Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 16. 06. 2022 01:05 — Editoval <h1>dydy</h1> (16. 06. 2022 01:09)

<h1>dydy</h1>
Příspěvky: 141
Reputace:   
 

jak se nazývají úhly (zdroj-plocha-pozorovatel) v 3D grafice

Tohle je spíš z oblasti 3D grafiky. Je nějaká ploška na předmětu( která má nějakou orientaci v prostoru) .   Rozhodně to nemusí být zrcadlo(vá plocha, kde platí zákon lomu a odrazu)

Počítá se vždy se těmito situacemi ("paprsek sem a paprsek tam", pokud paprsek je správné slovo):
-1.pozorovatel (kamera) se dívá z nějakého směru α(bez určení jestli je to k normále nebo k něčemu jinému), ale příspěvky do kamery mohou být dané integrálem příspěvků ze všech úhlů (pro zjednodušení hemisféry nad objektem v případě neprůhledného uzavřeného objektu) krát nějaká funkce odrazivosti R(α,β, případně λ) (jak se ta funkce nazývá)?
-2.V případě raytracingu když se počítá "přenos světla" tak vlastně plošky ve výpočtu se opakují víckrát ...

Ale to není důležité, pro jaký ze 2 účelů to je.

Ale mě zajímá jedna věc na té funkcí  R(α,β).  Obecně třeba můžeme mít difuzní povrch R(α,β)= konstanta nebo R(α,β)=1/cos(β), což by měl být povrch v Lambertově stylu.

Co když ale úhly  α,β (tedy teď si uvědomují, že správně by to měly být orientované směry) nejsou v rovině(rovině normály!)?  To znamená že nesvírají úhel 180° při pohledu ve směru normály. Snad je to představitelné:

Znázornění: Ploška= plocha monitoru, jak se na něj díváš (definice úhlů:  azimut: nahoře 0,vpravo 90;elevace: kolmo na normálu=90°, ve směru plošky=0°).

Vstupující paprsek  jde zleva (azimut270), pod úhlem 10° například.
Matný povrch monitoru odráží paprsky na všechny směry, ale já si zvolím pro zkoumání třeba směr dolu (180°) a 45°.

Je jasné, že paprsky nejsou v rovině normály. Jak se nazývají úhly mezi nimi ???
1. rovinný úhel mezi paprsky  (když oběma paprsky proložím rovinu)
2. úhel při projekci paprsků na plošku  ("pseudo rozdíl azimutu") - kdyby druhý paprsek pokračoval jako lomený nebo dokonce odražený, bylo by to 180°
3. rozdíl elevací (což najde naprojektit narodzíl od předchozího)


snad k tomu bude obrázekhttps://cdn.imageupload.workers.dev/f6fPUx1Z_bartoldgeo.png

Offline

 

#2 16. 06. 2022 09:30

Eratosthenes
Příspěvky: 2183
Reputace:   127 
 

Re: jak se nazývají úhly (zdroj-plocha-pozorovatel) v 3D grafice

↑ <h1>dydy</h1>:

Ahoj,

na to, že se zajímáš o počítačovou grafiku, je ten obrázek fakt super. A ten text je ještě lepší. "Paprsek jde zleva pod úhlem 10 stupňů", bezvadný. 

Rád bych pomohl, ale vůbec netuším, o co ti jde.


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson