Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Zdravím vás.
Potřeboval bych radu od zkušeného fyzikáře. Jsem studentem bakalářského IT oboru. A vypracovávám bakalářskou práci na téma ohledně řízení pohybu ramen robota.
Potřeboval bych spočítat tření polykarbonátových koleček o hliníkový V-profil. Kolečka doléhaji na skosenou plochu profilu pouze skosenou částí . Tření latexového řemene o polykarbonátové kolečko. A tření řemene o ozubené kolečko. Pro představu přidám odkaz na obrázek vzhledem k tomu, že nejde přiložit dočasně.
https://ctrlv.cz/mkuR
Jelikož mám za sebou jen středoškolskou fyziku a je to docela dávno... Potřeboval bych poradit pouze o jaké tření se jedná a jaký použít správný vzorec o výpočet už bych se s vysokoškolskou matematikou pokusil sám.
Budu vám moc vděčný za radu. Přeji všem hezký den.
Offline
Ohledně ozubeného řemenu bude nejlepší prohledat stránky výrobců, mívají tam vzorečky (konkrétní pro jejich řemeny). Počítají to vesměs jako ztrátu výkonu v převodu, ale s tím už se dá pracovat.
Ta plastová kolečka na hliníkové kolejnici bych počítal přes rameno valivého odporu. Ten V-profil to trochu zhorší, ale jako odhad by to mohlo stačit. Pro reálný návrh se to stejně bude muset změřit.
Offline
Ad) ↑ Aleš13:
1) účinnost řemenových převodů se dá asi dohledat, to je pravda...a z toho už by se mohlo dát něco spočítat.
2) myslím, že valivý odpor je to poslední, co by na chození rámu mělo vliv. Co já vím, tak většinou to nejvíc drhne boky těch koleček, a tím, že je v drážce nějaký binčus...a tím, že je to celé rozhrkané...
Offline
Je to tzv. lanové (vláknové) tření, aspoň v 1. případě.
Offline