
Pak mám:
16x = 36
Offline
↑ Vladimir9O:
Ano dobře.
Teď stačí vypočítat x (osamostatnit ho) tedy dostaneš:
- dopočítej.
Offline
↑ Vladimir9O:
Ne copak 16*20=36?
Ty nemůžeš, abys osamostatnil x tu 16-ku odečítat, ale musíš jí dělit.
Offline
↑ Vladimir9O:
No...ak (tvojimi slovami) protioperáciou pre delenie je násobenie, aká operácia je protioperáciou pre násobenie?
Offline
↑ Vladimir9O: toto už s matematikou nemá nič spoločné… Ak si urobil 16 krokov a prešiel si 36 m, aký dlhý bol jeden krok? 20 m? No dobre, povedzme, ze islo nie o kroky cloveka, ale skoky zvierata ...
Offline
Jo aha, ono tam vadí že:
16 KRÁT x = 36
x = 2,25
což mi dá:
25 1
x = 2 ---- = 2 ---
100 4
Offline
↑ Vladimir9O:
Ano výsledek 2,25 je dobře.
Je možné ho zapsat zlomkem:
PS Vidíš, že když na jedné straně rovnice tou
16-kou násobíme, tak na druhé straně rovnice jí dělíme.
Offline
↑ Vladimir9O:
Áno, je to zaužívaný zápis, že keď medzi číslom a premennou alebo parametrom (proste veličina skrytá za písmenko) alebo dvoma premennými/parametrami nie je medzera, tak sa to berie tak, že je medzi nimi znamienko pre násobenie (neplatí pre prípad keď mám vedľa seba dve čísla). Podobne sa dá rozložiť aj zlomok ako súčin v tvare "čitateľ krát 1/menovateľ".
Hlavne ten posledný príklad má časté využitie aj v bežnom každodennom živote pre každého človeka (a nehovor mi že ty nie si ten prípad). Tu máš uplatnenie infantilnej a podľa teba v živote nepotrebnej veci v praxi.
Offline
↑ Ferdish:
A ten zaužívaný zápis je v podstatě používaný i v běžné řeči - mám pět lahví, tj. 5x lahev, mám pět neznámých hodnot x, tj. mám "pět iks", tj. 5x, tj. 5.x.
Offline
↑ check_drummer:
Piatakov učím, že keď ti niekto trikrát dá knihu, budeš mať tri knihy...
3 x k = 3k
Offline